Belle76 Skrevet 20. mai 2009 #1 Skrevet 20. mai 2009 Hva gjør jeg når føttene mine (helt opp til baksiden av låret) er fyllt på av væske, 3 på skalaen.Det svir og nærmest brenner på føttene pga at det sprenger sånn på. Jeg klarer snart ikke å gå/bevege meg i det hele tatt. Har ennå 27 dager til termin, men føler at jeg ikke makter mer snart. Har også ei aktiv jente på straks 2 år her hjemme som krever sitt... Noen råd?
Vannmann35 Skrevet 20. mai 2009 #2 Skrevet 20. mai 2009 Har ingen personlig erfaring, med ved litt Googling fant jeg følgende råd: - Få bena dine opp i høyde over hodet så ofte som mulig.. Det hjelper bl.a. å heve sengeende noen hakk.. Smertene som følger vannansamlinger kommer av at huden blir så forbasket stram og uelastisk... En nedkjølende krem kan hjelpe på smertene. Høyt fotleie er bra og smør inn beina ofte så huden er så myk som mulig til enhver tid.. Bruk gjerne lavendelolje. - Bruk støttestrømper - Gå og ta fotsoneterapi - Prøv akupunktur mot hevelse og prikking i bena - Spis mat som fordriver vann: druer, salat, makrell, tang, svarte soyabønner, alfalfa og noe som heter adukibønner. I tillegg hjelper det å spise mais, hvitkløk, kålrabi, sitron, løk, reddik, persille, drikke te-sorter som jasmin-te og grønn-te, korn som bygg og rug. - Drikk sitronvann - sitron er vanndrivende. Det er verdt å prøve. - legg deg godt til rette på sofaen eller i sengen med bena høyt og få mann/samboer/kjæreste til å gni bena med lavendelolje. - Fotbad med lavendel og følgende masasje av føttene, gjerne med en olje tilsatt lavendel og mynte. Her må mannfolka eller andre egnede gjøre jobben, slik at du bare kan sitte og nyte. Gjør deg avslappet, samtidig oppfrisket i trette hovne føtter. Lykke til :-)
Ooops I did it AGAIN Skrevet 20. mai 2009 #3 Skrevet 20. mai 2009 IKKE hev beina over hodehøyde! Da blir du uvel. Men jeg synes du skal ta en tur på Medicas eller annen bandagist. De kan hjelpe deg med støttestrømper som klemmer skikkelig og rekker høyere enn de du kjøper på apotek. Men hør først med legen om det er greit. Hadde det slik i første svangerskap..gikk som en oppblåst hval i over 2 mnd. Var veldig varmt den sommeren. Er grusomt tungt. Trøsten er jo at dette forsvinner fort..og da synes man aldri man har vært så slank i beina før;) hehe
Belle76 Skrevet 20. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 20. mai 2009 Ringte til føden og spurte om råd... Var ikke så mye jeg kunne gjøre, fikk jeg fortalt.. Men etter noen timer ringte min jordmor meg, og ba meg komme ned for å ta blodprøver og ny ctg.. Ble no litt bekymret da, men hun hadde rådført seg med noen andre, og mente dette var det beste, så skulle de avgjøre hva som blir evt gjort med meg på bakgrunn av bl.prøve resultatene og cgt'en.. Nå skal det sies at jeg var hos jordmor på Fredag, og til idag har jeg lagt på meg nye 3 kg... Så 8 kg på en liten mnd.. Det er mye det.....
StrilenツEndelig.mammaღ Skrevet 20. mai 2009 #5 Skrevet 20. mai 2009 OBS: Gravide skal ikkje bruke lavendelolje!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå