Gå til innhold

Sykepenger eller svangerskapspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.Diskuterte svangerskapspenger med legen min i dag,men tror kanskje han ikke kunne så mye om det for han mente man fikk mer utbetalt om man gikk sykmeldt.Stemmer dette?Er det ikke basert på lønn begge deler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får man ikke bare svangerskapspenger om man ikke kan jobbe, eller har problemer med den jobben man har? Trodde ikke man kunne velge dette?

Æ går sykemeldt, og får det samme som æ får i lønn.

Skrevet

Er du syk skal du ha sykepenger. Er du derimot forhindret i å utføre jobben din p.g.a ulike farer jobben medfører for fosteret, har du mulighet for svangerskapspenger. Dette skal være samme beløp som du normalt får utbetalt, slik jeg har skjønt. Før utbetaling av eventuelle svangerskapspenger må du ha en samtale med lege og arbeidsgiver om tilrettelegging. Finn ut hvor mye du kan få tilrettelagt? Arbeidsgiver skriver dette i et skriv og sender til NAV tror jeg. Arbeidsgiver kan søke om noe som heter tilretteleggingspenger fra NAV. Da kan de leie inn vikar for deg og du kan gjøre andre nødvendige oppgaver. Du fortsetter da å få din normale lønn. Får dere ikke til tilrettelegging på arbeidsplassen skal du ha utbetalt svangerskapspenger i tiden du blir tatt ut av jobben din/går hjemme.

Holder på med denne mølla selv nå om dagen. Min lege og arbeidsgiver kjente heller ikke til ordningen, så det har tatt litt tid for arbeidsgiver å komme så langt som å søke tilretteleggingspenger. Er i jobb, men er fremdeles spent på utviklingen.

Hvis du går en 3-4 uker bakover i tid på denne siden finner du tips om nettsteder hvor du finner nødvendige dokumenter. Jeg har tidliger fått slike tips her.

Uff, dette ble langt. Lykke til videre i prossessen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...