NyttNick Skrevet 19. mai 2009 #1 Skrevet 19. mai 2009 Er evnen til å jobbe med barn og unge medfødt, eller er det noe som kan læres gjennom teori og praksis? Hvorfor,hvorfor ikke?
*Sirkeline*, Snuppa og Snippen Skrevet 19. mai 2009 #2 Skrevet 19. mai 2009 Jeg tror det er mest medfødt og en god dæsj teori og praksis. Man må ha barnetekke for at ungene skal like deg og respektere deg. Og samtidig så har det skjedd så mye di siste årene i forhold til pedagogikk i barnehage/skole osv at teori i form av bøker, kurs osv er bare bra. Er mange der ute som kunne hatt god nytte av litt oppdatering eller bytte av jobb. Da tenker jeg f.eks på de slitne barnehage-TANTENE som har bygget ca 3 mill sandslott i sitt liv med te-koppen i hånda og som har jobbet i samme bhg i en mannsalder. Eller på de lærerne som forteller om fotosyntesen på den samme usannsynlig trauste måten som i 1963 og forventer at 3-klassingene skal sitte som tente lys og synes det er spennende .... ..... Bare så det er sagt, det fins mange veldig flinke assistenter uten så mye teori i ryggsekken sin der ute. De bare er født til å jobbe med barn. Hilsen pedagog i barnehage =)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 19. mai 2009 #3 Skrevet 19. mai 2009 jeg tror det handler mye om erfaring. jobbet selv i barnehage som 19 åring og selv da innså jeg at jeg gjorde en elendig jobb. mens jeg nå vet at jeg er en god mamma og ville gjort en god jobb om jeg jobbet i barnehage. ikke fordi jeg ikke var ansvarsfull som 19 åring, jeg hadde bare ikke noe kunnskap, eller formeninger om barn.
Gjest biss med twins Skrevet 19. mai 2009 #5 Skrevet 19. mai 2009 Tror man trenger litt av alt jeg:) Enig med du, jeg hadde nok gjort en mye bedre jobb i en barnehage i dag da jeg ser mye mer konsekvenser. Meen, har man all verdens teori betyr ikke det at man automatisk er dyktig med barn..selv om det høres dumt ut, så tror jeg at jeg alltid har hatt et godt barnetekke og 'eldretekke':) Jeg trives rett og slett i deres selskap og de ser ut til å like mitt..kanskje medfødt, det handler vel om personlighet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå