Gå til innhold

Konstant sjokolade- og godtesug... HJEEELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger virkelig noen gode tips og råd fra dere nå. Jeg spiser ALTFOR mye godteri og sjokolade hver eneste dag, bruker sikkert 50-100 kr dagen på godteri. NÅ er jeg nødt til å slutte, ellers kommer jeg til å ødelegge barnet jeg har i magen. Jeg har alltid hatt en hang til sjokolade og godis, og som gravid er det om mulig enda verre. Jeg er i uke 29 nå, og trenger all hjelp jeg kan få til å gjøre ting litt bedre for barnet de siste ukene før fødsel. Jeg har motivasjon, men plutselig får jeg det for meg at jeg skal finne noe i skapet, og har jeg ingenting så baker jeg noe. Jeg klarer ikke å gå på butikken uten å kjøpe med noe godis...

Huff. Så, kan noen pliiiis hjelpe meg???

Takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, det er ikke lett. Hadde du ikke vært gravid, kunne du tatt krom-tabletter, det demper søtsuget. Men det må du IKKE ta når du er gravid! Så det er nok bare viljestyrke... og så må du passe på at du spiser nok og næringsrik nok mat, for hvis kroppen får det den trenger av næring så blir du ikke så fysen hele tiden. Pass på å få i deg proteiner til hvert måltid, og spis frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds. Mellommåltid kan f.eks. være et knekkebrød med ost og et glass melk, da får du i deg både proteiner og magnesium som hjelper mot kramper i leggene. Si til deg selv at du skal kun handle et eple som godis neste gang du er på butikken, og ros deg skikkelig når du klarte det. Drikk et stort glass iskaldt vann,spis et eple og gå en liten tur før du går på jakt i skapene etter snop.

Lykke til. :)

Hilsen en som selv har spist alt for mye snop de siste ukene, men har klart å skjerpe meg litt nå heldigvis. Fikk så mye halsbrann, og det ble bedre med mindre snop. :)

Skrevet

Har dessverre ikke så mange tips...

Vil bare si at jeg har det akkurat på samme måte... Sliter veldig med dårlig samvittighet pga dette. Hadde sett for meg et sunt svangerskap, men det klarte jeg ikke...

For meg hjelper det litt med frukt da. Kjøp søte frukter. Er jo sukker i det også, men er ihvertfall ikke bare tomme kalorier. Jeg har tenkt å begynne å lage meg smoothies.

Men sjokolade står i hodet mitt hele tiden... Jeg har blitt så ille nå at jeg tilogmed spiser det i smug... Helt teit!!

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg skal prøve alt jeg kan nå, men vet at det ikke kommer til å være lett. Har prøvd mange ganger før, og har til og med kalrt det noen ganger, men faller alltid tilbake til de ødeleggende dårlig vanene.

Hovedproblemet nå er at jeg har blitt 100% sykemeldt pga bekkenløsning, og er hjemme alene veldig mye i løpet av dagen. Er litt flinkere når jeg er opptatt på jobb eller andre ting gjennom dagen.

Jeg spiser også i smug, for jeg er så flau over at jeg ikke klarer å styre meg. Er så redd for å få en kjempebaby pga alt sukkeret den får fra meg :(

Skal prøve å lage meg litt smoothies jeg også, det burde hjelpe litt, håper jeg. Ellers vet jeg også at det hjelper mye med faste ordentlige måltider. Var bare det å få hodet mitt til å forstå at jeg må lage mat i stedet for kaker når jeg er sulten... Hehe, ikke lett.......

Skrevet

Enig med dere, det er vanskelig å være godtesjuk. Men hvor mye større kan egentlig en unge bli av at mora spiser mye søtt i svangerskapet?

Skrevet

Et lite tips.

Da jeg var på diett så kunne jeg spise en pk toro sjokolademose i helgen. Det blander du ut med 3 dl melk og er ikke mye kalc i dette.

Eller så har du nutrilett sjokoladen som også dekker sjokolade suge i blandt.

Skrevet

Men i nutrilett sjokoladen er det en masse dritt da (husker ikke hva for lenge siden jeg har sett på en, men tipper det er både aspartam og sukralose og sikkert andre kjemiske tilsetningsstoffer) - og det tror hvertfall ikke jeg er bra for babyen heller.

Går an å unne seg en eller to biter av en mørk sjokolade, minst 70% kakaoinnhold. Demper søtsuget mer enn melkesjokolade og er sunnere.

Skrevet

Det kan jo høres ut som du burde engasjere deg i noe - siden du tydeligvis har så god tid til butikken/baking/spising.. Aktiviserer du deg nok i hverdagen? Jeg vet med meg selv at har jeg for lite å gjøre, blir det lett til at jeg surrer rundt på kjøkkenet etter noe søtt.

Blir det for ille, hiver jeg meg rundt i huset og gjør noe arbeid. Finn på noe som tar en stund, f.eks. rydding i bod, vask et helt rom fra tak til gulv, har du noe ugjort ute? Vask kjøkkenskap, rydd i klesskuffen din, rydd i alle papirer. Hvis du holder på en stund, blir du varm og litt svett, og da forsvinner ofte matlysten litt. For en stund. Så spiser du et vanlig måltid når du blir sulten igjen! Du bør iallefall finne deg noe som distraherer deg selv fra sukkerinntaket...

Skrevet

Bare ta en dag om gangen og sprekker du så bare begynn på nytt.. Ikke tenk at du aldri skal spise noe godteri igjen men prøv å sett deg et mål. F. eks. ikke spis godteri på to-tre dager. Det folk gjør feil er å tenke at de aldri skal spise godteri eller søtsaker igjen og da sprekker de med engang.

Prøv å kjøp yoghurt naturell, rosiner, nøtter og hønning og spis det. Er ikke så usunt og du kan gjøre det så søtt du vil selv. Kanskje det stopper søtsuget litt?

Skrevet

Drikk et glass vann og vent i et kvarter og hvis du fortsatt har lyst på noe søtt så kan du ta et glass sjokolademelk. Dette funket ¨på meg når jeg skulle slutte å spise godteri.

Skrevet

Jeg syns også det er vanskelig å spise regelmessig gjennom dagen, spesielt når jeg er hjemme hele dagen - da blir jeg liksom ikke sulten!

Det jeg har gjort er at jeg har satt på alarmer på telefonen min. Nå piper den med jevne mellomrom (12, 16 og 19 - frokost spiser jeg når jeg står opp uansett, mellom 07 og 09 en gang). Da husker jeg på å spise :) Og det blir jo ikke akkurat til samme tidspunkt hver dag, men sånn ca. Nå har jeg holdt på med det et par ukers tid, og nå blir jeg sulten rundt de tider uansett - så strengt tatt så trenger jeg ikke klokkene mer.

Lykke til, det er skikkelig vanskelig med det derre godteriet!

Skrevet

Hei Hi! Bare noen sp.m! Har du alltid spist mye godterier eller kom suget når du ble gravid? Har du lagt på deg mye i svangerskapet?

Dra i butikken og kjöp MASSE god frukt! Druer, meloner av forskjellige slag, bananer, gode epler og eksotisk frukt hvis du liker det! Legg det i en kurv på kjökkenet slik at det er lett tilgjengelig hele dagen! Unngå å kjöpe godterier og ingredisenser til kaker i ukedagene, så kan du unne deg noe godt på fredag og lördag!

Husk å spise regelmessig, bedre å ta en knekkebröd med brunost for mye enn en sjokoladeplate!!

Lykke til!

Skrevet

Du har min dypeste medlidenhet. Jeg føler meg nesten avhengig av sjokolade. De dagene jeg ikke har en liten bit å smugle inn i munnen, føler jeg meg skikkelig rastløs.

Jeg har desverre ingen gode råd selv, men jeg så et forslag over her jeg likte godt. Begynn å gjøre noe når du kjenner søtsuget. F.eks gå en tur, eller vask vinduene :) Da konsentrerer du deg kanskje mer om det? Skal jammen prøve det selv jeg..

Skrevet

Hei igjen! Takk for masse bra tips, kjenner motivasjonen og staheten kommer for fullt nå! Bare håper jeg klarer å holde på det lenge nok til å snu om på vanene. Jeg skal gå å lage meg en smootihe nå, faktisk! :)

Har også lagt inn påminnelser på mobilen min om kveldsmat og mellommåltider, det er de jeg glemmer å spise/erstatter med godis og kaker.

Til deg som skrev inn kl 14.34: Ja, jeg har alltid vært veldig godtesugen, så lenge jeg kan huske. Har vanligvis vært mest opptatt av smågodt og lakris, men som gravid har jeg blitt hekta på sjokolade i tillegg.

Har lagt på meg 13 kg til nå, og har 10 uker igjen :( Veide ca 10kg for mye før svangerskapet, så det blir litt av en kamp jeg må kjempe for å komme meg ned til trivselsvekta...

Skrevet

Oi.. Hmm. Sett deg mål :) Vet hvor stort godtesuget er i svangerskapet, var sånn selv, og like etter fødselen når jeg begynte å amme. Spis fruktsalat m/ vanlijekesam, lett youghurter, tørka frukt og nøtter etc. En banan eller litt mango kan dekke søtsug. Drikker Farris med smak på hverdager også, med isbiter oppi. Kjempegodt, og ikke så kaloririkt tror jeg. Hjelper i hverdager hvertfall. I helgene kan du jo unne deg brus og slikt. Var sikker på at jeg skulle få en unge med diabetes, men ungen tar til seg den næringen det trenger. Sukkeret er det moren det går utover.

Skrevet

Huff, jeg har det på samme måte, har lyst på noe søtt hele tiden. Heldigvis er det nå kjempegode jorbær å få ta i, i tillegg til moreller, mango, og meloner av ymse slag. Passer alltid på å ha det i kjøleskapet. Det er så utrolig godt med kald, saftig melon...så nå prøver jeg å velge det kontra noe snop (liten sjokoholiker her). I tillegg så skal jeg gifte meg neste sommer, så det er jaggu meg en liten motivasjon på å kutte ut tomme kcal. Jeg har klart å legge på meg 17 kg i svangerskapet, og har ca 6 uker til termin, så fy fader jeg skal få jobbe for å komme tilbake til normalen etter fødsel + litt til, har vel 30 kg tilsammen som skal bort...

Gubben er tynn som bare det, han har alltid noe godis på lur, så det er utrolig vanskelig å holde seg unna.

Jeg er også hjemme med bekkenløsning, og dagene blir veldig lange, det er jo begrenset hva man kan få gjort av ting og tang, så da er det veldig lett å ty til noe søtt...desverre.

Men, det går an, tror jeg...har jo selv kommet litt på riktig spor, har alltid vann m lime el sitron i kjøleskapet, yoghurt m lite fett, god frukt, og saftis i fryseren som jeg har laget selv. Tror det er bedre enn sjokolade og slikt. Og når ungen er født nytter det i alle fall ikke snope hele tiden...Hun skal ikke få samme dårlige vaner!

Blir nøden for stor så er kokosbolle tingen, det inneholder mye mindre kcal enn sjokolade, men er like søtt og godt da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...