Gå til innhold

Allergi...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har allergien virkelig slått til her hos meg, måtte dra hjem fra jobb i dag, å steinsovnet å sov i fire timer nesten, er potte tett, røde øyne, å kjempetrett... Det er jo så tungt, i allefall når det er begrenset med medisiner å bruke.

Hvordan er det med dere da??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reagerer kun på gress-pollen og her jeg bor har ikke det kommet enda. Men jeg føler virkelig med deg og gruer meg til det blir min tur. Hva slags medisin har du fått da?

Skrevet

Hei!

Hva slags medisiner har du fått "anbefalt" å bruke? Jeg har ikke pollenallergi, men kronisk elveblest. Er helt avhengig av allergitabletter ellers klør jeg "ihjel"! Sendte mail til legen min i dag og spurte om han anbefalte noen tabletter mer enn andre, men fikk bare til svar at han ikke anbefalte tabletter under graviditet. Huff! Det hjelper liksom ikke med nese/øyedråper for min del...

Skrevet

Nei har fått zeterizin på blåresept, også lomudal nesespray og øyedråper... Zeterizin hjelper dårlig på meg, åsså blir jeg så himla trett av den, så nå sitter jeg her og ikke vet helt hva jeg skal gjøre... skal til legen på kontroll kommende tirsdag, så får jeg snakket med han, å kanskje man kommer frem til en løsning... men akkurat nå er det liksom veldig lenge til tirsdag...

Skrevet

Huff ja, tiden går sakte når man går og venter på noe! Har lest litt om det på nettet nå, men blir ikke så mye klokere. Det anbefales i allefall å bruke førstegenerasjons antihistaminer, noe som i utgangspunktet ikke er vanlig ved allergi. Det er sikkert en sånn type du har fått!?

Hadde ikke tenkt tanken på at allergitabletter kunne være skadelig jeg, men har tenkt veldig mye på det i det siste! Krysser fingrene for at det har gått bra:)

Skrevet

Jeg har også fått Lomudal, men legen min ville ikke at jeg skulle bruke tabletter. Cetirizin (eller hva det nå er det heter) har jeg prøvd en gang tidligere og da sov jeg sikkert 16-18 timer i døgnet, så det skal jeg i alle fall ikke ha! Får prøve med nesespray og øyedråper i første omgang, selv om jeg har liten tro på at det alene skal hjelpe!

Skrevet

Man skal ikke bruke verken tabletter, nesespray, øyedråper eller kortisonsprøyter når man er gravid i 1 trimester. Jeg er veldig plaget av allergi jeg også fra mai-juli/august, får alltid sprøyter i kortisonform istedet for inhalasjon, tabletter, nesespray og øyedråper - fått sprøyter ca 3-4 ganger i løpet av sommerhalvåret - har vært tatt opp på Rikshospitalet med overlege Tore Henriksen på Kvinneklinikken der i 2006 når jeg var gravid forrige gang, ang hva jeg kan bruke av medisiner for allergi - konklusjonen var: INGENTING!!!! så lenge man er gravid!!!

Skikkelig nedslående, men jeg vil gjerne beholde min lille spire, så da får jeg bare lide meg gjennom sommeren, potte tett, røde og hovne øyne og pipende pust!!! Prøvde Polaramin som kan være ett alternativ (dette er med rød trekant på), en gammel type som det er forsket en del på under graviditet og denne kan trygt brukes - problemet er bare at den ikke funker på meg ihvertfall...

Synd at det er sånn, ellers vasker jeg meg i ansiktet flere ganger om dagen - for å få vekk alt av pollen, synes det kanskje kan hjelpe noe og så er det å prøve å ikke klø seg i øynene (kjempevanskelig), men å klø blir bare verre. Hvis noen har noen andre tips mot allergi er jeg kjempetakknemlig, for jeg ser ikke akkurat såååå frem til denne sommeren når det gjelder pollenallergi.

Klem fra

Skrevet

Relis kom i år ut med helt klare anbefalinger i en artikkel datert 05.05.09, og det er disse anbefalinger leger forholder seg til (eller i allefall bør forholde seg til, bare de vet om at anbefalingene finnes...). Har lagt ved link. Det er altså helt trygt å bruke både første- og annengenerasjons antihistaminer, og også lokalbehandling med kortikosteroider og endel andre legemidler. Det er jo da selvfølgelig snakk om terapeutiske doser brukt på klar indikasjon. Så det er ingen grunn til å lide seg gjennom pollensesongen!!

http://www.relis.no/Default.aspx/tabid/102/newsType/ArticleView/articleId/736

Skrevet

Og hvis noen lurer på hva RELIS er, så kikk her : http://www.relis.no/Kontaktinfo/tabid/56/Default.aspx

Det er nok dessverre endel leger som ikke er oppdatert på nyere retningslinjer ifh til svangerskap og allergibehandling, og som i så fall bør informeres om artikkelen nevnt i forrige innlegg.

Lykke til i pollensesongen!

Hilsen fra

Skrevet

Til Matlldes mamma

O - du er min store helt og gud!!!!!!!!! Jeg gjør hva som helst for å slippe å lide meg gjennom en sommer med graviditet uten allergimedisiner!!

Fikk ikke opp artikkelen i første link, men skal prøve å søke meg frem.

Tusen, tusen takk for svar!!!

Ser frem til å lese artikkelen og finne ut av dette med allergibehandling og graviditiet.

Stoooooor klem fra en som ble veldig glad nå =)

Skrevet

Jeg fant artikkelen i første link når jeg bare søkte litt i artikkelsøk. Det var strålende nyheter synes jeg, skal ta kontakt med legen igjen og ta med utskrift av denne artikkelen. Hvis det er noen som lurer på hva som står der, står det litt om de forskjellige typene antihistaminer, kan jo legge ved konklusjonen:

"Konklusjon

Generelt gjelder at legemidler til gravide og ammende kun skal brukes på klar indikasjon og i lavest mulig effektiv dose. Basert på klinisk erfaring anbefalte man tidligere førstegenerasjons antihistaminer til gravide med behov for systemisk behandling, men de mindre sederende annengenerasjonsmidlene til ammende. Etterhvert har man nå bred erfaring for at både gravide og ammende trygt kan bruke de nyere antihistaminene. Lokalbehandling med antihistaminer, kromoglikat eller glukokortikoider i terapeutiske doser kan også trygt brukes"

Så jenter, alt er ikke så svart som jeg trodde allikevel - det finnes løsninger!!!

Lykke til og tusen, tusen takk til Mathildes mamma som kom med svar og linkene =)

Skrevet

Noen som bruker telfast allergi piller? Kan jeg ta de hvis jeg er gravid? Jeg vet ikke om jeg er gravid enda, men vil jo helst holde meg unna alt som kan være farlig. Jeg aner ikke om de er første generasjons tabeletter...står bare på pakken at man må spørre legen om bruk ifm graviditet. For sikkerhets skyld har jeg sluttet å ta de....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...