Gå til innhold

Hadde gleda meg til fødselen.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

men nå fikk jeg angst altså!!

De skal fjerne lystgassen ved sjukehuset fra 1 juni!! Nå gruer jeg meg skikkelig....hadde så god effekt av den sist!! Aaaargh...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig!! har planlagt i lang tid å bruke lystgass på samme måte som sist...veldig god effekt av det!! Er litt stressa nå kjenner jeg...Ser ikke ut til at det blir fødsel FØR 1. Juni heller...:)

Skrevet

hjelp.... hvor har du hørt dette og gjelder det bare ditt sykehus eller alle sykehus??? Hvilket sykehus skal du føde på ???

Skrevet

jeg digga lystgassen sist gang og hadde kun den som smerte lindring, hadde absolutt tenkt å ha den denne gangen også!!!!

Skrevet

Snakker for min del om sykehuset i Ålesund og Volda....andre vet jeg ikke!

Skrevet

hvorfor i allverden skal de det da??? Sikkert den heksa av en overjordmor i volda som ikke unner folk en greiere fødsel......

( nå ble jeg litt usakelig, men kjenner panikken bre seg, skal ringe mitt sykehus i morgen å spør om de har samme planene der.....

Skrevet

De påstår det er pga dårlig avtrekk og "farlig" arbeidsmiljø for de ansatte.. Men da må de jo utbedre dette!

Lystgass er jo det enkleste og mest ufarlige "medikamentelle" hjelpemidlet fødende har.

Skal ikke føde på verken Ålesund eller Volda, men ble skikkelig provosert av jordmora som so på tv i går og snakket om at "vi har jo akupunktur, varme kluter og massasje"... Drittkjerring!

Selv hadde jeg dårlig hjelp av lystgassen, men alle andre jeg har snakket med synes den er fantastisk..

Skrevet

Det gjelder bare disse to sykehusene, alle andre beholder inntil videre så vidt jeg vet! Hørte det på nyhetene i går..

Skrevet

Ikke klag - da svigermor fødte for 33 år siden var det eneste hun fikk mot smertene en Bibel... He, he! Men det er sant - nektet å gi henne noe annet... Vel, man kan jo ta akupunktur, epidural, varm dusj og bad og få masasje i alle fall... Det må jo bare gå - tenk positivt :-)

Skrevet

Hallo, alt går. Betyr ikke at man bare uten videre skal godta et dårligere tilbud enkelte steder.. Når man har valgt å føde på SYKEHUS forventer man jo at de har hjelpemidler tilgjengelig.

Er vel samme sykehus med ho jordmora som oppfordret en bannende fødende om å BE!

Hadde noen gjort det med meg hadde de røket på hue og rævva rett ut!!

Skrevet

jeg har født to ganger på åhaukeland uten noe smertelindring.går så fint så..;)

på haukeland har de ikke lystgass heller pga at de ansatte ble "høy" på det...går helt fint uten..:)

Skrevet

Jeg klarer ikke å forstå hvordan så mange har fått hjelp av denne lystgassen, jeg fikk ikke hjelp av den i det hele tatt, syntes den var helt forferdelig å bruke og klarte nesten ikke å puste inne i masken. Er det bare jeg som har det synspunktet på lystgassen?

Skrevet

Nei, selv om jeg forsvarer lystgassen her oppe så hadde jeg kke hjelp av den selv..

Syntes den var kvalmende og fikk en smule klaustrofobi av masken.. Så jeg klarte ikke å bruke den. Men jeg veit jo mange andre som har likt den veldig godt.. og da bør jo tilbudet være der...

Er jo litt tungvint å velge et sykehus laaangt hjemmefra for å få lov å bruke lystgass... hm

Skrevet

sist fødsel trykka jeg den maska så hardt i trynet at eg hadde vondt i nesa etterpå :-)

Skrevet

Er vel kanskje noe vanskelig for de å utbedre dette med lekkasje...det oppstår når den fødende legger fra seg masken når rien er over...da lekker gassen ut i rommet! Skjønner jo at jordmødrene ikke vil utsette seg daglig for lystgass også..

For min sin del blir det å føde UTEN noe som helst smertestillende dersom jeg ikke får lystgass. Jobber selv i helsevesenet og har sett hvilke konsekvenser f. eks epidural kan gi...dette vil iallefall ikke jeg oppleve!! Så nå holder jeg på å bearbeide meg selv til å føde uten noe...

Skrevet

Jobber også i helsevesenet.. Masken du bruker til lystgass har en ventil slik at du må aktivt puste i den for å få i deg gassen.. Men det kommer små doser ut idet en slipper masken og puster ut.. Er ikke store mengdene det er snakk om.

Og når det gjelder epidural så er det kanskje 1 av 200 som får plager med spinalhodepine.. Er svært få. Feil i forb med stikkingen er også svært sjelden..

Vet ikke om jeg skal ha noen av delene ved min fødsel, men bare det å ha valgmulighetene er jo betryggende..

Skrevet

Angående epidural og postpunksjonshodepine.. Jeg er en av de 200 som fikk det. (ikke etter epidural bedøvelse, men spinalpunksjon)

Og jeg håper jeg ALDRI opplever det igjen...

Ikke for å skremme noen.. men jeg tar ikke sjansen på å få det igjen, uansett hvor liten muligheten er for å oppleve det samme en gang til.

Så jeg får benytte meg av annen smertelindring.. Så langt det lar seg gjøre.

Skrevet

Jeg så også dette innslaget. Håper ikke de fjerner den på alle sykehus, for jeg hadde håpet å få prøve lystgass denne gang. Sist gikk fødselen så fort at jeg ikke kunne få noen ting. Og iflg legen, kan det gå like fort denne gang. Men håpet å få nyttigjøre meg av lystgass i allefall...

Skrevet

Har også sett endel barselkvinner med spinalhodepine, og det ser virkelig IKKE godt ut. Så i frykt for å oppleve dette selv, styrer jeg fint unna en epiduralbedøvelse. Ønsker ikke at første barseltiden skal være preget av smerte...Selv om sjansen er liten, er likevel muligheten for at det kan skjer absolutt der!!

Skrevet

Har samme probelemet som HI, både Molde og Kristiansund har koblet fra lystgassen:(

Skrevet

Det er ulik nytte av lystgassen, slik jeg har resonert meg frem til så har det liten effekt for mennesker som ikke liker å slippe kontrollen ( kontrollfriker) , mens de som gladlig går på en snurr=)=) Har god nytte av det.

Med tanke på epidural så har faktisk 50% av dem som får det får svakere rier, og veldig mange av desse må forløses med sugekopp eller tang pga dette..... I tillegg har man jo det at man kan bli lammet i beina i døgn etterpå....... samt hodepinen osv osv

I mine øyne er det mer negativt en positivt med epidural og jeg har hatt en tøff fødsel bak meg... uten annet en lystgass og varmeflaske....

Epidural er dermed utelukket for min del, samme med de andre kunstige smertestillende i sprøyteform....

Kansje vi skulle hatt et opprop for å få beholde lystgassen..... På mitt sykehus hadde de avsug for gassen som de har hos tannleger, på skoler med kjemi sal osv..... Kan umulig vere så vanskelig å få til....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...