Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #1 Skrevet 19. mai 2009 Hadde en tråd om noe av dette i går. Skulle prøve å finne ut av litt ting i dag, men damen i fagforeningen var ikke å få tak i. Så jeg lurer på. Blir dere trekt i lønn når dere har med barnet til legen/sykehuset? Hvordan ordning har dere når dere/barnet er sykt? Der jeg jobber virker det ikke som det er noe styring med dette. Jeg skriver ikke opp noen plass (foruten hjemme, for meg selv) når jeg er hjemme med sykt barn evt. er syk selv. Sjefen spør ikke om dette. Han har heller ikke peil på når jeg er hos lege/sykehus med småen. Han er ikke så ofte på jobb. Hvordan regler har dere rundt dette? Får dere lønn selv om dere må bort en time til legen f. eks? Syns ting virker så sløvt hos oss..
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #2 Skrevet 19. mai 2009 Hos oss blir jeg jeg trukket i timer når jeg selv skal til legen, tannlege eller må ta med barnet til lege. Dette gjelder også foreldremøter i bhg. Hos en spesialist med barnet, trekkes jeg IKKE. Sykt barn, vi har 10 dager hver, jeg og mannen, i året. Utover dette trekkes feriedagene mine.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #3 Skrevet 19. mai 2009 Okey. Jeg er alene å har 20 dager. Men det er jeg som skriver lønnsslippen min. Han skriver bare under. Jeg er ikke intressert i å lure sjefen (selv om det hadde vært veldig enkelt), men jeg vil ha med meg det jeg har krav på. Så når du skal på sykehuset så trekkes du ikke? Vi har blitt henvist til spesialist. Er vel ikke samme reglene på alle arbeidsplasser. Så skal sjekke det ordentlig, men vil bare høre hva andre må gjøre! Takk for svar )
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #4 Skrevet 19. mai 2009 er nok mye av de samme reglene, men det kommer ann på arbeidspalss og giver, om de håndheves:) Desverre for meg håndhever de ALLE små pirkeregler til punkt å prikke...så jeg trekkes for absolutt alt. Ikke lett å komme opp på pluss..
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #5 Skrevet 19. mai 2009 Okey, da får jeg bare manne meg opp å spør sjefen da. Han er ikke så lett å snakke med.. Gruer meg for slike samtaler.. Så skader jo ikke å høre hva fagforeningen sier først. Skjønner hva du mener.. Har foreløpig trekt for alt jeg også. Har jo 20 timer å trekke denne mnd. Det blir fort penger! Takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2009 #6 Skrevet 20. mai 2009 Det finnes et rundskriv fra riksmeklingsmannen om når man skal trekkes/ikke trekkes i lønn i "velferdstilfeller". Dette er opprinnelig en "anbefaling", men vil nok tro at det i dag er så "velpraktisert" at lett vil bli oppfattet som lov, dersom man ikke har spesifikke ANDRE regler. Står forhold omtalt her, skal man ha lønnet fri, står forholdet ikke omtalt her skal bare har lønnet fri dersom dette er udiskutabel praksis hos din arbeidsgiver, eller er omtalt spesifikt i din tariffavtale: Rundskrivet finner du f eks som bilag 2 her: http://www.la.no/upload/avtaler/1228999699_ovk._la_-_negota_-_regnskapskontorer.pdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå