16.10.07&13.10.09:) Skrevet 20. mai 2009 #1 Skrevet 20. mai 2009 jeg er 19 uker.. magen er alt stor og jeg legger beltet under magen, så det ligger helt nede der som det kommer når jeg har prøvd bilbelte.. er usikker på om jeg trenger å kjøpe det nå (det gamle er ødelagt) eller om det går greit uten.. hva ville dere gjort?
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 20. mai 2009 #2 Skrevet 20. mai 2009 Jeg skal ikke kjøpe det med mindre jeg synes vanlig bilbelte føles ubehagelig. Ifølge Trygg trafikk er det ingen kollisjonstester som kan dokumentere at et gravidbelte er mer beskyttende for fosteret enn andre belter, så jeg kommer ikke til å bruke det pga av trygghet og sikkerhet.
16.10.07&13.10.09:) Skrevet 21. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 21. mai 2009 Ok.. jeg tror ikke jeg kjøper nytt, er bare et slit med å få det på, og beltet ligger godt under magen nå uansett..
16.10.07&13.10.09:) Skrevet 21. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 21. mai 2009 noen som tenker annerledes?
meeelo Skrevet 21. mai 2009 #5 Skrevet 21. mai 2009 æ kjøpte mitt i uke 16 trur æ å e veldi fornøyd ;) men e plaga med at æ e veldi øm i buken, så e deilig å sleppe å ha belte rett på magen ;) har ei venninne som kjørte av veien før nån år sia og ho redda babyen pga at ho brukte gravide belte, men nu va ho i åtten mnd da så æ trur nu at det har med tryggheten og at det e litt mere trafikk sikkert, vis man e uhelig så får du jo ikkje press direkte på magen i værtfall=)=)
*toppris* Skrevet 21. mai 2009 #6 Skrevet 21. mai 2009 ifølge naf har bruken av slik gravid-belte ingenting å si med tanke på sikkerheten ved kollisjon osv. det eneste det beltet gjør er at det kan være mer behagelig for noen.
*toppris* Skrevet 21. mai 2009 #7 Skrevet 21. mai 2009 http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2943 "de helt og holdent må sies å være produkter som øker komforten, og ikke sikkerheten" http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=256391 " Hva med spesialbelte som markedsføres for gravide? - Det ordinære bilbeltet beskytter godt nok, noe spesielt bilbelte for gravide er ikke nødvendig, sier professor Inggard Lereim."
gizmo78♥ har fått baby:-) Skrevet 21. mai 2009 #8 Skrevet 21. mai 2009 Hei, jeg ahr også øm mage og greier ikke ha belte over... Men jeg fester belte før jeg setter meg i bilen og bruker bare beltet over brystet og sitter på det jeg skulle hatt over magen. Det skulle være trafikksikkert mener jeg... kjenner beltet stopper opp om jeg drar i det:-)
Idun<3tosmå<3 Skrevet 21. mai 2009 #9 Skrevet 21. mai 2009 Åj åj, nei det er nok langt fra trafikksikkert. Selv om beltet stoppe fungerer det ikke som en trepunktsæle lengre. Løp og kjøp et gravidbelte sånn at du får brukt beltet på riktig måte! Kraften som drar deg fremover i en kollisjon er en helt annen enn at du bare drar i beltet. Ja, beltet stopper opp, men tviler på det klarer å holde kroppen din på plass!
nesten30 Skrevet 21. mai 2009 #10 Skrevet 21. mai 2009 gizmo78: Det du gjør er direkte farlig! Ved en kollisjon vil du ha noe som holder deg igjen, men ingenting som hindrer bekkenet i å skli frem. Trepunktsbeltet er konstruert for å fordele vekten vekten ved en kollisjon. Jo flere punkter jo større fordeling av belastningen ved en kollisjon, derfor har rallykjørere 5-punkts belter. Du har i praksis 2 punkts belte. I ditt tilfelle vil jeg si løp og kjøp gravid-belte...... det vil øke sikkerheten både for deg og barnet betraktelig!!! Og når det gjelder det opprinnelige spørsmålet i tråden her.. jeg er nå i uke 24, har vel brukt gravidbelte i 7-8 uker nå. Synes det er mye mer behagelig enn å bare ha vanslig bilbelte på. Var en lignende tråd her inne for noen uker siden der en som hadde vært i kollisjon i et tidligere svangerskap MED gravid-belte. Hun var ikke i tvil om at hun ville bruke gravid-belte igjen! Kanskje det bare øker komforten, men hvorfor i alle dager skal vi ikke ha det komfortabelt når vi kjører bil? Jeg kjører MYE bil og vil helst ha det så komfortabelt som mulig. Og lar tvilen om det øker sikkerheten komme babyen min til gode. Det svekker iallefall ikke sikkerheten:) Og prisen for komfort og kanskje økt sikkerhet er i underkant av 300 kr:)
16.10.07&13.10.09:) Skrevet 21. mai 2009 Forfatter #11 Skrevet 21. mai 2009 Takk for innspill! Har ikke dårlig råd, hehe så det er ikke prisen jeg lurer på. Jeg hadde et sånt, men det er røket, så jeg må ha et nytt. men helt ærlig så syns jeg det er et tiltak å ta det på hver gang jeg setter meg i bilen, det var bare derfor jeg lurte på om jeg måtte ha det eller ikke.. men kanskje jeg skal kjøpe meg et i morgen da! Så får jeg heller fikle med det når jeg setter meg inn i bilen.. kanskje jeg må ha to, for vi har to biler og når begge har fri kjører vi mest den bilen som mannen min bruker..
Tea1 Skrevet 21. mai 2009 #12 Skrevet 21. mai 2009 Jeg vil å annbefalle deg å bruke gravidbelte.Det koster 400 i butikk.Men mange som selger på finn till 100.Det så jeg først etter jeg hadde kjøpt.Da kan du jo kjøpe en til hver bil.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 22. mai 2009 #13 Skrevet 22. mai 2009 Brukte det i første svangerskap. Men etter å ha lest at det ikke har betydning for sikkerheten så brukte jeg det ikke i andre svangerskap og heller ikke nå. Det er så tungvindt også for meg for vi har to biler pluss tjenestebiler på jobb. Og så må jeg drive og flytte mellom passasjer og førersetet. Måtte ha hatt 10 belter liksom hvis det skulle bli praktisk. Hadde det hatt noe med sikkerhet å gjøre så hadde jeg nok lagt sjela mi i det. Men det er jo litt mer komfortabelt med beltet da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå