Gå til innhold

Hva syns du? lyst på mange svar her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en liten på snart 10 mnd, og har kjempelyst på en til. Dette året har jeg mottat fødselsstipend fra lånekassen, og skal til høsten ta et årsstudium sånn at jeg får være hjemme med småen (skal ikke gå på forelesningene, men leser hjemme)

Min samboer skal også begynne å studere til høsten, og mottar dermed studielån + forsørgerstipend (tilsammen 8000) Om vi får en til innen august 2010, får jeg fødselsstipend med nestemann også, i tillegg til kontantstøtte for nr 1, samt forsørgerstipend. Altså nesten 11 000.

Vi bor veldig billig (2000 kr i husleige)og er vel igrun ganske "fornuftige" når det gjelder å bruke penger..Men går det an å leve på dette beløpet? Det er ikke lite, men heller ikke mye for en familie på 4..

Hadde du tatt sjansen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når er det dere er ferdig med uttdannelsen da?

Jeg vet ikke hvor smart det er, det er nesten bare dere som vet:) Det kommer jo ann på hvor flinke dere er til å bruke pengene, og at dere kanskje har noe i bakhånd for ekstra utgifter når barnet/barna blir større.

Hvis dere skulle satse på en liten til nå, ville jeg brukt hele sommeren til å jobbe inn en slum penger dere kunne hatt på sparekonto til vansklige tider. Åsså ville jeg beregnet sånn ca hva slags utgifter og planer dere har for fremtiden, vil dere trenge barnehage, bil, større boplass osv.

Jeg har sett flere student par som har hatt to barn, jeg trur absolutt ikke dette har vært veldig lett økonomisk, men de har da klart seg de å:)

Skrevet

Jeg synest at økonomien hørtes veldig knapp ut....

11000,- er ikke mye på en familie på 4 stk for å si det sånn :/

Du må tenke på alt du trenger til den nye bebin og ikke minst den du har fra før... Ting til barna og alt de skal ha er alltid mye dyrere enn man forventer.. Å kommer det en uventet reining en dag, hvordan skal du da få betalt den?? Jeg hadde ikke tatt sjangsen på det for å si det sånn.. Vent heller til dere begynner å jobbe..

Skrevet

Kjør på! Det ordner seg alltids!

Skrevet

La meg oppsummere... Han vil få 8000 i stipend/lån, du vil få 8000 i fødselsstipend, dere får 3000 i kontantstøtte, så får dere vel ca 2000 i barnetrygd?

Har 2000 i husleie... dvs 19 000 igjen etter husleie er betalt... Da har dere jo ikke så aller verst økonomi da?? Bedre enn oss med full jobb og 40 000 utbetalt tilsammen... Men vi har jo mer utgifter da...

Skrevet

jeg hadde ventet

Skrevet

Å så kjekt med svar allerede:-)

Vi får ca 19 000 tilsammen, men de siste 8000 er jo studielån/stipend som min samboer får.. de 11 000 jeg får er mine (stipend og kontantstøtte)

Vi trenger ikke ny bolig..vi har nesten 100 m2 å boltre oss på nå, og vi kommer til å bo her i mange år fremover. Jeg har endel penger oppspart, sånn i tilfelle- tilfelle..de skal egentlig gå til hus, men kommer det uforutsette utgifter så bruker jeg av de.

satser på at vi har det meste av utstyret til en ny baby..det vi kjøpte til nr 1 er jo fremdeles "nytt"..fullt brukende allefall!

Åhh..har så lyst på en til!! Men så ser jeg på alle rundt meg som har betalt permisjon..men penger er vel ikke alt vel? ;-)

Skrevet

Go for it! Det er utrolig greit å være student og mamma samtidig, du har krav på masse hjelp og utgifter til f.eks barnehage er billigere. Men er det bare du som har lyst på fler, eller dere begge to?

Skrevet

Vi har lyst på begge to ja, og har vel igrun bestemt oss for å prøve:-D

Menne..billigere barnehage? Studentbarnehagene som hører til skolen/ universitetet da, eller uansett hvilken? Er helt grønn på dette med barnehage jeg ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...