Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #1 Skrevet 20. mai 2009 Jævla finanskrise! Vi hadde to godt betalte jobber, så ødela jeg armen min i en ulykke og gikk over på sykepenger, som ikke var så mye siden nav tydeligvis har beregnet hva jeg tjente ifjor på deltidsjobben min før jeg fikk denne jobben.. Så ble mannen min nedbemannet og nedgradert på jobben og overtid ble det slutt på.. Så da fikk vi 14 000 mindre i mnd å rutte med, etter skatt!!! Nå er vi flere måneder bakpå med alle regningene og inkassoene flyter inn.. Har prøvd å snakke med de men ingen av kreditorene er noe særlig villig til åhøre på oss. vi har kuttet ut alle unødvendige abb. Det er så ille at det føles som at vi bare kan betale husleie, strøm, barnehage og huslån. det er helt grusomt.Regnignene blir jo bare høyere og høyere for hver mnd men vi får jo virkelgi ikke betalt de!! Mange dyre regninger som har kommet også. Og nå er det enda mer.. Huff.. Får ikke skatteoppgjør før oktober heller så (( Vi TRENGER virkelig 55 000 til regninger.. Vi har ikke mastercard eller annen gjeld men vi vil ikke ta opp slike lån som det.. Og før noen spør om vi kan få hjelp av familien.. nei vi kan ikke det.. vi har ingen
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 20. mai 2009 #2 Skrevet 20. mai 2009 Huff..Sender deg noen trøstende klemmer...grusomt trasig det derre...vi sliter litt om dagen vi også. Men jeg håper vi kommer ovenpå etter skattepengene kommer i juni vi da...Det er jo heldigvis ikke lenge til. Hva med å forhøre dere på NAV om dere kan få noe hjelp der?
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #3 Skrevet 20. mai 2009 Sjekket du ikke opp det med sykepengene? Om du hadde jobbet 4 uker i den nye jobben med den nye lønnen skal du ha like mye i sykepenger som du fikk der.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #4 Skrevet 20. mai 2009 Nav kan jo ikke hjelpe oss sier de. Det er nesten så de føler at dette er selvforskyldt, og det er det jo ikke! Vi har ikke lån over hodet og vi har egentlig et veldig nøkternt forbruk, men da vi mistet så mye inntekt og det kom endel høye regninger så ble det vanskelig
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #5 Skrevet 20. mai 2009 Nei, nav har beregnet det av siste tre år tydeligvis. Og de første fire mnd i jobben var ikke så godt betalt pga at det da var en midlertidig stilling, som jeg så fikk fast. Faen assssss
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #6 Skrevet 20. mai 2009 Da hadde du ikke opparbeidet deg grunnlag for sykepenger da.
Gjest Mylian blir trebarnsmor.. Skrevet 20. mai 2009 #7 Skrevet 20. mai 2009 Kan du søke kommunen om å få skatten utbetalt før grunnet rimelighetshensyn?
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #8 Skrevet 20. mai 2009 Ta kontakt med økonomisk rådgiver i kommunen. Han kan hjelpe med å få en oversikt, kontakte kreditorer og inngå avtaler for dere.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #9 Skrevet 20. mai 2009 Jeg krangler også med NAV nå, da de har beregnet 12000,- mindre i måneden enn de skulle. Da jeg spurte dem om hvorfor, sa de at de beregner på grunnlag av innsendte opplysninger fra siste arbeidsgiver. Så der kan de jo ha gjort en feil hos deg og... Be arbeidsgiver sende inn lønns- og skatteopplysninger på ny, og hør med NAV om ikke det blir mer rett. De kan jo ikke bare beregne på grunnlag av det de finner for godt. Det er ikke første gang jeg har denne diskusjonen med NAV heller...
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #10 Skrevet 20. mai 2009 Nei, jeg har hatt problemer med nav ang. beregning før også. Det er bare det at selv om jeg skulle få etterbetalt så vil det ikke være nok. Dette er slitsomt, jeg begynner fkatisk å forstå at folk havner i "luksusfeller" - det som føles vondt er at vi ikke har vært overforbrukere på mastercard. Men nå skal jeg aldri si et vodnt ord om mennesker med slike problemer igjen!!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #11 Skrevet 20. mai 2009 Men hvis de beregner på ny, så vil i hvert fall etterhenget bli mindre... Og du vil få mer pr måned i månedene som kommer. Da er det bare hans overtid som er borte, og det burde dere kunne leve med, for jeg regner med at dere ikke har basert dere på den når dere har tatt opp faste utgifter...
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #12 Skrevet 20. mai 2009 Når en går så voldsomt ned i inntekt, MÅ en kutte tilsvarende voldsomt i forbruk. Det er nå det gjlder å prioritere riktig. Hus, strøm, bil til jobb, barnehage, forsikringer og ikke minst kommunale avgifter og renovasjonavgift. De to siste fordi om de står ubetalt vil få førsteprioritets pant i boligen, og står de ubetalt betyr det tvangssalg. I slike tider er det viktig å greie å beholde huset, det er mange som gjør feil og tar valg de angrer på senere. Alle andre kreditorer som tår ubetalt kan også få pant i boligen. Da etter kostlige prosesser i rettsystemet, gjelden vil øke markant. Det er derfor viktig å snakke med kreditorene og komme til løsninger dere faktisk kan greie med dem. Ellers ka dere vel også forsøke å refinansiere disse 55.000,- i boliglånet over lang tid. Og deretter kutte forbruket slik at dere greier å betale det mest nødvendige, dvs de utgiftene listet ovenfor, samt mat. Videre bør dere kutte ut telefon, internet, biler som er for dyre, treningsstudio, medlemsavgifter, rett og slett skjære helt ned til beinet. Om dere ikke betaler dette heller, så vil gjelda øke, gjeldsspiral heter det, og den går nedover, og det temmelig raskt når det begynner å rakne. Men setter dere tæring etter næring og holder ut, får orden på det ubetalte og tar tak i tingene så får dere nok fint beholde det som er viktig for dere, uten at det blir for dyrt. Så kan en heller begynne med telefoner og trening igjen når økonomien har stabilisert seg.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #13 Skrevet 20. mai 2009 Det er ikke bare overtiden hans som er borte, det er 8000 av lønna hans som sjef også. Vi har som sagt ingen veldig store utgifter. Vi har 1.3 i lån og vi betaler de nødvendige tingene. Vi har ingen medlemskap noen steder heller. Kommunale avgifter og renovasjonsavgift har vi ikke. Vi vurderer å selge bilen men det blir litt problematisk siden mannen min pendler 2 timer hver dag til og fra jobb... Jeg får spørre banken om refinanisering. Føles så synd på en så "ubetydelig" sum egentlig, men må man så må man vel..
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #14 Skrevet 20. mai 2009 Huff, ikke lett når det blir slik.. Du kan jo skrive et klagebrev til Nav da. Det gjorde jeg en gang, og fikk MASSE penger etterbetalt. De hadde beregnet fødselspenger ut i fra hele det sisyte året, mens etter klagen fikk jeg for de tre siste! I verste fall så får du jo ikke mere penger. Men er jo verdt å prøve. Skriv en velformulert klage, og se litt på folketrygdeloven om det er noen lover du kan bruke der. Dere kan også høre med banken om hjelp. Ta noen mnd med abdragsfrihet feks. I visse tilfeller kan de også gjøre slik at dere slipper å betale i noen mnd ( slik som på luksusfellen), slik at dere kommer på nett med regningene. Masse lykke til:) Klem
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #15 Skrevet 20. mai 2009 Synes dette med sykepengene dine høres rart ut... Grunnlaget regnes ut fra den siste mnd du jobbet før sykemelding... Ikke noe å si om det er midlertidig...
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #16 Skrevet 20. mai 2009 Dersom inntekten de siste ukene/månedene avviker med mer en 25% av det man har tjent tidligere, skal det gjennomsnittsberegnes fra de siste tre år. Likevel kan man utvise skjønn dersom man kan bevise at inntekten den siste tiden er en fast inntekt slik at det blir et stort inntektstap dersom det gjennomsnittsberegnes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå