Gå til innhold

Fjerne NATTBLEIA????

Anbefalte innlegg

Skrevet

3-åringen var har vært bleiefri siden februar. Det går kjempefint, ingen uhell på over en måned. Hun går på do selv, tørker selv og ordner opp. Synes det er stas. De siste kveldene har hun mast om å få lov å ha truse om natten. Foreløpig har vi sagt at når bleia er tørr om morgenen, så kan vi begynne å ha truse om natten. Den er ganske våt og tung.....

Men....hva gjør man, når hun helst vil ha truse? Med overtalelse er det greit med bleie altså, det er ikke vill protest, men hun vil aaaaaller helst bare ha truse.

Hvordan gjorde dere det med nattbleia? Ventet dere til det var tørr bleie om morgenen, eller bare sluttet dere uten å tenke på det? Og vasjet madrasser en stund....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi kutta tvert:-) han blir tre i juni. Kuttet dag og nattbleie samtidig. hatt tre-fire uhell på dagtid, ingen på natterstid.. Første uken tok vi han opp da vi la oss, men det kuttet vi kjapt ut

Skrevet

Frøkna har også vært tørr siden februar. Hender hun har uhell på dagen, mne kun om vi er lenge ute og jeg glemmer å følge henne inn.

Hun har bestemt seg for å sove i truse, så nå vasker jeg sengetøy hver dag... Har tisselaken i sengen. 1 av foreløpig 4 netter har hun vært tørr.

Skrevet

Hvor kjøper jeg tisselaken? Foreløpig har jeg plast underst, et litt tykt håndklede oppå, og så lakenet.

Skrevet

snuppa her har også vært helt bleifri siden feb..fylte 3 i mars.. men ikke kuttet nattbleia.. Tror nok vi kan gjøre det nå, for ho har hatt tørr bleie på natta en periode nå, har til og med hendt ho har våknet og må tisse, sikkert fordi det er ekkelt å tisse i bleia.. har ikke et sånn kjempestort tisselaken, men skulle gjerne hatt et som var litt større, kan vel få hele stretchlaken som tisselaken tror jeg..

Skrevet

vi sluttet ganske fort med nattbleien også.tok vel tre uker fra hun sluttet. Hun hadde ikke hatt en eneste natt der bleien var tørr.

men det vi gjorde var at vi fulgte henne på do før vi la oss... har gått veldig bra.hun sluttet i fjord sommer men enda kan hun ha uhell på natten. Så tisselaken anbefales virkelig.... dem fåes kjøpt på alle barneutstyrsbutikker og sparskjøp iallefall...

Ville bare latt henne ha på seg truse eg...;) dem er jo blitt så store... snuppa her er akkurat fylt tre år nå...

Skrevet

Våres to eldste sluttet med dagbleie når de var mellom 2,5 og 3 år, men ingen av dem var klar for å slutte om natten på det tidspunktet, de tisset forsatt i søvne da, så da var det nyttesløst å slutte. Prøvde noen ganger, men uten hell, og jeg syes det er verre at de opplever "nederlag" ved å ikke klare å holde seg tørr hele tiden, enn å bruke nattbleie en stund til.

Vi oppmuntret til å gå på do i stede for å tisse i bleien, og etterhvert gjorde de det. Etter 1-3 uker med mer eller mindre helt tørre bleier på morningen, kuttet vi bleien og opplevde ingen uhell etterpå. Da var eldstemann rett over 4 år og mellomste nesten 4 år. Når vi prøvde før de ble klar, var det masse uhell, og de ble lei seg fordi de ikke mestret å ikke tisse seg ut, så da ventet vi heller tålmodig.

Skrevet

Jeg ser den, og er helt enig egentlig. Det er verre med nederlaget og skuffelsen, som de SELV føler (vi roser alt vi kan når det går bra, og prøver å ikke lage noe som helst oppstyr når det er uhell).

Men hun har fått lov til å prøve med bare truse nå i natt, så får vi se hvor viljestyrt nattissingen er, eller om hun gjør det i søvne.

Skrevet

du får ta henne på do før du legger deg..;)

Hvor kan man kjøpe tisselaken som er strechlaken? som dekker hele? det vil vi ha..:)

Skrevet

Ja, det er jo bare til å prøve :-) Våres prøvde jo også noen ganger når de selv ville, men våres var ikke klare før nattbleien begynte å blit tørr om morningen, så det er sikkert forskjell på barn her. Jeg for min del hadde ikke orket slik hun ene svarer over, å måtte bytte sengetøy osv nesten hver dag bare fordi barnet ville ha truse på, da hadde jeg faktisk insitert på bleie og forklart at det er vanlig å bruke nattbleie en stund til og hvorfor (litt biologi i forenklet form ;-)).

Skrevet

de har vist hatt på kid, men var utsolgt sist jeg var der..

Skrevet

Jeg har prøvd å forklare i over en måned...Hun begynte å snakke om at hun skulle ha truse om natta også, i slutten av april. Men så langt har jeg vunnet frem ;o) Men i dag var hun så innmari bestemt, og VILLE ha truse. Så da prøver vi da ;o) Er jo HUN som vil.

Skrevet

Er det ikke dumt å ta henne på do "midt på natten" da? Da blir hun jo vant til å tisse en gang i løpet av natten....

Skrevet

Vi sluttet med nattbleie samtidig som dagbleie. Har hatt noen uhell på dagen, men ikke natta.

Må si jeg var skeptisk til og slutte med bleie på natta, men tulla nekta, hadde jo sluttet med bleie og skulle ikke ha noe på natta heller. Har gått kjempebra. Våknet når ho skulle på do og gikk selv inn.

Skrevet

Jo, det er dumt, alle som er eksperter på sånt fraråder å ta barnet opp på do om natten. Må man det, er de ikke klar for å slutte med nattbleie heller.

Skrevet

Det er vikltig at dere følger jentas motivasjon og ikke deres behov for å slippe vasken. Sønnen min tisset bleie både dag (skikkelige våte bleier om morgenen) og natt inntil han en dag sa at han hadde sluttet. Vi tok ham på ordet og etter det har han vært tørr (kun tre netter med uhell men det var fordi vi hadde glemt å be ham om å tisse på kvelden). Han har vært veldig opptatt av å ikke tisse på seg om natten (måtte stå opp å tisse en natt bare for å vreæ sikker på at det ikke kom noe mer tiss).

Det å tisse i senga kan være et viktig skritt for å bli tørr. Sengen blir ubehagelig - bleien blir ikke like ubehagelig og man "lærer " ikke noe av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...