Gå til innhold

Kan jeg blande opp mme for en hel dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg blande opp mme i prosjoner/flasker og så sette det i kjøleskapet for en hel dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja :-)

Men da bør du bruke varmt vann når du blande pulveret i ;-)

Vi gjore å sånn de første mnd, men nu bruke han ikke så mye, dessuten e d så enkelt å varme vannet 15 sekunda i vannkoker, slænge i flaska å ha pulverposen ved sia av vannkokern å bare ha antall skjeer i ;-) E faktisk mye enklere :-P

Skrevet

Kan man koke vannet i vannkokeren å blande mme med? trodde vannet skulle koke en stund før man kunne bruke det.

Skrevet

min lille er 7 mnd nå og jeg har lagd mme for 24 timer siden dag 1, null problem. lagd fra vannkoker. trenger ikke koke i 5 min, men koke til kokeren slutter av seg selv. hs sa det var ok. har også i krise situasjoner lagd mme på kaldt vann fra springen som jeg har varmet i mikroen, ikke ultimat- men går når en er i beite.

han er så frisk att!

Skrevet

Det anbefales ikke pga melkebakterier. Jeg har hele tiden laget fersk melk til hvert måltid. Går veldig raskt å greit når man har fått en rutine på det. Hadde alltid varmt vann på termos. Kaldt vann i kjøleskapet og ferdig oppmålt pulver i dispenser. Blandet varmt og kaldt vann til perfekt temp, og hadde i pulver. Litt forberedelser, men måltid klart på 30 sekunder. Men mange lager for hele dagen som de skriver over, og det er sikkert helt ok.

Skrevet

Hei JenteBeibi

Når det har gått ut kokevarsel fra enkelte vannverk pga tarmbakterier f.eks så skal man jo koke vannet i noen min. Men til vanlig så skal jo ikke vannet fra vannverket inneholde mikrober som krever koking i litt tid? Så da må vannkokeren være tilstrekkelig.

Skrevet

Jeg ville sagt at dette avhenger litt av hvilken mme du bruker. Skal man lage opp på forhånd er det viktig å blande i pulveret i vann som ikke er under 70 grader! Nan og hipp skal blandes i ved lavere temperaturer, så disse ville jeg ikke blandet opp på forhånd. Småfolk og Collett skal blandes ved høy temp så disse kan man fint lage opp på forhånd så sant de kjøles raskt ned og oppbevares under 5 grader(ikke store mengder men i posjoner/flasker).

Skrevet

Syns det er rart å si at å lage melk for 24 timer ikke anbefales når melkekjøkkenet på Rikshospitalet gjør det! Vil jo nesten velge å tro at de har god basis for det de holder på med da de forbereder mat til preamture og syke nyfødte, samt spedbarn som skal opereres.

De blander iallefall opp Collett og NAN og sender til avdelingen min som er merket med holdbarhet i 24 timer

Skrevet

jupp du kan lage for et døgn:) Men du må ikke finne på å tilsette pulveret i kokende vann. Det er bedre om du koker opp vannet, kjøler det ned i kjøleskapet og tilsetter pulver når det er mer avkjølt;) det blir ødelagt hvis du har pulveret i kokende vann.

Det vi gjorde før, var å koke opp vann, ha i flasker og ha pulveret i dispenser som jeg tilsatte når poden skulle ha mat. Vi slet fælt med mye oppgulp osv, så vi ville gjøre alt etter boka, og da oppgulpen bedre:) Men det er ikke farlig å lage opp 1-2 liter og ha over et døgn. Det blir ikke dårlig;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...