Gå til innhold

ekstra oppfølging ved graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Først en liten dose optimisme til alle pcos'ere der ute! Jeg fikk påvist pcos i desember 07, og startet da på Diane. Har gått på de siden da, men sluttet i mars, etter at jeg og typen bestemte oss for å prøve og se hva det førte til.. på en måte prøve uten "hast". Jeg fikk ikke mens da jeg skulle, men siden dette ikke er uvanlig ville jeg ikke legge for mye i det. Etter 4 dager bestemte jeg meg for å ta en test, mest for at det ofte er slik at mensen uteblir dersom man bekymrer seg. Men testene var POSITIVE!! Jeg er så glad, og føler meg så utrolig heldig! Etter all bekymring og vonde tanker om at dette kom til å ta tid, hvis jeg i det hele tatt kom til å bli gravid!

Jeg er bare 9 uker på vei, så det er fortsatt usikkert..for er det ikke slik at "vi" har større sjanse for å spontanabortere?

Er det slik at jeg som pcos'er har rett på ekstra oppfølging under svangerskapet? Jeg har akkurat vært på min første svangerskapskontroll, og legen min sa at eventuell ekstra oppfølging måtte skje gjennom sykehuset..

Ble et rotete innlegg dette her, men håper noen har noen svar og erfaringer de vil dele!? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei og gratulerer med graviditeten!

jeg er selv i uke 7, og var på en kontroll for et par dager siden (egentlig bare for å se om det hadde kommet nye cyster på eggstokken, men i stede fant de ut at jeg var gravid!) i tillegg til PCOS, har jeg fibromyalgi, diabetes type 1, og lavt stoffskifte, altså fire kroniske diagnoser som ikke er heldige når man er gravid. likevel fikk jeg også beskjed om at det ikke vil bli gitt noe ekstra oppfølging under graviditeten fordi dette er mitt første svangerskap og altså har jeg ikke hatt noen spontan aborter tidligere. denne beskjeden fikk jeg på sykehuset og ikke hos legen. tydeligvis får man bare ekstra oppfølging når man han gjennomgått en eller flere SAer tidligere... rart, men det er jo typisk helse-Norge også da :(

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei.

Jeg har fått anntydet av min lege at jeg kan ha PCO. Jeg var nettop gravid og fikk god oppfølging. Det endte desverre med en spontanabort, og nå når jeg leser om PCO her inne ser jeg at dette er vanligere for "oss". Blir jo redd for å oppleve dette igjen da...

Uansett, tilbake til saken; min lege tok meg inn kjapt hver gang jeg ringte, og når man er gravid så skal man jo ikke betale for legetimer, så dermed følte jeg selv at jeg kunne bestemme oppfølging.

Jeg kom inn med blødninger tre ganger. Siden jeg blødde i forrige svangerskap tok de det ikke så alvorlig, men det gikk altså ikke så bra denne gangen....

Håper dere andre her inne har bedre lykke og at dere får god oppfølging så man slipper å bekymre seg unødig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...