Gå til innhold

For amming, mot blotting!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare få dette UT!

Amme offentlig tror jeg de aller fleste aksepterer. Men MÅ det nødvendigvis bety at man må vise brystene? Jeg har aldri følt det nødvendig å blotte meg når jeg har ammet.

Er det greit at damer som ikke ammer sitter med brystene ute på kafeer o.l.? Hvis ikke, hvorfor i alle dager er det greit for ammende da? Pupp er jo pupp... Jeg liker ikke å se andre damers bryster overalt og skjønner godt at enkelte føler seg brydd. Selve ammingen derimot tror jeg det er få som egentlig har noe i mot.

Det er jo ikke vanskelig å være litt diskre heller!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg ser noen som ammer i full ofentlighet, slår ikke tanken meg an gang at noen kan se dette som blotting 0_o

Jeg vil nå si at viss man føler seg veldig brydd for å se en kvinne vil amme sitt barn på en cafe, om man tilfelldigvis ser en brystvorte, så har man et problem. Eller som ei venninne av meg alltid sier, åhhh de har godt av å se litt hud^^

Skrevet

Jeg ser heller ikke på amming som blotting.

Men enkelte damer blotter når de ammer...

Godt av å se litt hud? Da kan man gå på strippeklubb!

Tilfeldigvis ser en brystvorte? Det er jo ikke vanskelig å ikke vise frem brystene da? Heller ikke når man ammer! Og det er mange som ikke nøyer seg med å vise en liten brystvorte i et sekund, men hele brystet skal henge ut mens man ammer og gjerne med skjorte helt oppkneppet. Det er jo strengt tatt ikke nødvendig!

Forstår at det kan skje "Uhell", at babyen snur seg vekk mens man ammer. Men da kan man følge litt med heller og dekke til brystet hvis noe sånt skjer. Man trenger jo ikke være vanskelig vel?

Skrevet

Skjønner ikke at du gidder å bry deg så mye om man kan se litt hud på en dame som sitter og gir ungen sin mat! Det er da ikke unatulig det vel???? Om du synest det er så ekkelt å du blir helt brydd, så snu deg vekk å ikke gå der å glan på damer som ammer da vel!!! Det er ikke så vansklig det vel?? alt folk skal bry seg opp i!!

Skrevet

Hehehe.. man trenger ikke gå på strippeklubb for å se litt hud heller, det går jo på beste sendetid på tv`n^^

Det er ikke det at jeg prøver å være vansklig, men man er jo litt vansklig hvis man død og liv skal få med seg hva de som ammer gjør eller ikke;p Jeg har rett og slett ikke studert de som ammer så voldsomt, så jeg tenker heller ikke så veldig mye om det, annet at det er en liten en som er sulten.

Nei ammene mødre ser jeg ikke på som noe problem, men derimot folk som spiser med munnen åpen og slafser, det gjør meg gal når jeg sitter ute å spiser;P

Skrevet

Jeg snakker ikke om å se "litt hud", jeg snakker om de som blottlegger seg...

Jeg glaner heller ikke på damer som ammer. De som ammer har jeg ingenting i mot. De som ammer så og si avkledd og blotter brystet flere ganger, de har jeg noe i mot!

Skrevet

Det som er på tv velger jeg å se...

Har heller ikke studert de ammende, men noen er veldig åpenlyse, og det er de jeg reagerer på!

Jeg er FOR amming, la det være helt klart.

Men det er ikke vanskelig å gjøre det uten å vise frem brystene!!

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

hehehe...herregud, er det mulig

Skrevet

kan du ikke bar slutte å glane på de som ammer da!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! dette er ærligtalt ikke ett problem!

Skrevet

Tenk på de urfolkene rundt i verden som går UTEN bh da! ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆSJ

Skrevet

Glaner ikke på de som ammer!

Jeg snakker om de som åpenlyst slenger brystene rundt omkring mens de ammer.

Synes ikke amming er noen unnskyldning for å vifte med kroppsdeler man ellers holder skjult!

Og til hun under.. Kan ikke sammenlignes... det er to ulike kulturer!

Skrevet

Hvis du ser noe som skal til å amme og har "for mye" av puppen synlig, så vil jeg anbefale deg å se bort i en kjempefart, så slipper du å få med deg det motbydelige brystet.

Skrevet

Jeg irriterer meg over de folkene som sitter å stirrer når jeg skal amme, uansett hvor diskret jeg måtte være. Ser ut som de er ute etter et glimt av pupp. Og de fleste som stirrer er damer.

Skrevet

Her er jeg helt enig! Jeg ammer hvor det måtte være, men alltid diskret. Og klarer jeg å amme diskret som har F-cup og overproduserer melk (type melkestrålen står ut om babyen glipper taket), så burde de fleste klare det ;-) Man må bare, som en over her skriver, følge litt mer med og kanskje være klar med en liten klut eller noe.

Har noen bekjente som overhode ikke ammer diskret og gjerne lufttørrer puppen etter amming i en 5-10 minutter før den pakkes inn igjen. Ikke på kafe da, men f.eks i middagsbesøker ol. DET syns jeg er litt ekkelt for å være ærlig, hvor naturlig det enn er. Helt greit å amme, men går an å pakke puppen inn igjen etterpå liksom...

Skrevet

jeg er helt enig.. jeg mener at de som ammer ikke trenger å vise alt..

jeg har en venninne som ammer, og hun viser alt.. magen og begge puppene.. jeg vet ikke hvor jeg skal se når hun er her på besøk, og jeg synes det er kjempe ubehagelig når samboern min er her. han ser jo selvfølgelig bort, er jo ikke mulig å la vær. man må jo bare se. det gjør jeg også, men prøver å la være.. er ubehagelig for meg at samboern min ser henne så å si naken..

blir litt forbannet egentlig, og har prøve å si noe men det nytter ikke for det er så naturlig for henne å vise seg eller hva hun nå sa..

da jeg ammet var jeg veldig diskre, og hadde genser over magen og over den andre puppen.. i tilegg så hadde jeg puppen ute kunne så babyen fikk spist, ingenting vistes.. og om babyen snudde seg var jeg rask og dekke til, for å ikke få andre til å føle seg ukomfertabel..

er mange som synes det er ukomfertabelt, ikke minst menn.. så man burde virkelig ta hensyn til andre når man ammer.. det er min mening.

Skrevet

Jeg er helt enig med hovedinnlegger. Jeg er for amming og jeg er mot blotting. Jeg personlig innser at meg og mitt ikke er verdens sentrum, og at mange mennesker her i verden har andre verdier og et annet syn på moral og anstendighet enn det jeg har. Siden jeg ikke har noe ønske om å være egoistisk og ufin, ville det aldri ramlet meg inn å blotte puppen når jeg ammet. Det skulle da bare mangle, jeg har faktisk litt folkeskikk.

Det verste jeg har sett er en dame som ammet barnet, byttet bryst og lot det hun ikke ammet med henge fritt ute. Når hun var ferdig reiste hun seg, pakket barnet godt inn og ned i vogna, hvilket ikke var gjort i en fei, fortsatt med begge brystene hengende å slenge. Damer som oppfører seg sånn mangler noe vesentlig i topplokket.

Utover det, hvis du ammer diskret, go for it. Hvis du ikke har nok innsikt til å skjønne at du ikke skal slenge puppene rundt burde du vel helst bli hjemme ;)

Men dette synes har jeg forfektet i mang en ammedebatt de siste 6 årene :)

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Syntes diskusjonen blir litt rar jeg nå. Det er klart at noen tilfeller er ekstreme og man lurer på om folk er riktig skrudd sammen. Men å amme i offentlighet og vise puppen burde jammen i meg folk tåle. Og bringe ordet blotting inn i en slik type debatt syntes jeg blir helt feil vaffal!

Skrevet

Det er ikke snakk om at brystet er motbydelig...

Jeg synes det er greit med nakenhet i naturlige settinger, f.eks i garderober o.l.

Det som snakkes om er de som ikke klarer å være litt diskre når de ammer. Som sitter med brystet bart og mener det er så naturlig...

Det er ikke naturlig å sitte halvnaken på kafe! Man bretter frem det nødvendige, men man trenger ikke sette seg på utstilling!!

Skrevet

Skjønner hva du mener Nordavind, men jeg blir så lei av alle som skal ha frem at det er så naturlig med pupper i hytt og vær...

Jeg er enig i det at amming er naturlig og helt ok. Men jeg ser ikke nødvendigheten av å vise brystene. Og jeg ser OFTE damer som bretter seg ut veldig åpenlyst. Jeg synes det er pinlig. Og selv om man ikke stirrer, så er det i noen tilfeller vanskelig å ikke få det med seg...

Og grunnen til at jeg snakker om blotting er fordi jeg ikke helt skjønner forskjellen på ammepupper og andre pupper... Er det unaturlig å vise puppene når man ikke ammer, så burde det være like unaturlig å vise dem selv om man ammer...

Skrevet

De ser sikkert bare på babyen vettu :-)

Damer stirrer sikkert fordi de ikke synes det er så "farlig" om de skulle se puppen... Men er sikkert selve babyen som tiltrekker blikket tror jeg...

Skrevet

Jeg synes det er helt relevant å bruke ordet blotting når det faktisk er kvinner som synes det er helt på sin plass å lufttørke brystene etter endt amming på offentlig sted. De blotter seg jo.

Skrevet

Det er da verdens mest naturlige ting å amme barnet sitt. Skal man ikke kunne gå ut de første mnd pga at man ammer barnet sitt? selvfølgelig har man tilfeller der noen syns det er mer viktig å slenge frem puppen under amming, men det er vel bare å overse dette? Syns amme-pratet har gått litt langt jeg. Er bare mennesker..

Skrevet

Selvfølgelig er det naturlig å amme, det er vel ingen som påstår noe annet? :)

Skrevet

Nei, beklager, det var ikke helt det jeg ville frem til att det er noen som har sagt noe annet, men føler bare att det er ikke langt i fra det er noen som mener noe annet når dem skriver om hvor "motbydelig" det er. Jeg personlig synes bare det er kjekt å se att en kvinner sitter og ammer barnet sitt, uansett hvor det måtte være. Selv lukker jeg meg inne der det er mulig, for jeg føler meg ikke komfertabel med å amme blandt andre på offentlige steder. Jeg er vel igrunn mer "sjalu" på de som tør dette, for føler litt att det er jeg som er unormal. Men såklart, det er ingen som er like :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...