Gå til innhold

trenger tips til fødestue for 1. gangsfødende (HASTER)

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg vil kunne føde i vann, med stearinlys og musikk. vil føde naturlig.

trenger et sted med store vinduer og bra utsikt, gjerne i en høy bygning.

et sted som ligner mest på et koselig hotel enn på sykehus. finnes det noe sånt i norge?

er i uke 21 og har ennå ikke søkt fødeplass, begynner å stresse litt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

haha sorry, måtte bare le.

(hvis du tror du skal kunne sitte å nyte utsikten med stearinlys og good music må du tro om igjen)

Skrevet

Vet ikke hvor du bor, men mange av oss må i hvert fall ta til takke med den fødestua som er ledig når vi kommer inn...

Har du vurdert hjemmefødsel? For jeg tror ikke stedet du søker finnes...

Skrevet

Føde i vann, høre musikk og stearinlys er ikke noe problem å få, så slutt å være spydige dere anonyme.

Det med utsikten er litt for mye å forlange, du vil ikke tenke på det når du skal føde. ( jeg hadde utsikt over gravgården :s...på storken i Bergen)

Lykke til med fødsel :)

Skrevet

Skal vi se...

Du kan jo leie en privat jordmor (Märtha Louise har jo god erfaring med hjemmefødsler). Deretter finner du en passende suite i en av Oslo Plaza`s høyeste etasjer med god utsikt og stort boblebad/badekar.

Skrevet

Morsomt :) Koselig hotell ja - det hadde vært noe.

Stearinlys og musikk får du sikkert lov å ta med deg selv, hvis det er viktig for deg. Utsikten tror jeg du i liten grad vil være opptatt av gitt - du er der jo for å gjøre litt av en jobb. Kanskje viktigere å føle at man er et sted med kompetent fagpersonell? Ellers synes jeg forslaget om å vurdere hjemmefødsel høres ut som en glitrende ide for deg, hehe. Kanskje du har en hjemmekoselig takterasse som kan brukes?

Skrevet

jeg tok abort uten smertestillende det var ikke så vondt + jeg vil ha en rolig stemning når jeg venter på fødselen som kan ta mange timer og etter det når babien er kommet.

kanskje du kan roe deg ned med medisiner, men for meg er det det som er beroligende. ler du av det, er du bare rar.

Skrevet

dere er så rare

det at noe ikke finnes i deres lille land, betyr det ikke at det er for mye å forlange. dere har liksom en egen liten verden alt dere ikke har sett i den finnes bare ikke.

idiotisk å foreslå hjemmefødsel for 1.gf.

at dere gruer dere allerede til fødselen og forbreder dere til noe grusomt og det eneste kravet er å ikke lide under smerten gjør ikke meg kravstor!

Skrevet

ettersom du bor i oslo kan du søke deg på abc på ullevål, det er vel det nærmeste du kommer, eller kanskje føderiket. der har jeg ikke vært, men det er enda mer naturlig.

Du er vel kanskje litt sent ute med søkingen, i Oslo er det ikke så lett å få plass der du ønsker hvis du ikke er tidlig ute, men lykke til!

Skrevet

I Oslo er det vel bare ABC på Ullevål som tar i mot førstegangsfødende, tror jeg.

(Mener Føderiket til Riksen har som kriterium at du skal ha hatt en ukomplisert fødsel før, men ikke helt sikker).

Skrevet

På a-hus er det mulig å føde i vann, men vil tro du må ha med deg stearinlys og musikk selv. Utsikten er nok et problem...

For å stresse deg mer, når du har kommet så langt som i uke 21, kan du nok med en gang gi opp ABC på Ullevål, Rikshospitalet er også veldig vanskelig å få plass på og A-hus er oftere fullt enn før etter det jeg har hørt, så det kan nok hende du må ta til takke med det sykehuset som faktisk har plass.

Skrevet

jeg er redd for sykehus. får jeg ikke plass ved fs. nekter jeg å føde. herregud da finnes det ikke noe privatklinikk man kan betale selv og komme med egne krav? så dårlig tilbud for fødende

Skrevet

Har ikke noe sammenligningsgrunnlag, ettersom jeg bare har født ett sted èn gang, og det er kanskje litt langt unna deg, men foreslår likevel B7 på Sykehuset Østfold Fredrikstad. Jeg er i alle fall veldig fornøyd med min opplevelse der som førstegangsfødende.

Har klippet fra hjemmesida for deg:

FØDESTUEN

Fødestuen er beliggende i B7, dvs. i 7. etasje i B-blokken.

Dette er en jordmorstyrt enhet med 11 kombinerte føde/barselrom. Fødestuen gir tilbud til friske kvinner med normalt svangerskap som ønsker å føde mest mulig naturlig, uten teknisk overvåking og kun med alternative smertelindringsmetoder. Her er det et trivelig miljø med minst mulig sykehuspreg hvor hvert rom er utstyrt med en stor og komfortabel dobbeltseng.

Her jobber en gruppe jordmødre og barnepleiere som brenner for å gjøre fødselsopplevelsen spesiell og tilpasset den enkeltes ønsker og behov.

På fødestuen gis det mulighet til å føde i vann, det er to store badekar på enheten.

Dersom det oppstår situasjoner underveis som krever utvidet overvåking eller for eksempel behov for epiduralbedøvelse, blir den fødende overflyttet til en annen enhet. Vi tilstreber at den jordmoren som kvinnen har blitt kjent med under fødselen, følger med henne videre til ny enhet. Kvinnen blir overflyttet tilbake til Fødestuen eller forløsning dersom situasjonen tilsier det.

Skrevet

HI, du har lovfestet rett til å benytte deg av fritt sykhusvalg, så i prinsippet kan du reise til en fødestue i en hvilken som helst vestlandsfjord eller Nord-Norge. Hvor i landet det finnes et tilbud som matcher dine ønsker vet jeg ikke. Bare å håpe på at BIM-medlemmer over hele landet tar din forespørsel seriøst og deler av sine erfaringer.

Skrevet

Du får ta med deg stearinlys og cd-spiller da vettu. Utsikten driter du nok langt i når du er kommet så langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...