Gå til innhold

Trenger seriøst hjelp med sovinga til 3-åringen!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det nok her altså!!!

Har en på 3 år og 2 måneder som det kan telles på to hender har sovet hele netter siden han ble født. Vi har slitt fælt med søvnen hans. Det var verst frem til han ble 8 måneder. På det verste våknet han hvert 15. minutt og måtte bli bysset i søvn. Var til osteopat for behandling, og dette hjalp betraktelig med å få han til å finne roen.

Ting ble bedre etter hvert, men han våknet fortsatt flere ganger om natten. En periode hjalp det å putte inn smokken og så gå ut igjen.

De siste 1,5/2 årene har han krevd at vi skal sitte ved sengekanten hans til han sovner. Det har vi også gjort til dags dato. Ble litt vanskeligere etter at lillebror på 2 måneder ble født og jeg skal legge begge alene.

Storebror har også skulle kommet inn til oss i løpet av natten. I natt prøvde pappaen å legge seg inn hos han når han våknet (uten å ta han inn til oss). Da skreik storebror og vekket selvfølgelig lillebror. Og dette gjorde han flere ganger..... Tror jeg skal bli GAL!!!!! Dette går ikke lenger!!

Jeg begynner SERIØST å tro at vi har gjort ting feil her! Vi har sittet inne hos han fordi han har ønsket det og fordi vi da har trodd at det har gitt han trygghet! Men jeg tror det har slått feil vei, at han da er blitt utrygg av det.... :-(

Jeg er imot Ferber, men nå begynner jeg jammen å tro at det er det vi skulle ha gjort for lenge siden!!!!!!!!!!!! :-(

Er så trist og lei og aner ikke hvor jeg skal ta tak i problemet!! Har det noe for seg å kontakte Karin Naphaug når han er så "stor"?

Ble litt langt dette her, men måtte bare få det ut.........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring med å sitte inne med barna til de sovner er at de blir utrygge slik som du beskriver.

Vi holdt på med det med eldstemann da han var opp til 14 mnd. Han lå på vakt og passet på at vi ikke gikk fra ham, brukte laaaang tid på å sovne (han måtte jo passe på at vi ikke gikk) og våknet veldig ofte for å sjekke at vi fremdeles var der - noe vi selvsagt ikke var...vi gikk jo når han endelig sovnet...

Vi gjennomførte til slutt en "gråtekur". Gikk inn hvert 2 min og økte etterhvert til 5 min. Etter to kvelder la han seg uten problemer. Koste seg i sengen sin!

Han var rundt året, og det er anderledes med en 3 åring.

Tenk nøye over hvordan dere vil gjøre dette og ikke gi etter. Ikke prøv ut forskjellige metoder. Dersom dere bestemmer dere for "skrikekur" Vær tydelig og bestemt! Forklar ham på forhånd hva som skal skje og hvorfor dere gjør det. Ikke "dill" med ham når han er i seng. Gjennomfør faste rutiner, ikke la ham hale rutinen ut. Vær vennlig, rolig og vis med hele deg at du har bestemt deg og vet at du har rett...

Vil anbefale boken "sove hele natten". Der fikk vi mange råd og tips. Hør med helsestasjonen hva de sier, kanskje de har noen råd å komme med?

Skrevet

har det ikke såå ille vi altså. men har en på 2 /2 som fint kan våkne om natten, og ofte før kl 06...

her hjelper det å ta i et tak når det begynner å skli helt ut. altså at hun ikke får stå opp før kl 07 for eks-(hun trenger å sove til syv for å ikke være trøtt), da sover hun faktisk lenger fra dagen etter at vi har satt hardt mot hardt.. da synker det liksom inn at vi bestemmer når det e morgen...

hun kommer forresten mye mer inn til oss igjen etter at lillesøster kom til verden for 10 uker siden, men her i huset tror jeg det er hennes måte å reagere på at det har kommet en til, så hun får lov å komme inn på morgenkvisten, men ikke fra midt på natten.da sover hun egentlig ofte lenger også (altså til 06.30-07).

ellers så har jeg fått anbefalt en klokke som viser når det er natt og når det er dag. skal vist fungere veldig fint- den skal hvertfall vi prøve,kanskje sammen med klistremerkebelønning!!!!!

Skrevet

Vi har prøvd med klistremerkesystem, men det er ikke mye interessant synes han.

Vi kjøpte også den dag- og nattklokka for lenge siden. KAnskje vi skal begynne å ta den litt mer i bruk! :-)

Takk for svar jenter!

Lurer kanskje på om vi må sette hardt mot hardt her snart....

Skrevet

eldste her er på samme alder. hun har alltid vært vrien å legge. sambo klarte etterhvert å få kontroll på leggingen men jeg ble som deg sittende og sittende med henne. For noen mnd siden ble jeg gal av det.. så jeg bestemte meg for at nok er nok. hun MÅ lære seg at hun må ligge i sengen å være våken når vi går ut. så jeg var streng. sa at jeg skulle lese en bok, synge 5 sanger. suss og kos og deretter så skulle jeg gå.

Det har gått kjempe fint. hun var litt urolig de første par gangene. men nå går det kjempe fint.

Om natten når hun våkner så kommer hun gjerne inn til oss. om hun kommer i fem tiden eller noe er hun ofte litt vel våken. da sier vi hun må ligge stille om hun ikke vil sove mer. eller så kan vi følge henne inn i sengen sin igjen så kan hun få lese i en bok eller noe. det går veldig greit.

tror bare du er nødt for å bestemme deg for å være streng og prøve... han er jo så stor nå at han ikke trenger at du sitter med han....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...