Gå til innhold

Gravid i Tyrkia? haster litt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann:)

eg har bestilt reise til tyrkia i juni. da er eg 7/8uker på vei.,

er det trygt å reise, eller er det anbefalt å la vær?

hva bør eg evt. passe på osv?

tusen takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal prøve å svare deg på best mulig måte. Grunnen er at jeg ikke vet hvilke sykdommer de evt. kan ha der nede, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men toksoplasmose vet man jo at det er større fare for i slike strøk, og nettopp denne er slem for fosteret så tidlig i graviditeten. Jeg var selv i Egypt da jeg var 10 uker på vei sist, og fikk en fæl magesjau og deretter veldig vond følelse. Så tok en blodprøve da jeg om hjem (tokso), den var heldigvis negativ. Poenget mitt er: Det var en veldig veldig ekkel følelse å ha, at jeg satte babyen i fare på et vis. Vet ikke hva mer jeg kan si når det gjelder turen din, det går jo sikkert bra, og det ødela nok en del av turen min. Jeg vet bare med meg selv at jeg ikke vil reise til et slikt land under en graviditet igjen. Uff, håper ikke jeg tok motet fra deg nå, g det er jo for all del mange som reiser under graviditet. Jeg ville bare valgt en annen destinasjon, som USA, England eller noe sånn. Lykke til!

Skrevet

Det kommer nok helt an på hvor i Tyrkia du skal reise. Reiser du til et bra hotell i Tyrkia i chartersonen eller feks. Istanbul går det helt sikkert fint. Bare vær litt forsiktig med hva du spiser og nøye med håndvask. Reiser du utenfor de vanligste turistsonene ville jeg vært mer skeptisk. Jeg var både på Gran Canaria og Sardinia da jeg var gravid sist og hadde ingen problemer.

Lykke til:)

Skrevet

Hygiene er viktig. Du kan jo alltids ta med mat hjemmenfra i en fryseboks, det gjorde vi da jeg var gravid:) Spiste jo selvfølgelig ute også, men mye på hotellet. Det gikk bra med meg, og jeg angrer ikke på at jeg dro til tyrkia som gravid;)

Skrevet

Eg ville reist, men vert ekstra forsiktig:)

Var selv i sør-amerika sist eg var gravid, bodde der og kom hjem når eg var mellom 2-3 mnd på vei. Slet mye med magevondt, salmonella osv, men etter at eg fant ut at eg var gravid var eg ekstra forsiktig og ble bare litt dårlig en gang;) De rådene eg fikk fra lege var nøye med håndvask (bruk antibac servietter som du får her på apoteket), spis frukt og grønnsaker der skallet er skrellet vekk, godt stekt kjøtt og grønnsaker (helst ikke salat osv). Ikke kjøp ting å spise "på gaten", velg resturanter osv som ser reine ut, og der du ser at andre turister spiser;) Drikk flaskevann, brus osv (ikke isbiter, dispenserbrus)

Og pass på å drikke mye så du ikke føler deg dårlig i varmen:)

God tur;)

Skrevet

På apoteket får du kjøpt liten flaske med håndsprit, den er super å ha i håndveska, hvis det skulle være nødvendig. Mente ikke å skremme deg med innlegget ditt, kan skjønne dette går bra! God tur!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...