Gå til innhold

Datteren min snakker ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 20 mnd og sier lite og ingenting. Kun mamma (begge foreldre går under det tilnavnet) og et par dyrelyder. Veldig få lyder ellers også..

Hvor store er barna før dette blir en bekymring og noe som må følges opp? Hva sier helsestasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt ei jente som har vært ganske treg til å prate. Hun laget veldig få lyder også, det gikk stort sett i den samme lyden når hun ville noe. Hun bablet lite. Da hun var 20 mnd ca hun ca 20 ord, tror jeg. Jeg var bekymret. Barnehagen var ikke bekymret enda, men sa at hvis det ikke hadde kommet flere ord før hun var 2 år, ville de henvise til helsestasjonen.

Nå er hun 22 mnd og vi har hatt en KJEMPEREVOLUSJON i språket de siste ukene. Nå kan vi ikke telle hvor mange ord hun har, hun hermer etter alt og setter også sammen to ord (min kopp, pappa der, pus borte). Barnehagen kommenterer dette hver dag. Dere kan jo også oppleve en slik revolusjon.

Barnehagen sa altså 2 år som "bekymringsgrense". Og jeg har hørt flere helsesøstre som sier at de ikke tar opp språkproblematikk før de er 2 år. Ei venninne fikk beskjed om at de da burde kunne si 20 ord, ei annen venninne fikk beskjed om 50 ord. Det første de gjør hvis det er grunn til bekymring, er å sjekke hørsel. Hvis jenta di er normalt interessert i ting, peker og forstår, tror jeg ikke det er grunn til bekymring.

Skrevet

Jenta vår er snart 22 mnd og har i de 3 siste ukene virkelig utviklet seg språkmessig. Hun har ikke vist noen som helst interesse for å herme etter oss med ord og utrykk, eller lese i bøker. Hu vil helst bare bla selv.... Vi har lurt litt også, spes siden hu er veldig frampå og veldig "for seg" på alle måter ellers. Hu har motorikk som en 3- åring, så det er nok det som har tatt fokuset hennes fram til nå :)

Hu har fram til nå kalt begge foreldre, barnehagetantene, mammaer til andre i barnehagen, farmor...for "mamma". Først nå hu sier mamma og pappa. Og nå som vi har tiger-bleier fra Libero så kommer tigerlyden. Hu sa bææææ for første gang i dag :)

er lettet nå som hun begynner å snakke mer og mer. Hu har hele tiden forstått hva vi haar sagt og spurt om, men ikke gjentatt noe. Nå kommer det nye ord hver eneste dag :)

Om det er noe å bekymre seg for, kommer mer an på helhetsbildet, tror jeg. om de ser på det sosiale, forståelse, humør, tilpasning, fysikk og motorikk etc...Det er i alle fall det barnehagen vår har sagt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...