Gå til innhold

Har en gutt på 14mnd med noen vanvittige raserianfall!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det trass så tidlig?

Hvordan få de til å stoppe uten å belønne oppførselen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta på 19 mnd får raserianfall fra tid til annen. Det kan være ganske skremmende, og det kan også vare en god stund (halv time, kanskje?).

Jeg pleier å forholde meg rolig til det, sitte sammen med henne (hun legger seg stort sett ned og spreller mens hun hylgråter). Hun vil ikke holdes, da vrir hun seg ut av armene mine og det kan faktisk være farlig da bevegelsene hennes er veldig kraftige, jeg er redd for å miste henne i gulvet rett og slett. Så vi holder oss på gulvet, og jeg er i nærheten, prøver å roe henne ned ved å holde en hånd forsiktig på henne eller stryke henne over håret. Det er ikke alltid hun tillater sånn berøring når hun er inne i raseriet, men jeg tror allikevel hun vil at jeg skal være der.

Hvis raseriet kommer f.eks i butikk eller når vi skal dra fra barnehagen pleier jeg å ta henne med meg. Jeg kjefter ikke, men lar henne heller ikke styre oss. Noen ganger hjelper det å skifte omgivelser, ta henne bort fra det som utløste raseriet (som f.eks at hun ikke fikk sitte lenger i sandkassen i barnehagen fordi den skulle stenge)

Det er egentlig ikke så mye å gjøre enn å "stå han av", tror jeg, men det er kanskje andre som har noen bedre råd?

Skrevet

Jeg har en jente på 14 mnd med akkurat samme problem. Hun blir illsint og slår og sparker rundt seg. Dunker gjerne hodet i gulvet for å få oppmerksomhet. (for hun har vel merket at vi kommer springende til når hun slår seg)

Så nå har vi begynt å overse henne når hun trasser på den måten. Og da går det ofte fort over. Hun kan sette seg ned på gulvet og dunke hodet i gulvet for så å se bort på oss om vi fikk det med oss. Hvis vi da ser bort og ikke sier noe gir hun seg kjempefort. Det samme gjelder trassanfallene hennes.

Om man kan kalle det trass, vil jeg nok svare ja på. Hva skal man ellers kalle det? De er jo sinte og trassige når dem er 14 mnd som når dem er 2 år. Lykke til!

Skrevet

Det varte i en time!!! Han slår og sparker ikke rundt seg eller noe slikt, men han står rett opp og ned å ser på meg og hyler det han kan mens han knytter nevene og rister av sinne!! Hylgråter! Han har ikke vondt, det er en annen gråt. Han er rett og slett forbannet og uansett hva jeg gjør av det han vil, løfte han og så videre så hjelper det ikke!!

Overser jeg han og går inn på kjøkkenet for å ta oppvasken eller går å henger opp klær, går han etter og stiller seg opp ved meg igjen på samme måte!

Han hyler så fælt og hardt at det ser ut som han skal "sprenge ei sikring" i hodet!! Det blir nesten komisk. :)

Han roet seg ned når jeg tok han opp da han ble stille og satte han ned igjen når han begynte å gråte igjen. Opp og ned, opp og ned osv...

Hmmm... Han hadde tre slike anfall i dag, alle varte over en halv time....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...