Tine_85 Skrevet 21. mai 2009 #1 Skrevet 21. mai 2009 Hadde første dag i siste mens 19.februar, testet positivt på test 3.april. Var å tok privat UL 14.mai da jeg skulle vært 12 fullgåtte uker! (Ønsket å ta tidlig UL etter eget ønske da jeg har hatt mye smerter og vært nær ved å besvime flere ganger, og fastlegen ikke ønsket å henvise meg til UL). Legen kunne ikke se stort så måtte ta innvendig UL, fosteret var da 3,05cm noe som tilsvarte mellom 8-9uker!! Jeg ble selvfølgelig veldig skuffet og redd for at fosteret er veldig lite.. Ifg legen kunne ikke det være tilfelle for alle foster vokste likt i 1.trimester (?).. Jeg har ennå ikke klart å slå meg helt til ro med dette, det kunne jo selvfølgelig hende at jeg rett og slett ikke fikk mensen av div. grunner i mars men at graviditetstesten da ble positiv en uke etter endt menstruasjon!?? Hvor sannsynlig er det? Jeg har både lest at normal lengde på fosteret i uke 10 er ca.3,1cm, andre plasser er det 2,5cm i uke 10. Og det viser vel bare til at barnet faktisk kan variere i størrelse i første trimester!? Hjertet slo, min kvalme og tretthet har avtatt betydelig, men er plaget med endel kviser! Er det noen som har opplevd noe liknende, eller kjenner noen!? Håper på svar!
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 21. mai 2009 #2 Skrevet 21. mai 2009 Jeg ble satt 3 uker tilbake på UL ved forrige graviditet, og da skjønte jeg fort at noe var galt, for hvis det skulle stemme, så testet jeg positivt _før_ jeg ble gravid, og jeg hadde rett, mistet i MA 2 uker etterpå. Men i ditt tilfelle kan det høres ut som at du har hatt en veldig sen EL, og blitt gravid mye seinere enn hva du selv trodde, ettersom du hadde siste mens 19 februar, men ikke testet positivt før 3 april. Så hvis man tar ca utgangspunkt i at du har testet positivt ca 2 uker etter befruktning, så ble du gravid rundt 20 mars, og er da et sted mellom 10 og 11 uker på vei.. Og det avviker alltid litt på ultralyd, så du kan fint trekke fra en ukes tid uten at det er bekymringsverdig
Yo&La+spire Skrevet 21. mai 2009 #3 Skrevet 21. mai 2009 Eg kan ikke si noe sikkert altså, men har også hørt at man ikke kan fastsette termin etter UL så tidlig fordi fosteret varierer så mye i str...At det er derfor man ikke kan fastsette termin før ordinær UL, dvs før det så går man bare utifra siste mens (denne kan jo også bli feil da, men da retter de på det ved ordinær UL). Ville tatt en telefon til en annen lege/gynekolog/jordmor og hørt. Et bankende hjerte er jo uannsett alltid et bra tegn da;) (og kvalmen pleier jo ofte å avta etter 12 uker, så kansje du har rett da....)
Mamma_til_isabella Skrevet 21. mai 2009 #4 Skrevet 21. mai 2009 Er ved 12 fullgåtte uker det er best å fastsette termin fordi da er de fleste fostre like.Ved ordinær ul spriker det veldig så der blir jo nesten alle flyttet på 1-2 uker! Det er grunnen til at de har ultralyd i uke 12 i utlandet!Og tenk på at her i Norge føder kun 5% på termin mens i utlandet bommer de på minus pluss 1 dag. Jeg tror heller at du har hatt litt senere eggløsning.For 3 cm tilsvarer jo mellom 10 og 11 uker:-)
Romeren Skrevet 22. mai 2009 #5 Skrevet 22. mai 2009 Er du sikker på det? Jeg bor selv i utlandet, og hadde første ultralyd 11+5 og ble satt tilbake ca en uke.. Jeg vet ikke, men tror ikke det er noen automatikk i at barn er helt like i størrelse i uke 12, for så å variere mer senere. Strengt tatt har jeg vel hørt at det er motsatt, og at man ikke skal bry seg stort om terminen som blir satt på tidlig ul. Men det kan jo være du har rett... Strengt tatt selv tror jeg ikke man skal henge seg for mye opp i målingene som blir tatt under ultralydene, og hvilke terminer som blir fastsatt ut i fra disse.. Jeg håper i alle fall det går bra for deg HI!
Mamma_til_isabella Skrevet 22. mai 2009 #6 Skrevet 22. mai 2009 Jeg fikk beskjed om det av en norges spesialist i fosterdiagnostikk og flere ul leger.Det er iallefall bedre utgangspunkt da enn uke 17-19 for det er for sent.Han jeg var hos kunne ikke skjønne at norge hadde det slik som de hadde en gang.Se hvor mange som går overtid her til lands! Jeg vet dette selv også fordi jeg har vært på 10 ul dette svangerskapet og i uke 19 stemte det ikke i det hele tatt!Mens i uke 25 har det gjevnet seg litt! Men til HI.....Bebisen din er sikkert helt frisk og fin og akkurat så stor som den skal være.Hjertet slo godt og det er jo kjempe flott;) Det kan være ganske stor forskjell på uke 10-11 og 12 for de vokser fort denne perioden:)
arachnia Skrevet 22. mai 2009 #7 Skrevet 22. mai 2009 jeg ble satt tilbake to uker etter min første ultralyd. Og etter neste ultralyd ble jeg satt to uker fram igjen. Alle foster vokser forskjellig, akkurat som vi gjør. Har ei i familien som ligger på føden nå, igangsatt, slik at ungen ikke skal bli så stor at hun ikke kan føde normalt, selv om det er før tida. Søstra mi fødte et barn på litt under 2,8 kg to uker over tida. Alle er forskjellige, fosterene også. Slapp av og vær gravid:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå