Gjest Skrevet 21. mai 2009 #1 Skrevet 21. mai 2009 Er det ok å sende ut en felles mail til alle foreldre i en barnehage, og skrive navnene på de barna sine foreldre som ikke stilte på dugnaden? Samt skrive at de som ikke har jobbet må betale og kontonr? Mener noen her inne sa at det ikke er lovlig å kreve penger for dugnad av en privatbhg. Er ikke det å stigmatisere barn? Styreren er så sykt sjefte at jeg er redd ham. Noen tips?
~sjiraff~ Skrevet 21. mai 2009 #2 Skrevet 21. mai 2009 Aner ikke lovligheten av det men det høres jo fryktelig userisøt ut. Å kreve inn penger på dugnad er både lov og vanlig. Men det må jo stå i barnehagens vedtekter for at man skal kunne kreve å gjøre det. Vi sender i disse dager ut inkassovarsel til de som ikke betalte for sine timer ifjor.
Gjest Skrevet 21. mai 2009 #3 Skrevet 21. mai 2009 Det er jo helt på trynet tragisk oppførsel. Jeg hadde skrevet en skriftlig klage, med kopi til barnehagekontoret. Om foreldre som ikke deltar på dugnaden må betale kompensasjon skal være nedfelt i vedtektene. Jeg trodde det var anledning for private barnehager og borettslag og gjøre dette. Jeg er ikke sikker altså
erteposen + 4 Skrevet 21. mai 2009 #4 Skrevet 21. mai 2009 Unødvendig å nenven navn, men en mail med felles kritikk er helt ok. Det er også lov å ta inn penger i private bhg om det står i forskriftene.
Gjest Skrevet 21. mai 2009 #5 Skrevet 21. mai 2009 Takk, jeg kommer til å skrive en skriftlig klage til barnehagekontoret. Synes det er utolig å komme på en slik idè å sende slik ut. Men det sier jo mye om ham. Blir så rasende av slikt jeg.
mai mammaen til to Skrevet 21. mai 2009 #6 Skrevet 21. mai 2009 jeg prøver å tenke litt anderledes. var det mange som ikke hadde deltatt? om det var mange navn nedover så vil jo det få en reaksjon fra dem som ikke gadd å møte. Er jo kipt å bli hengt ut på den måten, men om det nesten ikke var noen der så skjønner jeg dem blir irritert. En annen måte dem kunne gjort det på var jo å skrevet takk til og navnene til dem som hadde vært der. Og at dem som ikke var der måtte betale inn...... skjønner jo at du reagerer altså... du var en av dem som ikke var der eller?
Gjest Skrevet 21. mai 2009 #7 Skrevet 21. mai 2009 Dugnad er frivillig arbeid, være seg i barnehager eller borettslag. Det er ikke noe krav om at MÅ stille opp. De kan evt sjekke pris for å få noen til å gjøre dette arbeidet, og gi de som stiller opp ett vederlag tilsvarende dette. Men det er ikke lov å kreve penger fra de som ikke stiller opp. Og det er så absolutt UFINT å henge ut de som ikke stiller opp med navn.
Gjest Skrevet 21. mai 2009 #8 Skrevet 21. mai 2009 Styrren er veldig direkte. Det er mange foreldre som har begynt å misslike måten han kommuniserer på. Personlig føler jeg at han tenker veldig svart-hvitt, det er vanskelig å ta opp en sak, og den blir generalisert. De hadde dugnad på streikedagen, personlig trodde jeg de var i streik og at dugnaden da var avlyst. Siden det var streik måtte mannen min og jeg jobbe dobbelt, pga ikke hadde noen som kunne hjelpe oss med pass. Fikk vite at dugnaden var blitt gjenomført den 19 mai som planlagt, da spurte jeg om en mulighet for å komme en ny dag. De sa at vi kunne komme i dag. Så nå er mannen og jobber i BHG. Men mailen ble sendt ut etter at jeg hadde fått ny dag og med navnet vårt i. Jeg synes ikke at dette er berettiget. De vet jo hvorfor vi ikke kunne komme, det forklarte jeg. Og de vet og at vi skulle komme i dag. Burde jeg ha gjort mer?
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 21. mai 2009 #9 Skrevet 21. mai 2009 syntes det var ufint og skriv slikt, vi måtte ikke betale noe vist vi ikke stillte til dugnad i vesla sin barnehage, men måtte betale noen hundrelapper når vi ikke stillte i borettslage. men aner ikke hva som er lov å ikke lov..
Gjest -<<- Skrevet 21. mai 2009 #10 Skrevet 21. mai 2009 Å sende ut fellesmail med kritikk er helt ok. Å ramse opp hvem som ikke stilte virker i overkant (de fleste vet vel selv om de var til stede eller ikke, liksom). Dersom man mener det er stigmatiserende for barna at foreldrene ikke stiller på dugnad, så hadde man vel stilt opp da? Private barnehager kan ha dugnadsplikt og eventuell bot for de som ikke stiller nedfestet i vedtektene sine, og det er fullt tillatt. Ganske vanlig også.
mai mammaen til to Skrevet 21. mai 2009 #11 Skrevet 21. mai 2009 da skjønner jeg KJEMPE godt at du blir forbanna. da hadde jeg gått rett og snakket med han.spurt hvorfor ditt navn stod der når dere skulle på dugnad i dag. merker eg blir irrtert på denne mannen her jeg sitter. hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå