Dr Mcstuffins Skrevet 21. mai 2009 #1 Skrevet 21. mai 2009 Syns det manglet en slik tråd jeg Vi skal snart på 8 mnd-kontroll! Syns det er kjempemorsomt å se hvor mange forskjellige størrelser og lengder det finns der ute så jeg vil gjerne vite lengde, vekt og klesstørrelse på din lille. Har du andre ting du lurer på eller vil fortelle/skryte av, bring it on !! :-) Lillegutt her er ikke så liten lengere. Han spiser to til tre faste måltider om dagen i tillegg til mm. Han legger seg ca klokka syv. Har egentlig hatt ganske godt sovehjerte men for tiden så er han en del opp om natten. Vet ikke om han er sulten eller hva. Sover ikke så mye om dagen. En til to blunder og de er ikke lange. To tenner har han også fått. Hva skjer hos dere da?
Dr Mcstuffins Skrevet 21. mai 2009 Forfatter #2 Skrevet 21. mai 2009 Åja...han bruker størrelse 74/80 og elsker ledninger
Gjest Skrevet 21. mai 2009 #3 Skrevet 21. mai 2009 ja, det er ikkje serleg mange trådar for september/oktober barn. Småen er 7 1/2 mnd, men det er leeenge til noken 8mnds kontroll, den er først når han nærmar seg 9mnd (slutten av juni). Sist vi var på kontroll (6mnd kontrollen for ca 1mnd sidan) var han rett over 8kg, så reknar med at han er mellom 8 og 9 kg ein plass (vekta har nok stagnert litt, sidan han er meir aktiv no). Han brukar for det meste str.74 i kle, men med somme unntak, der 68 fortsatt passar. Han var 70cm. Dei vekse fort! Han får graut morgon og kveld, og middag og/eller bolle/brød på dagen. I det siste har det gått mest i brødmaten, noke han elskar! Han er ein skikkeleg matmons, og gapar som ein fuglunge om han ser noke som kan kallast mat. Hihi:P Drive å lære han å drikke vatn, noke som har varierande hell. Men han tar det betre no enn før. Han legge seg i 6-7tida (kjem an på kva vi gjer på og om han er trøtt) og søve til ca kl7-8 då han skal ha pupp. Det får han og då han legge seg, og nokre få gongar får han i 23/24tida. På dagtid søve han 1-3 gongar, alt etter kor sta og trøtt han er. Men som regel er har han 2lurar, på 1 1/2time og ein på 50min. Ellers håpar eg han lære å krabbe snart, då han står på alle fire å vuggar heile tida, men kun kjeme seg litt bakover:P Han har ålt seg bakover ei god stund, men det er framover han vil som oftast, noke han ikkje heilt klarar. Stakkar:P Ellers ingen tenner endå (men skal skjekke grundig i kveld, for har misstanke om at eg kanskje kjendte ei nede som er på veg). Korleis er din sånn motorisk sett? Full fart, eller ein nokelunde roleg krabat?
Dr Mcstuffins Skrevet 21. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 21. mai 2009 Jeg kjente første tanna med skje-trikset, da hører man lett om det er noe der. Han har ikke knekt krabbekoden men er også en del på alle fire og vugger. Tror ikke han har no hastverk med det for han har kommet seg overalt ved å rulle. Og nå har han begynt å ake seg fremover også. Så han er stadig på jakt etter stikkontakter, ledninger, vedovnen og alt som er under stubordet Småtroll i fanget! : Vil nok kalle han en aktiv liten skrue. Han vil aldri sitte i ro og kose med mammaen sin. Bare opp å stå på fange eller strekke seg etter noe. Når han våkner i senga si går det ikke lenge før han er på magen og med hodet i fotenden og en fot stikkende ut mellom sprinklene. Har også begynt å vise egen vilje for fullt. Han skal absolutt ikke ligge på ryggen når jeg skifter bleie for han skal jo bestemme selv. Og hvis jeg går forbi han når han ligger på gulvet begynner han å gråte (uten tårer) for å bli tatt opp. En liten luring med andre ord. Så gøy at dere har begynt med brød. Jeg tørr ikke starte med det for jeg er så redd at han skal få det i halsen siden det er så uvant. Men tror han hadde elsket det (hvis han klarer å tygge da) for han er ikke så begeistret for grøten... Når og hvordan begynte dere med brød?
Gjest Skrevet 21. mai 2009 #5 Skrevet 21. mai 2009 Begynte vel med brød omtrent samtidig som vi begynte med fast føde, eller pittelitt seinare (6mnd +). Først fikk han bitar som var på størrelse med 1/2 ert eller noke, veldig små var dei i allefall. Men han sutta og tygde såpass bra på dei, at det ikkje tok lange tida før han fikk større bitar (auka størrelsen etter kvart som eg vart tryggare på å gi han). Å få holde på brødskorper sjølv og tygge er veldig stas! Men då må eg vere litt obs, fordi slevet gjer at skorpa deler seg, og så prøver han å svelge heile biten på ein gong (hadde ein litt skremande, men ufarlig, episode, då eg måtte fiske ut ein stor bit av munnen/svelget has). Førstegangen han fikk smake det var vel ein gong eg åt brødmat, og han sat i vippestolen og såg på med stoooore auge:P Ekstra stas var det at han fikk ein liten bit av min mat. (Lar han som regel få smake på min mat, om han viser interesse for det, og det ikkje inneheld ting han ikkje skal ha). Korleis gjer du det med tannpussen? Brukar du fluortannkrem? Korleis få ungen til å gape opp lenge nok til at ein får pussa? Er nemleg ganske sikker på at eg kjendte noke hard/skarpt i gommen has i stad (fikk ikkje sjå, for småen var alt for opptatt til at mamma kunne leike tannlege:P) Rart det der md fasinasjonen dei har for ledningar (og alt anna dei ikkje har lov å leike med). Alt av lause ledningar ligge no å balanserar oppe på diverse møblar...hmm...må ta å feste dei skikkeleg til veggen snart:P Ligge i ro er kjedeleg ja...hehe, heldigvis har vi sånn "sengebeskytter" i sprinkelsenga, så han stikker ikkje ut føter/armar så ofte, og hovudet ligge litt meir skjerma. Har i nokre tilfeller funne han liggande "feil veg" i senga oppå dyna, hehe, at han får det til! Skal senke botnen i senga has...må berre få tida/ork.
Dr Mcstuffins Skrevet 21. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 21. mai 2009 Bruker sånn barnetannkrem..tror det er fluor i den ja. Bruker en prøve vi fikk i liberopakken eller rimipakken. Men mengden tannkrem er jo nesten usynlig og tannpussen blir vel ikke helt etter boka for å si det slik...Han gaper ikke akkurat så jeg må liksom bare stappe den inn og da pusser jeg tunga like mye som tenna..hihi..men forhåpentligvis skaper vi en vane slik at tannpussen aldri blir ett ork og en maktkamp. Gruer meg litt til hverdagen innbærer jobb i tillegg til han for det er jo så mange ting som skal gjøres hver dag morgenstell, tannpuss, grøt, tran, bleieskift osv osv..hvordan skal man få tid til alt?? :0)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. mai 2009 #7 Skrevet 21. mai 2009 Svarer her også jeg=) (svarte det samme på den 6-7 mnd tråden, for vi er jo litt midt imellom;) Lille flisa mi er 7 mnd og 1 uke, og er en tynn liten krabat (var 68 cm og 6,6 kg ved 6,5 mnd). Bruker nå str 68 og 74. Spiser ganske bra; grøt morgen og kveld, og middagsglass midt på dagen. Mellommåltid med sviske/ fruktmos og MME på ettermiddagen. Får også alltid tilbud om MME etter måltidet, drikker da en liten slant. 2 blunder iløpet av dagen; en på ca 2-3 timer og en på ca 1,5 (varierer endel på lengden). Sover hele natta (stort sett hehe;), fra ca kl 19- 06.30. Veeeldig aktiv nede på gulvet, sikkert derfor hun holder seg så slank hehe! Ruller rundt begge veier (det har hun gjort i et par mnd allerede), og kommer seg FORT avgårde ved å rulle rundt bortover gulvet. Så nå må potteplanter og andre fristelser fjernes fra babyhøyde ja...Sitter alene uten støtte i korte perioder, men tar seg ikke for. Veldig sterk i bein og rygg, så hun har stått rak som ei fele med støtte siden hun var bitteliten. Veldig sosial og nysgjerrig, og alle gjester må undersøkes nøye og klypes i øyne og munn. Smiler og ler masse, blid som ei sol stort sett døgnet rundt. Babler og roper mye; roper ma-ma-ma hvis hun er trøtt eller jeg går ut av rommet. Smeeelt;) Syv tenner forresten (to store og fem bittesmå=) Tannpuss er noe herk, jeg bruker en q-tips med bittelitt tannkrem på og pusser mens hun hyler. Åpner jo ikke munnen frivillig, så da må den tvinges opp og DET er jo ikke populært;)
Lillepusen-78 Skrevet 21. mai 2009 #8 Skrevet 21. mai 2009 Så mprp å lese om hvordan dere andre har det Gutten min blir 8 mnd om en uke. Helt sykt hvor fort disse månedene har gått. Begynner på jobb igjen i september (bare 50 % heldigvis....), men prøver å fortrenge det enn så lenge. Knerten skal i barnehage (grøss!). Vi fikk omsider plass etter at min arbeidsgiver hadde sendt barnehagekontoret en "anbefaling".... Knerten min er en veldig matglad gutt. Han spiser det han får servert, og gaper og gaper helt til det er tomt. Han spiser grøt morgen og kveld, brød til lunsj, middag, samt frukt og sviskemos. Ammer før måltidene. For en uke siden veide han hele 10,2 kg. Og han er 71 cm. Han har vært stor hele veien, selv på bare morsmelk. Veide 3800 g ved fødsel. For en ukes tid siden begynte han å krype/dra seg fremover. For et par dager siden klarte han å komme seg opp på alle fire, og han kommer også opp i "armbøyningsposisjon". Ingen krok er trygg lenger - ledninger, stereoanlegg, planter osv er veldig spennende. Han leker fint alene, og trives i lekegrinden. Kjekk å ha nå, merker jeg.... Han er veldig interessert i mennesker, og synes det er stas med besøk/på besøk. Han sover 2-3 ganger på dagtid ute i vogna. Legges for kvelden ca kl 19. Har inntil nylig bare lagt ham, så har han stort sett sovnet av seg selv. Men.....nå har han funnet ut at han kan snu seg på magen i sengen. Han turner, kaver og herjer noe helt utrolig! Må få sett på en sånn pose, tror jeg... Han våkner i 4-tiden og turner. Sover litt. Får melk i 5-tiden, og sover litt til. Merker at det blir rotete søvn på oss alle tre... Han har fått en tann. Tannpuss er moro. Tror han liker tannkremsmaken Ellers er han blid som en sol. Til å spise opp.... Det er sikkert deres også Er SÅ stas å fortelle om ham, merker jeg ;-)
den fabelaktige milly Skrevet 21. mai 2009 #9 Skrevet 21. mai 2009 Krapylet mitt er 7,5 mnd. Han veide 8,4 kg på seksmndkontrollen, og det veier han fortsatt. Tror han er ca 68 cm lang. Grunnen til at vekta har stoppet opp (ingen fare, han hadde nok å ta av), er at han begynte å åle seg bortover golvet noen uker før han ble seks mnd. Noen uker seinere heiste han seg opp på kne. Og uka før han ble syv mnd reiste han seg opp på to små bein! I dag krabbet han en meter for første gang, før har han bare tatt noen små skritt. Men han foretrekker foreløpig åling der han drar seg fram med hendene og sparker fra med føttene, kjappest sånn. Ingen krok i leiligheten er trygg, alle dvder ligger i en haug på gulvet, alle duker er fjernet, dvdspilleren er gjemt osv. Han reiser seg overalt der han klarer å dra seg opp, stolbein, bord, dørstokker etc. Han har falt så mye at han har lært å bli litt mer forsiktig, dvs at han roper om hjelp når han står fast og ikke tør slippe seg. Men oftere og oftere deiser han bare ned på rumpa eller ned på kne. Gleder meg til balansen er på høyde med innsatsviljen! Han er aktiv. Mildt sagt. Hvis jeg setter meg ned i sofan med macen er han straks på pletten og reiser seg langs beina mine for å nå tak i det som lyser og blinker så fint. Legger jeg han ned på gulvet igjen tar det to sekunder før han står ved tvn og fikler med av/på-knappen. Jeg trenger ikke Elixia jeg som har en liten tass som personlig trener. Han spiser tre faste måltider om dagen og mm innimellom, men stort sett bare kveld/natt/morgen - noe annet har han sjelden tid til. Vårt store problem er nattesøvnen. Han sovner greit ca 19-1930, men våkner noen ganger fram til ca 23 når han får drømmemåltid. Etter det er det bare tull. Han sover kanskje til 02, bysses i søvn, og våkner hver time etter det fram til det er morgen 05-06. Jeg er ekstremt trøtt. Jeg skjønner ikke hvor han har fått aktivitetsnivået sitt fra, verken pappaen eller jeg var så markete som han er. Men han er blid da, som en lerke hele dagen, babler mam-mam og hyler og smiler til alle fremmede og stirrer dem i senk. Gullungen min!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. mai 2009 #10 Skrevet 21. mai 2009 oioi, så stilig, milly! Skikkelig Tarzan-gutt du har da! Har sendt deg en PM forresten;)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. mai 2009 #11 Skrevet 21. mai 2009 Fikk ikke sendt deg PM...hmm..what to do?
Lillepusen-78 Skrevet 21. mai 2009 #12 Skrevet 21. mai 2009 Oj, skal si han er tidlig ute, Milly! Men så spennende.... Og slitsomt.... ;-) Kjenner meg igjen i det med høyt aktivitetsnivå. Han kan ikke bruke rumpa til å sitte på - skal bare stå/hoppe i fanget. Og kose har han ikke tid til... Kanskje jeg kan si opp Elixia-medlemsskapet mitt....? Tipper det blir en aktiv sommer selv uten det ;-)
temine Skrevet 21. mai 2009 #13 Skrevet 21. mai 2009 Da svarer jeg på begge jeg og, som lykkelig&glad;) Har en 7 mnd gammel knert, var 6,4 kg og 71 cm på 6mnd kontrollen. Lang og slank. Han åler seg rundt nede på gulvet i en voldsom fart, undersøker det meste som er. Blid som ei sol etter han begynte med det, all frustrasjon over å ikke komme seg noen vei er over. Han rulla jo rundt, men havna aldri helt der han helst ville. Ligger på siden og prøver å komme seg opp i sittende, men er ikke helt der enda. Sitter godt om jeg stter han opp, men det skal man jo ikke gjøre... Står selv om han har noe å holde i, men slipper uten å tenke seg om, så der må det passes på. De siste dagene har han lært seg å vinke og klappe søte (med knytta never da, så dårlig med klappelyd). Lærer noe nytt nesten hver dag nå, herlig!!! Favoritten er å spille på slurva til mamma eller pappa, leke fly, synge og danse samt når vi snakker med tullestemme, da får han latterkrampe. Ellers går det mye i å teste ut stemmen sin i ulike toneleier, noen litt mindre maskuline enn andre;) Han er veldig aktiv når han er våken, så trenger en del duppings innimellom. Sover 3-4 dupper pr dag, som regel en på 2-3 timer, og resten på 1-2 timer hver. Legger seg ca 19 og står opp igjen ca 6.30. Puppes 1-2 ganger pr natt, men sover ellers greit (forkjøla nå da, da sover han IKKE greit). Må vel avvenne etter forkjølelsa, men stresser ikke med det enda. Skal på jobb igjen i juli (nattvakt), så da må puppen kuttes på nattestid. Pupper i senga før vi står opp, en porsjon grøt ca 9, ei brødskive med smør og leverpostei kl 12, 1/2 middagsglass og frukt kl 15 og en porsjon grøt kl 18. Så er det pupp og natta kl 19. Får og litt pupp i løpet av dagen om han føler for det. Noen dager vil han ha ofte, andre dager ikke i det hele tatt. Super alder de små er i nå!
Utrolig fornøyd frue. Skrevet 21. mai 2009 #14 Skrevet 21. mai 2009 Heisann! Har et lite monster på 8 mnd. Han har begynt å krype, men har ikke skjønt skikkelig krabbing ennå. Han elsker mobiltelefon, fjernkontroll og ledninger...kommer seg utrolig kjapt fremover. Spiser grøt til lunsj og kvelds. Brød spiser han til middag, begynte da han var 5-6 mnd... spiser selv med pinsettgrep, så søtt å se på! Er ikke glad i middagsglass, men frukt er godt!! Og drikker vann. Han har 4 tenner oppe og 4 tenner nede, første 2 kom da han var 3,5 mnd. så han var tidlig ute der. Legger seg rundt kl 20. Han er helt rå på å spille på slurva, hele tiden... he he!
precious baby Skrevet 22. mai 2009 #15 Skrevet 22. mai 2009 Prinsesse min er 8 måneder og en uke. Hun er nå 8,5kg og 71cm lang. Hun begynte å krabbe fremover nå hun var 7måneder og etter to uker reiser hun seg opp. Hun spiser bra, liker grøt og fruktmos av eple og pære. Jeg lager middag for hun. Hun liker kylling med potet og gulrot. Fisk og brokkoli liker hun ikke. Hun har fått 4 tenner. hun gaper for å pusse tenner og hun vil helst pusser seg. Jeg ga hun brød med leverpostei igår men hun begynte å hoste og kaste opp. Jeg tror jeg må vente litt med å prøve igjen. Hun elsker pupp. Hun våkner to ganger om natta bare for å ha puppen.
lykkelig mamma!!!!!! Skrevet 22. mai 2009 #16 Skrevet 22. mai 2009 Jenta vår er 7,5 mnd, og var 9,3 kg og 67 cm ved 6 mnd ktr. Hun er VELDIG kresen i matveien, så frem til hun var ca 7 mnd fikk spiste hun kun pupp. Liker ikke grøt i det hele tatt, prøvd mange sorter, og gjort mange variasjoner, men nekter og gape og spise det der. Begynte med brødskive med leverpostei i steden for, men spiser kun et lite "tygg" av det, ikke noe og bli mett av... Men har virkelig fått smaken for noen typer middagsglass nå, så her går det i middag, opptil 2-3 ganger daglig. Ellers spiser hun kun pupp. Og er veldig fornøyd med det Fruktmos av alle slag har jeg også prøvd, men ikke snakk om! Har fått 5 tenner, og 3 til kommer når som helst... Ruller dit hun har tenkt det, og aker seg litt bakover. Er veldig tålmodig på gulvet, kan ligge der lenge og kose seg alene! Er ellers fryktelig bestemt! Legger seg mellom 18 og 18.30 på kvelden, da er hun kjempesliten, og sover da til kl 05, må da ha litt pupp, også sover hun videre til 07-08. Har 2 til 2 dupper på dagen, stort sett er de på 3 kvarter, men en og annen gang kan hun slå til med litt lengre. Hun er også blid og fornøyd hele dagen, i hvertfall hvis mamma er der!! En ordentlig liten mammadalt, men storebror er morsomt, flirer av han uansett hva han gjør!
surremus Skrevet 22. mai 2009 #17 Skrevet 22. mai 2009 "Spiser ganske bra; grøt morgen og kveld, og middagsglass midt på dagen. Mellommåltid med sviske/ fruktmos og MME på ettermiddagen. Får også alltid tilbud om MME etter måltidet, drikker da en liten slant." Kan du si litt mer om mengde og klokkeslett? Jeg er inne i en periode med lillemor hvor hun ikke lenger ser ut til å være særlig sulten når mattidene nærmer seg, så jeg undres derfor på om hun kunne ha drøyet tiden litt til mellom hvert måltid. HUn spiser 7-11-15-19. Hvordan gjør du det? (Hun får mme, jeg ammer ikke....)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå