Kjukka Skrevet 20. mai 2009 #2 Skrevet 20. mai 2009 Jenta mi på 19 mnd. snakker minimalt. Sier mamma, pappa, hei, hallo, hadet og bø! Thats it! Aner ikke hva som er normalt, men jeg er ikke bekymra for dattera mi, hun gir tydlig uttrykk og peker og styrer noe veldig om hun vil noe!
velsignet med to Skrevet 20. mai 2009 #3 Skrevet 20. mai 2009 Har en gutt på 19 mndr som sier ja, mamma, pappa, bø og Bente (navnet på barnehagetanta hehe). Ikke mye, men han viser tydelig at han skjønner hva vi sier og han gjør seg selv godt forstått også.
mamman til to gutter Skrevet 20. mai 2009 #4 Skrevet 20. mai 2009 Sønnen min er 20mnd og sier kun få enkeltord, har prøvd å sette sammen flere forståelige ord en gang. Men han skravler mye som er helt uforstålig. Selv pratet jeg omtrent ikke før jeg var 2år, men da pratet jeg rent og satte sammen ord nesten med en gang.
It's all about me Skrevet 20. mai 2009 #5 Skrevet 20. mai 2009 Guttungen sa omtrent ingenting da. Bare noen få ord. Men da det nærmet seg 2-årsdagen begynte det å løsne. Han hadde samlet på ord men brukte dem ikke før han hadde en hel liten gjeng.
Fire småtroll Skrevet 20. mai 2009 #6 Skrevet 20. mai 2009 Tror det er store forskjeller på dette, jenta mi fyller 2 år til helga og prater som en foss, hun setter sammen hele setninger på 3-4 ord. Da hun var 1,5 år hermet hun etter alle ord vi sa, kunne navnet på begge brødrene sine, spurte bevisst etter mommo og hunden hennes, sang første og tredje setning i "Bæ, bæ lille lam" osv. Men hun er tidlig, ingen av de to eldre brødrene hennes pratet så mye så tidlig.. Det merkelige er at det plutselig løsner, akkurat som de løser en kode eller noe også utvikles det i en rasende fart når de først får taket på det. Skikkelig gøy da, når det går opp for dem at vi forstår dem og de begynner snakke på både inn- og utpust
Gjest Skrevet 20. mai 2009 #7 Skrevet 20. mai 2009 Min minste snakket i små setninger og hadde flere ord enn jeg hadde oversikt over. Nå blir han snart 2 år og snakker vel ikke akkurat flytene (og slett ikke rent), men jammen ikke langt unna, f.eks under barne-tv for leden sa han "O nei og nei. Pippi lei seg, pip-pi'en død. Dakka Pippi" da Pippi Langstrømpe hadde funnet en død fulg på tv, i dag ved middag "mamma, få litt me ost oppå fatet mine?", til ene broren "Niklas, væe med opp leke med bilene?". Bare for å ta noen eksempler. Han mangler litt preposisjoner og små ord, og han sier ikke "r"-lyden enda, men ellers snakker han bra. Han er tidlig med å snakke da, får stadig kommentarer på språket hans.
Gjest Skrevet 20. mai 2009 #8 Skrevet 20. mai 2009 Tja... Hva som er normalt aner jeg ikke, men sønnen min sier Ja, nei, TY!!!! (hvis han hører noe spennende), se, der, takk (når han får noe), pus, bæ, mø, vov-vov, bade, sko, natta, sitte, oi, tittei, hadet, mer, bæsj (sier ifra hvis han har noe humbug i bleia), hatt (peker på hodet som i sangen min hatt den har tre kanter og lille petter edderkopp, samt hvis man spør hvor hatten skal være), han teller til tre (og skjønner betydningen, enten tre stk eller at på tre skal det skje noe), tut-tut, brom-brom, mat, vann, og au... Snakker bare i ett ord av gangen, men klarer fint å gjøre seg forstått med kroppsspråk, peking, veiving med armene, draing og gauling. Pluss at han er et trasseTROLL uten like. Legger seg ned på gulvet og hyyyyyler og vrir seg og sparker med bena hvis ting ikke går som han vil... Sukk...
Gjest Skrevet 20. mai 2009 #9 Skrevet 20. mai 2009 Det er kjempestore individuelle forskjeller på språk i den alderen. Derfor blir det vankelig å snakke om normal. Det er vanlig å ha enkeltord, hvis de ikke sier noe, ville jeg vært litt bekymret. Det er ikke vanlig å snakke i setninger før de er to, men noen gjør det også. Min sønn som blir to i august har et brukbart ordforråd nå, men jeg tror han er tidlig. Fireåringen min snakket mye mindre på samme alder.
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 20. mai 2009 #10 Skrevet 20. mai 2009 jenta er 19 mnd å har et utrolig ordforråd.. 6-7 stavelses ord. kan si ting som "mamma æ klare det itj" "jo mamma æ klara det" "benjamin sjå, der e gravemaskina" med hennes ord blir det "bennin så, del e mammasina" (trønder ja:) men nå har hun 4 søsken hun ser utrolig opp til, å vil selvfølgelig gjøre å si som dem:)
2søtesmåh Skrevet 20. mai 2009 #11 Skrevet 20. mai 2009 Mamma og Pappa, men han bruker det om herandre ) Han er et "ord" for traktor, hvor r-lyden faktisk sitte,r men ikke noe vokaler så om man ikke vet det er traktor han sier så skjønner man det ikke...Bø sier han også..Utenom det,- ingeting....Mulig han sa kjekse i dag, men lignet ikke på det ordet, vi skjønte det ut i fra gester, peking osv.... storebror snakket forståelig førts i 3 års alderen o gjeg selv var vel 4 før andre folk enn mamma og pappa kunen snakke og få svar de forstå fra meg ) Men alltid vært skoleflink o glettlært, så språk har nok ingenting med inteliigens og gjøre...Storebror er også veldig "langt fremme" når det gjelder evne tilå lære ting, både "teori" og fysiske utfordringer:o) Så ingen bør bekymre seg for språk så lenge barna viser at de forstår oss voksne og de har mange lyder å komme med når de prøver og snakke...At det ikke bare er ahh, gahh, buhh og slike "enstavelseslyder".....
Mammaen til 2007jenta Skrevet 20. mai 2009 #12 Skrevet 20. mai 2009 Her har det bare gått i basic ord frem til for en mnd siden, men så løsnet det"! Nå vil jeg anta at hun kan rundt 50++ ord. Hun kan sette sammen to ord, men igjen helt basic "henne mamma?" "henteball" "finne bamse" "skifte bleie" osv.
Gjest Skrevet 20. mai 2009 #13 Skrevet 20. mai 2009 Gutten min på 16 mnd prater som en foss, og har gjort det en god stund nå. Han prater for det meste i enkeltord (tannkrem, pingvin, langbein, heis, stein, gøy, kos, tutti, godt, pysj, tøy etc.etc.) Han hermer etter så og si alt man sier, men bruker også ordene til å kommunisere, og sier riktig ord på riktig ting. Han kan høre et ord en dag og bruke det riktig flere dager senere. I tillegg lager han lyder til hva forskjellige dyr sier, hva støvsugeren sier, hva man gjør når man fryser, er varm etc. Han kan si en del navn, mamma, pappa og mormor. Idag tidlig da pappaen kom for å hente ham spurte jeg ham hvordan man gjøre når noe er uff-uff. Da lagde han den lyden han alltid lager før han peker på meg, sier "mamma" og rister febrilsk på hodet. Hehe. Blir nok mye nei om dagen, alt skal jo utforskes.
*Smiley* Skrevet 20. mai 2009 #14 Skrevet 20. mai 2009 Mini er 20 mnd.. Sier:Komme opp , smake mamma , sitte her .spise mat,drømme søtt,Sier navna på barna i bhg, kjøre bil ,ta på sko , sparke ball , gå ut osv.. Det virker som det raser av gårde nå om dagen. Jeg aner ikke hva som er vanlig ,men det er vel forskjeller som alt annet.Det meste er nok normalt.
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 20. mai 2009 #15 Skrevet 20. mai 2009 Snuppen på 20mnd sier flere ord enn jeg har oversikt over. Også kan hun si noen setninger, synge noen sanger og telle til 10=) Ikke alltid alle tallene er med selvfølgelig! Sier f.eks: "tante bekka" "Å så flink" " Hva gjør vi da? lagarbeid" synger hun hele tiden. Er fra supertrioen på nrk super=)
Stratos med 3 barn Skrevet 20. mai 2009 #16 Skrevet 20. mai 2009 Prinsessa her i huset skravler hele tiden, men jeg forstår kun dette: Martin, Mamma, Pappa, kattepus, hurra, ja, hei, hade, hallo, ikke, meg, bæ, mat Tror det var alt... Også synger hun enkelte strofer som: "bæ, bæ lille lam" Ja, ja kjære barn". " O ai, ai, ai, ai poff" "Sov i ro lille mann" "Sov i ro tippe tå" Og noen flere. Helt rent er det ikke, men man hører at det er det! Synger hun de i butikken stopper folk å sier; jøss, synger du lillepetter eddekopp du? Tror hun prater mye. Hun var ganske sen i forhold til sin bror, men når hun først begynte ved påsketider kom det en masse. Broren startet tidlig, men hadde en ganske slak læringskurve
Ranveig R Skrevet 20. mai 2009 #17 Skrevet 20. mai 2009 Jenta vår er 18,5 mnd og snakkar lite. Dvs ho bablar/skravlar/kjeftar ein heil del, men det er ikkje så mange ord vi forstår. mamma (brukt om både mamma og pappa) hei - ei ha det - dædæ, høyrest veldig likt ut som bade - dæddæ der - dæ vovvov dææææh (lyd til alle store "skumle" dyr - løve, krokodille, tiger, ku) sikkert eit par til som eg ikkje kjem på nett no Eit par gongar har ho sagt det som eg har oppfatta som små setningar (dæ bah - der ball og dæ shæ - der sau), men ho har ikkje gjort det igjen. Broren var tidleg med språket, imponerte helsesøster på 2-årskontrollen med å fortelle at Eg kan klatre opp på seilebanen! (dvs "eg e tratte opp å seilebane") Ser ikkje for meg at lillesøster kjem til å matche han, på langt nær. Men før eller seinare knekker ho koden og då kjem det nok mykje på ein gong. Det viktigaste på dette punktet er at dei er interessert i språket (skravlar, prøver seg på enkelte ord), og at dei forstår enkle setningar vi seier til dei.
mai mammaen til to Skrevet 20. mai 2009 #18 Skrevet 20. mai 2009 datteren min har vært utrolig tidlig ute med språket.så når hun var 1.5 år kunne hun snakke i setninger på iallefall seks ord. Hun lærte seg å telle til 10. eller hun kunne ramsen. kunne ikke telle tingene helt da. hun ene i barnehagen kom til meg å sa hva gjør dere med henne hjemme? jeg fikk litt sjokk og spurte hva hun mente. sitter dere å pugger med henne eller? sa hun videre. ehhh nei sa jeg.jenten kan jo telle.hehe.... når hun var to år snakket hun flytende.husker vi fikk brev fra HS til 2 års kontrollen om språket deres skulle skrive den lengste setningen hun hadde sagt. da skrev jeg stakkar stakkar tante susanne min som har bekkenløsning. Hehe.. det er utrolig stor forskjell på barn. lillebroren sier bare mamma pappa dadda og der. Han er akkurat fylt ett år. når søsteren var like stor kunne hun vel en 60 ord. hehe
*Little Miss Sunshine* Skrevet 21. mai 2009 #19 Skrevet 21. mai 2009 Minste her på akkurat 1.5 sier mange ord, jeg talte for et par måneder siden og da var det ca. 50, tror hun sier dobbelt så mange ord nå... og sier noe nyt hele tiden. Hun sier "setninger" på 2 ord ganske ofte. Store bror på 3.5 sa kanskje 10 ord på den alder
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå