Gå til innhold

Jobbsituasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg jobber på en skole og på SFO.

Der jeg jobber kan det oppstår mye "hard kontakt" dvs at noen av barna kan slå, sparke og slite hardt i både armer og ben. Har noen situasjoner der barna omtrent må bæres.

Enkelte ganger kan det vere at man nå gjøre noen kjappe brå bevegelser.

Det jeg lurer på er hvor mye skal til for at barnet i magen min tar skade av "slitet" på min jobb? Noen ganger kan jeg føle meg litt uvell og få små stikkninger i magen etter noen situasjoner. Dette blir jeg veldig engstelig for.. Samtidig som eg vil gjøre jobben min, som av og til innebærer og "ta i mot litt motstand".

Noen som vet? Kanskje noen som er i samme situasjon?

Hadde blitt kjempe glad for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg kan vel ikke gi deg et godt svar på spørsmålet ditt, men kommer med noen tanker for det.

Jeg er også gravid og lærer på en skole. Jeg er bare 5 + 5, men allerede nå kvier jeg meg for inspeksjoner pga enkelte utagerende elever ved skolen. Det har også vært noen episoder med vold mot lærere dette skoleåret. Fra den dagen jeg informerer om graviditeten, kommer jeg til å be meg fritatt fra inspeksjoner. Jeg er ikke redd for at noe skal oppstå i timene, heldigvis.... Nå er det jo ikke så lenge til sommerferien, men etter sommerferien blir det ikke en eneste uteinspeksjon på meg. Jeg vet jo med meg selv at jeg da ikke ville grepet inn i elevkonflikter / slåssing på grunn av redsel, og det er jo ikke til å leve med på en skole. Får jeg noen tilpasninger, kan jeg jo forhåpentligvis slippe sykemelding også.

Som gravid har du krav på at arbeidsgiver tilpasser arbeidet ditt. Jeg hadde en annen type jobb ved forrige graviditet, og da trengte jeg flere ulike tilpasninger. Og hvis arbeidsgiver ikke kan tilpasse arbeidet for deg, har du krav på svangerskapspenger. Arbeidsgiver slipper da å betale for de første 14 dagene.

Jeg syns du skal ta signalene fra kroppen din på alvor. Jeg vet ikke helt hvilken innvirkning dette har på fosteret, men man vet jo for eksempel at stress ikke er bra. Og det er bedre å ta noen forholdsregler for mye. Dessuten er vel ikke brå og ukontrollerte bevegelser bra for bekkenet...

Så jeg hadde bedt om andre typer arbeidsoppgaver. Legen kan spesifisere behovene dine for arbeidsgiver. Går ikke det, ja da er vel veien delvis/ full sykemelding (vel, det heter vel ikke sykemelding, tror jeg- husker ikke helt hva det heter når du mottar svangerskapspenger.

Vel, dette ble kanskje litt rotete formulert. Men jeg syns i hvert fall ikke du skal fortsette slik som nå! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...