Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #1 Skrevet 20. mai 2009 hadde alvorlig svangerskapsforgiftning og HELLP da jeg var gravid..en veninne hadde det samme, og hun fikk beskjed på at neste gang hun ble gravid, kom hun til å bli sykemeldt fra dag 1. Jeg har ikke fått noen sånn beskjed, og da jeg spurte legen min sa hun bare at jeg alle mine kommende svagerskap ble risikosvangerskap.. Hvilken oppfølging fikk du da du ble gravid igjen?
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #2 Skrevet 20. mai 2009 Jeg har hatt svangerskapsforgiftning, alvorlig. Fikk jenten min 7 uker for tidlig. De snakket ikke noe som helst om hva som kommer til å skje med neste mann. Syns det er merkelig at de på forhånd kan si at man blir sykemeldt fra dag 1.
Gjest Skrevet 20. mai 2009 #3 Skrevet 20. mai 2009 Ja, jeg hadde lett/moderat grad da jeg fikk nr 1, hadde ikke noe med nr 2, men vippet veldig i grenseland med nr 3 (hadde alle symptomer på noen kontroller, men så ikke på neste, så hadde jeg, så ikke osv). Jeg har vært student med både nr 2 og 3, og fikk bare beskjed om at jeg skulle ha ekstra oppfølging, dvs hyppigere kontroller, enn normalt mot slutten, noe jeg også fikk. Nå med nr 4 er jeg i jobb, og for litt over en uke siden ble jeg 100% sykemeldt fordi de var bekymret for å at jeg skulle utvikle svk.forgiftning igjen. Hadde 2 i ødem på kontroll i uke 27 og veldig plaget av trykkende pannehodepine, men BT og urin var fin, likevel vurderte de det til at jeg burde ut i full sykemelding for resten av svangerskapet. Risikoen for å få svk.forgiftning mer enn en gang er egentlig liten, så man skal være litt uheldig da.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #4 Skrevet 20. mai 2009 Grunnen til at de kunne si at veninnen min skulle bli sykemeldt med en gang ved neste svangerskap, var nok pga HELLP.. er temmelig alvorlig når man får den diagnosen. HI
Gjest Skrevet 20. mai 2009 #5 Skrevet 20. mai 2009 Ja, det vet jeg, men det dukker vel aldri opp før etter uke 20? Uansett, best å være på den sikre siden. ener å ha lest en gang at alvorlighetsgraden spiller litt inn på risikoen for gjentakelse, at jo mer alvorlig grad man har hatt det, jo større risiko, men er ikke helt sikker på dette altså!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå