Gå til innhold

What to do? Ang. huskjøp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har sett på et hus som vi vurderer å kjøpe. Huset ligger i et fint område der vi godt kan tenke oss å bo. Det er passelig stort etter våre ønsker, og relativt nytt (2000). I dag har huset et bruksareal på 114 kvm., men det er i tillegg et loft på 35 kvm. som kan innredes. Det gjør at dette er et hus vi kan fortsette å bo i selv om vi skulle få mange barn. Det som ikke minst gjør at huset er aktuelt er prisantydningen på 2.9 mill. Vi har ikke råd til stort mer, og det er få hus som er så bra til denne prisen (bor i en stor by). Huset har hage og terrasse. Det ligger i et boligfelt med tilsvarende hus, lekeplasser, fotballbane og skogsområde.

De negative tingene er at solforholdene ikke er strålende. Solen forsvinner rundt 20.30 midt på sommeren, og store deler av dagen tror jeg solen er på den siden av huset som ligger vendt mot veien i boligfeltet (altså mot hus og mennesker som går forbi). Her er det altså endel innsyn, og det samme føler jeg at det er i stuen som ligger på den samme siden.

Det siste negative punktet er jobben min. Jeg har bare jobbet der noen mnd., og føler derfor at jeg er nødt til å jobbe der et år til. (Har nettopp skrevet under på et nytt vikariat og når jeg skal søke jobb er det denne arbeidsgiveren jeg må bruke som referanse). Denne jobben ligger så langt unna huset at jeg må regne med å bruke en time med bil hver vei. Det vet jeg rett og slett ikke om jeg orker.

Andre ting som også teller inn på avgjørelsen er boligmarkedet (vil vi tape på å ikke gå inn nå?), en leilighet som begynner og forfalle og som det hadde vært deilig å bli kvitt før det kommer noen store utgifter, og barn. Vi har ikke barn, men prøver å få barn. Vi har holdt på i nesten ett år, og vet ikke hvor lang tid det tar å få barn, kanskje tar det mange år. I så fall vil vi sitte på et stort hus som vi ikke trenger i mange år.

Dette er ikke drømmehuset, men det er ikke så veldig langt unna ihvertfall. Vi har ikke råd til å kjøpe drømmehuset, så da må prioritere hva som er viktigst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som så mange andre ting i livet, bør man også gå gradene i boligmarkedet.

Altså, liten leil. lite hus, større hus... Skjønner?

Det er bare jobben din som er en hake her, ellers synes jeg det høres smart ut. Men en time til og fra er ikke så mye når du ikke har barn som må hentes i bhg.

Har dere råd til dette ville jeg klart gjort det. Det er gunstigere å gå inn i boligmarkedet nå, enn det var i fjor.

Lykke til, uansett hva dere velger.

Skrevet

Mitt beste råd: Ikke forhast dere! Det kommer ALLTID en ny anledning, et nytt hus. Dere skal kjøpe og selge i samme marked så dersom markedet går opp vil dere få mer for den leiligheten dere har nå, går markedet ned vil det nye dere skal kjøpe bli billigere. Poenget er: Det spiller ingen stor rolle. Dersom huset ikke er helt optimalt for dere både medtanke på beliggehet og jobb så vent! Fortsett å holde dere oppdatert på boligmarkedet så vil "drømmehuset" (eller ivhertfall noe i nærheten) plutselig dukke opp.

Lykke til!

Skrevet

Dere to var jo litt uenig da... Noen flere synspunkter?

Skrevet

Jeg er mest enig med lille persille. Hvis du ikke føler at 'HER vil jeg bo, dette er vårt nye hjem' så ville jeg ventet. Kommer alltid flere hus. :) Vi så selv på drømmehuset for et par år siden, huset var dødslekkert og super pris også. Det STORE aberet var beliggenheten, det lå alt for langt fra min arbeidsplass, og med små muligheter for å få jobb i nærheten der også, så det ble til at jeg tilslutt sa nei. Et par måneder etterpå dukket drømmehuset opp gitt, og nå har vi ikke tenkt å flytte på maaaange år. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...