majsen81 Skrevet 20. mai 2009 #1 Skrevet 20. mai 2009 Jeg har gått hele svangerskapet med et dypt savn etter brie... Og nå, under en uke før termin og forhåpentligvis også fødsel, har jeg funnet en brie med pastirusert melk!! Dette er økologisk brie jeg kjøpte på Ica. Jeg leste innholdet på alle ostene i disken, og dette er den eneste brien som er pastirusert som jeg fant...! JIPPI!!! Og nam nam....
Sivalur Skrevet 20. mai 2009 #2 Skrevet 20. mai 2009 Men visstnok så kan det være listeria i brie selv om den er pasteurisert..??
*toppris* Skrevet 20. mai 2009 #3 Skrevet 20. mai 2009 jepp, kan være listeria selv om den er pasteurisert...
snuffe Skrevet 20. mai 2009 #4 Skrevet 20. mai 2009 "Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden." (http://matportalen.no/Emner/Gravide)
Idun<3tosmå<3 Skrevet 20. mai 2009 #5 Skrevet 20. mai 2009 Stemmer at det har vært påvist, og tilfellet var en ost fra et lite ysteri, desverre ble osten servert på et sykehus?? Ett tilfelle! Så min mening er at om man holder seg til meierier i større skala med store ressursjer til gode rutiner for tesing og kvalitetssikring så er ikke dette noe å være redd for! Jeg spiser myke oster fra produsenter jeg ser på som trygge uten å ha dårlig samvittighet. Skal det skje noe så er det i så fall første gangen det skjer... Oster som er pasteuriserte innholder ikke Listeria, men om rutinene ikke er tilfredstillende nok kan pasteurisert ost bli forrurenset av bakterien fra mennekser eller gjenstander som har vært i kontakt med upasteurisert infisert materiale. Selvfølgelig må hver enkelt ta sine valg, Men synes dette handler litt om å ikke dra alt under en og samme kam... Det er vel så viktig med et variert kosthold!!
erteposen + 4 Skrevet 20. mai 2009 #6 Skrevet 20. mai 2009 He, he..en kan da virkelig ha et variert kosthold selv om en ikke spiser mykoster i 9 mnd:) De har funnet Liseteria i stikkprøver fra Tine meierier ved flere anledninger. De opplyser om dette selv, og anbefaler ikke den typen mykost. Det kan de selvsagt heller ikke gjøre. Er de kjempe viktig å spise brie er det jo bare å sette igang, men argumentet om et variert kosthold er jo bare komisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå