Gå til innhold

Alenemor og boliglån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fyller 21 år i år og blir alenemor nå til sommeren.

Går foreløpig på videregående skole, og har en 33% arbeidsstilling utenom skolen som jeg nå er sykemeldt fra.

Har tenkt å begynne å studere etter et år med mammapermisjon, men er fortsatt litt usikker på det. Hvis jeg har større sjanse for å få boliglån om jeg ikke studerer, er det noe jeg vil vurdere. Men hadde selvfølgelig vært det beste om jeg kunne fått lån i tillegg til å studere.

Er det noen som helst mulighet for at jeg kan klare å få boliglån? Vil gjerne høre om alle i såfall!

Håper virkelig på svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du lån i privatbank (ikke Husbanken) er banken egentlig ikke interessert i å vite om du HAR ARBEID, men om DU HAR INNTEKT.

Banken legger i prinsippet vekt på følgende når den vurderer et boliglån på inntil 60 % av kjøpsprisen for boligen (uten omkostninger).

1) Er kjøpeprisen "forsvarlig"?

2) Kan du, med den INNTEKTEN du har, betale renter og avdrag (også om renten øker 3-4 %), og vurderer banken det sannsynlig at du vil ha samme (eller høyere) inntekt i overskuelig framtid)? Et budsjett, hvor du beviser akkurat dette, som er slik at en bankmann tror på det, er det beste argumentet du kan gi banken her....

3) Er betalingshistorikken din (kredittanmerkningene dine) OK? Med andre ord: Vil du gjøre opp for deg?

Er svaret på disse spørsmålene JA, vil banken gi lån, så sant den har ledige penger å låne ut.(Og har den ikke ledige, penger er dette bankens, ikke ditt problem. Da er det bare å finne en annen bank, som har ledige penger...) Er svaret på noen spørsmål NEI, vil du ikke få lån, uansett hvor mange penger som er "ledige" i banken.

Dette betyr, alt annet like, at jo STØRRE og SIKRERE inntekt du kan "bevise" for banken, jo lettere vil det normalt være å få lån. Men det er ALLTID svaret på spørsmål 2) som avgjør, ikke størrelsen på inntekten i og for seg.

Skrevet

Ser jeg skulle tilføyd på forrige innlegg, for å unngå misforståelser.

I et tilfelle som ditt vil banken se på "utbetalinger" fra Statens Lånekasse som "inntekt" mens du studerer. Men den vil OGSÅ se på renter og avdrag som skal betales til Statens Lånekasse når den skal vurdere "framtidig inntekt" og størrelsen på denne. Og selvsagt vil den se på sannsynligheten for at utdannelse/studielån vil BLI TIL framtidig inntekt.

Skrevet

Men du, kan du ikke satse på utdannelse, og bo i studentby? Vi bor i studentby, i en leilighet som har kjempe grei standard, i et barnevennlig miljø (maaaasse barn å leke med!), vi får billigere barnehage, hvis det er noe er det bare å ringe vaktmester og de kommer på flekken osv.. Og ikke minst er det ganske billig i forhold til å både leie og eie andre steder. Hadde vi hatt mulighet ville vi selvfølgelig kjøpt, men midt i utdannelsen er det ikke mulig for oss selv med to ekstrainntekter. Så da sparer vi heller, og satser på å kjøpe når vi flytter tilbake etter endte utdannelser. Ikke alle som synes det er en bra løsning, men jeg mistenker de for ikke å ha prøvd ordentlig. Nevnte jeg at barnehagene har eksamensgaranti? Dvs at hvis barnet er sykt når jeg har eksamen, så får det gå i barnehage likevel. Lørdagsåpent i leseperiode før eksamen også.

Skrevet

Ypperlig forslag dersom man får bolig i studentby. Men studentbyboliger er jo stor mangelvare. Særlig studentbyboliger for mer enn en person (evt to dersom begge er studenter).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...