Fiolinen Skrevet 20. mai 2009 #1 Skrevet 20. mai 2009 Jeg er hjemme med snuppa mi som er syk i dag. Måtte innom å handle noe småtteri etter å ha levert brodern i bhg. Litt melk, litt pålegg osv...Ikke no storhandel. Som regel må jeg be om pose på butikken, fordi de hargjemt dem bak kasa, i frykt for at kundene skal bruke for mange. Så når hun har slått inn varene trykker hun mange ganger på samme knapp, og legger FIRE poser på toppen. Ehhhhh.....ba jeg om fire poser??? Jeg stod lenge og pakket, og lurte på om jeg skulle spør om det gikk an å bytte tilbake to av posene, og få igjen kr 1,40. (70 øre pr stk). Jeg ba jo ikke om så mange, og ikke trenegr jeg dem heller..bruker andre poser til avfall. Men jeg lot være. Tok posene og gikk, og sitter nå her og lurer på om det er smålig å tenke sånn som jeg gjør nå... Først gjemmer de posene fordi de tror vi kundene bruker for mange, så "tvinger" de på oss poser vi faktisk ikke trenger, og attpåtil skal ha penger for dem...
mayaya Skrevet 20. mai 2009 #2 Skrevet 20. mai 2009 Dersom de ikke spør om du skal ha/hvor mange du skal ha, har de ikke lov til å gjøre som hun gjorde, nei. Makan. Når det er sagt, blir jeg stadig overrasket over hvor mange som tror at bæreposer er gratis. Vi taper faktisk tusenvis av kroner hver eneste måned på posetap. Poser er dyrt. Men - kunden skal selv få velge om de vil ha poser eller ikke!!!
Gjest Skrevet 20. mai 2009 #3 Skrevet 20. mai 2009 Hehe, jeg skjønner tankegangen din. Jeg bryr meg ikke så mye om hva posene koster, men jeg har opplevd det samme som deg. Ikke at det utgjør et stort verdensproblem, men slike småting irriterer meg. Ikke fordi posene koster 70 øre/stk heller, jeg kunne godt betalt en femmer for en pose om jeg trengte det... Jeg satte opp et forskrekket ansiktsuttrykk og sa at så mange poser trenger jeg da vittertlig ikke, det holder med to, takk På en hyggelig og grei måte, selvfølgelig. Var ikke noe problem det altså
Gjest Mylian blir trebarnsmor.. Skrevet 20. mai 2009 #4 Skrevet 20. mai 2009 Så merkelig at hun ga deg fire poser. Jeg skjønner at du ville ha igjen penger, ikke fodri du er gjerrig men fordi det er prinsipp. Jeg er jo en voldsom prinsipprytter så jeg ville nok ikke gått før jeg fikk pengene mine, he he. Men de skal jo spørre hvor mange du vil ha!!
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 20. mai 2009 #5 Skrevet 20. mai 2009 Det er ikke smålig, det handler om prinsipper!! Jeg hadde nok sagt at jeg trenger da virkelig ikke 4 poser til å pakke varene i.... OM de fikk plass i en pose!!
Mom2Two Skrevet 20. mai 2009 #6 Skrevet 20. mai 2009 Det jeg synes er smålig er matbutikker der man handler for 1500-2000 kr i slengen, så tar de betalt for posene. Det er smålig. Det er jo litt rart at man kan kjøpe en truse på H&M, da får man automatisk pose uten å spørre en gang, og man betaler aldri for den. Det samme gjelder alle andre steder. Det er vel bare i matbutikken man betaler for posene egentlig. Hva er greia med det da? Der man faktisk legger igjen mest penger, og de er vel en av de bransjene med aller størst margin på varene. Hvis det er av miljøhensyn (noe jeg betviler at butikken bryr seg om), burde det i så fall vært slik overalt.
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. mai 2009 #7 Skrevet 20. mai 2009 i klesbutikker er vel pose en del av prisen. Jeg er igrunn mot å skulle betale for reklame, men det er en annen sak. Når jeg handler og må spørre om pose, får jeg som regel 1 eller 2, trenger jeg fler får jeg dem gratis. Handler jeg derimot for 1000 kr blir jeg litt irritert over at de ikke gir meg pose (som jeg kan betale for altså), men at jeg må spørre. Hehe
Mom2Two Skrevet 20. mai 2009 #8 Skrevet 20. mai 2009 Hvorfor er det en del av prisen i en klesbutikk og ikke i matbutikken. Tror generelt marginen på varer er større i matbutikker..
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. mai 2009 #9 Skrevet 20. mai 2009 Vet ikke, men det er hvertfall det min mor har sagt... hun har jobbet 10 år i skobutikk, og 4 år på H&M. Definisjonen på service stiller seg vel anderledes også.... man MÅ ha mat, men man MÅ ikke kjøpe masse fancy klær på h&m... dårlig forklart, men du skjønte kanskje )
mai mammaen til to Skrevet 20. mai 2009 #10 Skrevet 20. mai 2009 Jeg handlet en gang for 1800 kr i matvarer- det hun kassedamen var mest opptatt av var hvor mange poser jeg skulle ha. om jeg skulle ha 6 eller 7... jeg sa jeg har ikke peiling på hvor mange poser jeg trenger syns det er sykt at man må betale for posen når man bruker så mye penger på mat i utgangspunktet
Mom2Two Skrevet 20. mai 2009 #11 Skrevet 20. mai 2009 Haha, nei skjønner faktisk ikke... Man betaler jo for en vare begge steder. Man må jo ha klær også. Kan jo ikke gå naken. Hvis man skal følge logikken din, burde man få gratis poser til melk, brød, grønnsaker, fisk osv., men betale for posene til sjokolade, aviser ol.;o) :-p :-p
Mom2Two Skrevet 20. mai 2009 #12 Skrevet 20. mai 2009 På den butikken vi bruker mest så får man heldigvis som oftest poser, og ofte har de pakkehjelp også. Men jeg er enig, hvis jeg handler for 2000 kr i matvarer, forventer jeg faktisk å få poser..
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. mai 2009 #13 Skrevet 20. mai 2009 Hehe, ja det er igrunn sant Forklarte meg litt dårlig..... ) Men jeg ser for meg at kanskje klesbutikker (og andre plasser forøvrig) yter en annen form for service enn det matbutikkene gjør )
Gjest Skrevet 20. mai 2009 #14 Skrevet 20. mai 2009 Er jo litt underlig at klesbutikkene kan gi posene bort da...? Ofte er det bedre kvalitet også på de posene...
Ane Rikke ♥ Skrevet 20. mai 2009 #15 Skrevet 20. mai 2009 Mom2Two så du mener at du som handler for 2000 kr er viktigere,og skal få gratis poser,enn en person som handler for en femtilapp.? kunden med femtilapp handelen har kanskje vært innom butikken tidligere på dagen og handlet for like mye som deg. skal det ikke være likt for alle,uavhengig av hvor mye man handler for?
Mom2Two Skrevet 20. mai 2009 #16 Skrevet 20. mai 2009 Hvis jeg handler ost og melk, så ville jeg kanskje synes det var mer naturlig å betale enn om jeg handler for 2000 kr Herlighet det er jo det samme overalt, man får da bedre service jo mer man handler. Om du f. eks kjøper både kjøleskap og komfyr, hender det at du får rabatt, ikke sant? Forventer du det samme om du kjøper en pakke med støvsugerposer? Det er naturlig å gi bedre service til mer penger man legger igjen.
Mom2Two Skrevet 20. mai 2009 #17 Skrevet 20. mai 2009 Måte på å være hårsår forresten. Har da ikke sagt jeg er viktigere enn de som handler for mindre.
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 20. mai 2009 #18 Skrevet 20. mai 2009 Jeg bruker handlenett jeg, da slipper jeg å betale for bæreposer fra både matbutikker og klesbutikker. Opplevd mang en gang snodige blikk fra ekspeditøren på klesbutikken når jeg sier jeg ikke trenger pose Heia miljøet! ps: syns ikke du er smålig, prinsipp er prinsipp, man skal spørre om man trenger pose, ikke bare slenge med.
*Rutletutt* Skrevet 20. mai 2009 #19 Skrevet 20. mai 2009 Enig med Mom2Two her - har aldri skjønt greien med å måtte betale for poser med butikkens reklame på uansett...når man får gratis poser i klesbutikker...
Alba44 Skrevet 20. mai 2009 #20 Skrevet 20. mai 2009 Du er ikke smålig og det er synd enkelte ansatte gir ut for mange poser. Skulle det vært opptil meg, så skulle plastposer forbys av miljøhensyn. Så; JA til handlenett! Vi bruker kun det. Sparer miljø og penger, og går ikke rundt med rekame for butikker Anbefales
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 20. mai 2009 #21 Skrevet 20. mai 2009 Som kjøpmannsfrue vil jeg bare informer om at hvis det skulle vært gratis poser til alle så ville det bety en utgift på nærmere150 000kr i året for butikken.Altså rett ut av vår lommebok. Beregner man feil skulle det bare mangle om man ikke fikk en ekstra pose og selvfølgelig skal man ikke betale for noe man ikke har bedt om. Ikke alle handler for 1500 kr og man kan ikke gi bort poser til noen og ikke andre.Dersom posene hadde lagt fremme hadde det gått 3 ganger så mange og det hadde blitt frytelig mye tap for butikken.
digger Skrevet 20. mai 2009 #22 Skrevet 20. mai 2009 Et greit tips er å ikke la seg irritere av ubetydelige bagateller i livet. Skjønner at du ikke ba om dette, men jeg kan tenke meg verre problemer. Hadde ikke matbutikene tatt betalt for posene hadde gjerrige nordmenn hamstret poser til den store gullmedaljen dessverre. Kan jo ikke sammenligne poser fra klesbutikker. Tenkt hvor mye mer poser det er i omløp fra mathandel.
Gjest Skrevet 20. mai 2009 #23 Skrevet 20. mai 2009 Det går jo helt sinnsykt mer poser i en matbutikk enn klesbutikker da. Handler du på HM får du kanskje 1 pose. Matbutikk 2-3 pr kunde. Matbutikker har generelt sett mye mer kunder enn en klesbutikk også. Tenker miljøet har bare godt av at butikken tar 70 øre pr pose. Hadde det vært gratis hadde kundene hamstret med seg som tullinger, alt som er gratis er visst viktig å hamstre på. Kjøp heller ett miljønett, så kan du bruke det 1000 ganger. Er værre ting her i verden enn 1,40,- i poser.
Mom2Two Skrevet 20. mai 2009 #24 Skrevet 20. mai 2009 Men jeg bor midt i byen og handler ofte på vei hjem. Skal jeg gå rundt med disse handlenettene i veska da? I tilfelle jeg skal handle liksom. Når jeg handler, kan jeg fort ende opp med 6 poser matvarer liksom.
Honningmelon Skrevet 20. mai 2009 #25 Skrevet 20. mai 2009 Men, kjære, Mom2Two, har du ikke handlenettene på deg alltid? Jeg har 6 stk, og har de alltid hengende rundt halsen. Sånn i tillfellet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå