Gå til innhold

Automatisk medlemsskap av statskirken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvordan regler for medlemsskap for barn i statskirken fungerer? Jeg er medlem (vurderer å melde meg ut) av statskirken, mens min samboer er engelsk og derfor ikke medlem av den norske kirke (derimot døpt og medlem av kirken in UK). Vil vårt barn bli automatisk medlem siden jeg er medlem?

Hva hvis jeg melder meg ut før fødsel? Vil barnet da automatisk bli stående utenfor, eller må man gjøre noe (papirer etc) for å sørge for at barnet ikke blir medlem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må døpe barnet ditt for at barnet sakl bli medlem av kirken. Hvis du står som medlem får du en henvendelse fra ditt lokale kirkekontor en stund etter at barnet er kommet med invitasjon til dåp.

Hvis du ikke er medlem av kirken, får du vanligvis ikke en slik henvendelse. Barnet står da utenfor.

Skrevet

Det er feil Molino.

Hvis en av foreldrene er medlem av DNK så blir barnet automatisk medlem. Bare google litt så finner du masse om dette.

Så hvis du ikke vil at ditt barn skal stå som medlem lønner det seg å melde seg ut før barnet er født.

Skrevet

Du bør gå inn på dennorskekirke.no, så kan du lese om medlemsskap i kirka. Så får du korrekt info med en gang:-)

Skrevet

Ehh...Kirken informerer ikke om denne slue praksisen sin på sine nettsider??! Gjør de det da lykkelig81? Jeg finner ikke info om det der...

Men her er noen intresante linker- finner mye om det om man bare googler litt:

http://www.fritanke.no/NYHETER/2006/Rundt_122000_ikke-dopte_regnes_som_kirkemedlemmer/

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article362230.ece

http://bibelguiden.com/forum/threads.php?id=2119_0_41_20_C

http://www.fritanke.no/NYHETER/2008/Ikke-dopte_barn_regnes_som_kirkemedlemmer/

Skrevet

Joda, dette er hentet fra kirkens hjemmeside:

Personer som flytter til Norge, blir medlemmer av kirken ved dåp, eller ved innmelding, dersom du er døpt i et annet kirkesamfunn (enten dette er i i Norge eller ditt opprinnelige hjemland).

Det finnes dessuten en del tilleggsbestemmelser om barns tilhørighet til kirken:

Udøpte barn under 15 år: Disse står i en mellomstilling når det gjelder kirkemedlemskap. Når begge foreldrene er medlemmer av Den norske kirke, hører deres barn inn under kirken fra fødselen av. Dette gjelder også når bare en av foreldrene er medlem, med mindre begge ønsker det motsatte. Disse betegnes som ”tilhørende Den norske kirke”. Men etter fylte 18 år hører ingen udøpte inn under Den norske kirke.

Barn (under 18 år) hvor minst en av foreldrene er medlem av Den norske kirke skal regnes som ”hørende inn under” kirken dersom ikke annet er meddelt det lokale menighetskontor (”kirkebokfører”).

Personer over 15 år, kan selv melde seg ut av, eller inn i, Den norske kirke.

Skrevet

Så lenge du står som medlem av Den Norske Kyrkje blir barnet ditt og automatisk medlem av DNK sjølv om du ikkje døyper barnet ditt i DNK. Melder du deg ut før fødsel, så blir heller ikkje barnet ditt medlem av DNK.

Eg er ikkje sikker på om det er slik i England og.

Reglane er slik. Så lenge ein av foreldrene står som medlem av DNK vil barnet og vere medlem av Den Norske Kyrkje fram til ein viss alder (eg hugsar ikkje akkurat kva for alder det var) utan å sjølv vere døypt.

Foreldre må sjølv melde barnet sitt ut av DNK viss ein av foreldrene er medlem.

Det enklaste er å melde seg ut før fødsel og skrive på papira at ein ikkje står som medlem i DNK.

Skrevet

Jeg er ikke døpt.

Min mor VAR medlem når jeg var liten. Hun meldte seg ut når jeg var 10.

Utenlandsk far - ikke vært i nærheten av statskirken.

Jeg meldte meg inn i Human-Etisk Forbund når jeg var voksen, 24 år.

Fikk beskjed om at jeg sto som medlem i to livssynsorganisasjoner - fordi jeg meldte meg inn i HEF uten å melde meg UT av DNK.

WHAT?!

Aldri døpt - mor medlem når jeg var liten - jeg fortsatt medlem som godt voksen - og jeg hadde ikke den fjerneste ide at jeg var medlem!!!

Så - hvis du ikke vil at barnet ditt skal stå i kirken må du melde deg ut før fødselen, eller så må barnet meldes ut i etterkant. Min mor trodde ikke jeg var med, for å si det sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...