Gå til innhold

Noen der kan hjelpe med at tolke en arbeidsavtale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er der noen der kan hjelpe mig med dette? har en arbeidskontrakt (Arbeidsavtale iht. Arbeidsmiljøloven §14-6)

På denne står der:

lønn pr. måned: kr. 32.500 pr. mnd. (kr. 390.000 pr. år)

feriepenger kommer i tillegg til lønn, jf. ferieloven §§ 10 og 11

Hvordan bliver det da med feriepenge? får jeg 32500 kr i 12 mnd + feriepenge??

idag får jeg 32 500 x 11 (=357500) + 10.2 % feriepenge, men det er jo ikke det der står på kontrakten, eller er jeg helt feil på den??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får ikke lønn når man har ferie, så du vil få lønn 11mnd + feriepenger. Hvis du av en eller annen grunn ikke tar ut ferie, så kan du vel forlange å få lønn for 12mnd...

Skrevet

Når jeg har en fastlønn 390000 + feriepenge.

og jeg da totalt får 393000 er det ikke feil da?

Skrevet

390000 delt på 12 er jo 32500, så det kan jo nesten virke som du skal få lønn i tolv mnd pluss feriepenger. Men det kan jo ikke stemme!? Har i alle fall aldri hørt om noen som får både lønn og feriepenger i ferien..

Skrevet

la oss si at man har 30000 brutto i mnd i fastlønn. Dette får man i 12 mnd. Men siden feriepengene er på 12% (eller noe sånt om man har 5 uker ferie) så får blir 30000 for lite.

30000x12 = 360.000

12% av dette er 43200 kr. Dette skal man ha i feriepenger. Derfor får du mellomlegget i tillegg til fastlønnen.

Men du må jobbe deg opp rett på betalt ferie, så første året blir det nok ikke sånn. Jeg "tjener" ca 2 dager betalt lønn pr mnd. Begynte i april, dermed får jeg neste år 9 x 2 dager = 18 dager med lønn ferie.

Skrevet

Jeg har fastlønn og får lønn hver mnd uavhengig om jeg jobber eller har ferie. I juni får jeg ferielønnstillegg i tillegg til vanlig lønn. Alt i alt blir summen den samme som om jeg skulle fått lønn i 11 mnd og feriepenger i en mnd.

Skrevet

Før hadde jeg fast årslønn på 300 000

men her er det 390 000 + feriepenge. Er det ikke rart det står i kontrakten, hvis det ikke er sådan det er?

Skrevet

Du skal ha lønn i 11 måneder + feriepenger.

Årslønn / 12 blir månedslønn, det er derfor det står at det er kr 390.000 i årslønn.

Tror de fleste arbeidsavtalene ser ut som din, alle mine har i hvert fall gjort det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...