Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #1 Skrevet 21. mai 2009 "Velge" å ta straffen som samfunnstjeneste istedet for å betale pengene tilbake? Eller kommer det i tillegg til fengsel/samfunnsstraff?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #2 Skrevet 21. mai 2009 det har jeg aldri opplevd. å håper virkelig det ikke er deg det er snakk om. trygdesnyltere hater jeg.. greit om man går på trygd for en grunn.. men er man bare lat så synes jeg ikke noe fint om de verfall..
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #3 Skrevet 21. mai 2009 Nei, det kan du ikke. Takk og lov for det. Her må man betale tilbake og sone dommen sin.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #4 Skrevet 21. mai 2009 denne kan jeg svare på..fikk for mye kontantstøtte, jeg har nedbetalingsplan, men ble også dømt til 50 timer samfunnsstraff, subsidiæ 15 dagers fengsel. fullstendig idiotisk ting å gjøre, jeg vet det, derfor har jeg heller ingen problemer med å ta straffen:)
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #5 Skrevet 21. mai 2009 Du må (selvfølgelig) både betale tilbake (de kan trekke direkte i lønnen din, så den er grei) og sone straffen. Idiotisk ting å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #6 Skrevet 21. mai 2009 Betale tilbake må du nok uansett, men det er mulig at man kan få samfunnstjeneste i steden for fengselsstraff i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #7 Skrevet 21. mai 2009 Dette er det domstolene som avgjør. Og føringene i lovverket er at det skal (mer enn) "formildende omstendigheter" til før dette skal vurderes, når det gjelder den juridiske straffen. Og erstaringskravet (altså betale tilbake) KAN ALDRI omgjøres til "juridisk straff". Heldigvis, for det ville være å kunne "juridisk tilleggsstraffe" som "hevn" en som ikke KAN betale tilbake, og "forenkle livet" til en KAN, men ikke VIL.
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 21. mai 2009 #8 Skrevet 21. mai 2009 Blir man ikke samtidig svartelistet hos NAV ? Man får vel ikke flere " goder" i fremtiden, eller er det noe jeg har funnet på ?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #9 Skrevet 21. mai 2009 Etter en dom blir du svartelistet i forhold til en del behovsprøvde ytelser. Ytelser som ikke er behovdsprøvd derimot, f eks alderspensjon eller barnetrygd er det ikke snakk om svartelisting for uten at det skulle gå fram av dommen (teortisk mulig, men har aldri hørt om det). Men man vil jo alltid være under mistanke hos NAV.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå