Gå til innhold

haha..Arb.giver til sambo mener..

Anbefalte innlegg

Skrevet

at han ikke har rett på de 2 ukene etter fødsel siden han ikke er

organisert!!!

tror jeg ler meg i hel!!

vet at han ikke har rett på betaling..men det står jo faktisk i arb.mijøloven at far har rett på 2 uker i forbindelse med fødsel for å bistå mor..

hehehe.. utrolig hva arb.givere prøver seg på..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe... hadde d vært opp til arbeidsgiverene hadde fedrekvote og permisjon vært forbudt for mennene! Tenk om man kunne se d fra riktig side da.. hvorfor disse ukene og fedrekvoten er der! Er lissom ikke akkurat fri de får da! ... jaja! får trøste deg med at han hvertfall ikke får betalt da ;-) hehe

Skrevet

hehe, ja det er nok mange som prøver seg på litt forskjellig, desverre... og ikke alle vet hva som er rett, så arb.giveren kn styre som han vil...synd....

Skrevet

Han har rett på de to ukene, men han har ikke rett til å få lønn nødvendigvis. Det er definert i arbeidskontrakten. Så det kan jo være det arbeidsgiver tenker på...

Skrevet

nei..han sa at de 2 ukene var ikke aktuelt å ta "fri" siden sambo ikke er organisert..

vet at man ikke har rett på lønn..

Skrevet

Hvis han bruker de to ukene av fedrekvoten, får han jo betalt av NAV.

Skrevet

Men han kan ikke bruke fedrekvoteuker rett etter fødsel, siden de første 6 ukene er forbeholdt mor. Er ikke det slik da?

Nei, det er utrolig hva arbeidsgivere prøver seg på... Tviler på at de er så lite opplyst egentlig, dette er nok bare forsøk på å vri seg unna. Hvis ikke mannen er den første som blir far på det arbeidsstedet og de ikke har satt seg helt inn i det enda, men det er jo ganske tvilsomt...

Skrevet

§ 12-3. Omsorgspermisjon

(1) I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren.

(fra arbeidsmiljøloven)

dette er 2 uker man har rett på utenom fedrekvoten.. om man får betalt er opp til hver enkelt arb.giver..

er ikke den første som får barn i firmaet..er bare sjefen som gjør seg vanskelig..han har ikke tatt høyde for at sambo skal være borte i 2 uker..(arb.mengde) men han har jo visst om denne graviditeten en god stund..og sambo har nevnt det for han for flere mnd siden.

ikke rart de må ha lovpålagt fedrekvote når arb.giver til far skal være sånn..

Skrevet

Kjenner til problemet med klønete arbeidsgivere. Min samboer har en arbeidsgiver som mener det er helt naturlig at han nå bruker kveldene til å forberede møter som de har glemt å informere han om... Og jeg har 5 uker igjen... Har litt andre ting jeg ønsker å prioritere for å si det slik...

Dessverre har jeg ikke så veldig mye hormonras, ellers skulle jeg tatt en tur ut og sagt dem noen sannhetens ord... ;o)

Ellers er jeg også spent på hva de har tenkt å gjøre når han skal ut i permisjon, for jeg kan ikke forestille meg at de har tatt høyde for det. Men det er deres problem!!

Heldigvis kan jo guttene våre bare ta seg fri med verdens beste samvittighet, uten å bry seg om hva arbeidsgiver mener... Husk bare å be han sette telefonen på lydløs.. ;o)

Skrevet

Ja..heldigvis.. ;)

blir ikke så sint jeg heller..syns egentlig at det er latterlig..

må bare le av hele greia..

lydløs er en god idè.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...