Gå til innhold

Visdomstann


blåhimmel

Anbefalte innlegg

Fikk i helga vondt i tannkjøttet rundt visdomstann i overkjeven. Kjennes mest ømt ut, og er øm i kjevebenet og lymfeknuten på samme side. Noen som har erfaring med betennelse (går ut i fra det er det) i tannkjøtt mens dere har vært gravide? Eller med visdomstenner generelt? Medisin? Røngten? Bedøvelse?

 

Noen som vet av noen snille tannleger i Osloområdet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

Jeg fikk betennelse i tannkjøttet i uke 14, og det var rimelig vondt.

Jeg gikk på tannlegevakten og fikk penicillin, det var ikke noe problem for babyen. Jeg hadde allerede trukket visdomstannen, det er noe de ikke anbefaler å gjøre mens man er gravid.

Du kan sjekke med Calia klinikken i Oslo, de har digital røntgen, dvs at de kan ta bilder selv om man er gravid. Jeg har ikke vært der selv, men har hørt mye bra. Om det koster mye vet jeg ikke.

Jeg fikk bedøvelse selv om jeg er gravid, det var ikke farlig det heller, men de tok altså ikke vanlige røntgenbilder, og du får jo ikke f eks paralgin forte som man vanligvis får om man trekker en tann.

 

Krysser fingrene for deg, det gikk mye bedre enn jeg fryktet ihvertfall, så det går nok fint:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

 

Fikk akutttime hos en supersnill kvinnelig tannlege på Vestre Aker Tannklinikk. Var en infeksjon bak visdomstannna, så hun renset, pusset og smurte på en salve++ Itillegg må jeg bruke munnskyllevann i en uke. Om det ikke ble bedre da måtte vi vurdere trekking. Så håper det blir bedre, så jeg kan utsette trekking til november/desember da røntgen og bedøvelse er litt mer safe!

 

Fint at det gikk bra for oss begge! Visdomstenner er ikke noe å spøke med altså;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Årsak til smertene skyldes som regel at det er vanskelig å holde det rent helt bak i det området og ofte at tannen ikke har kommet helt fram, da kan det bli betent i området. I første omgang skylder man gjerne hos tannlegen med saltvann, deretter må pasienten selv holde det godt rent med god puss og gjerne et bakteriedrepende skyllemiddel (feks. Corsodyl, men dette skal ikke brukes i mer enn ca 1 uke).

 

Dersom tilstanden er verre eller ikke blir bedre etter dette, kan antibiotika vurderes. Fortell da at du er gravid slik at du får noe som ikke er skadelig for det lille nurket. Selv om man prøver å gjøre minst mulig behandling på gravide, kan det i noen tilfeller være aktuelt å trekke tannen. Graviditet er ikke er en umiddelbar kontraindikasjon. Da er det viktig at ikke det er infeksjon i området, så derfor kan man måtte ta en antibiotika-kur før en evt trekking.

 

Når det kommer til røntgenbilder, forsøker man ta minst mulig mens pasienten er gravid. Det er imilertid svært lite stråling forbundet med tannrøntgenbilder, så dersom man må ta bilde gjøres det. Digitale bilder blir mer og mer vanlig, men også dette medfører en liten mengde stråling. Noen tannleger har et blyforkle som kan dekke til magen. Faren forbundet med stråling er også størst de første 3 mnd.

 

Håper dette var til hjelp! Hilsen tannlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så først etter at jeg hadde svart at du allerede hadde vært hos tannlege;) -godt det ordnet seg og at du fant er som var snill! Håper det roer seg og at tannen ikke skaper mer problemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd: Gå til tannlegen :) Kjerringråd hjelper ikke mot dette :)

 

Jeg bruker Katarina Knutson, hun har kontor på Karl Johan, nr 18 tror jeg adressen er. Jeg har tannlegeskrekk, men hun var virkelig hyggelig, og flink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...