Julie09 Skrevet 19. mai 2009 #1 Skrevet 19. mai 2009 Hvordan har dere opplevd puppene deres etter fødsel dersom dere ikke har ammet? Flommer melken? Sprenger det? Har det gått greit å bruke Morsmelerstatning og flaske? Hva gjorde dere når dere med mating når dere ikke var hjemme? Lett å få tak i vann? Noen som har bruk flaske og erstatning på ferie? Tar i mot alle råd jeg kan få. Føler at amming kan bli tungt for meg da jeg har veeeldig store pupper (F-cup). Har blitt anbefalt reduksjon av puppene fra legen min pga smerter i nakke og skuldre, og dette vil jo ikke akkurat bli bedre når de blir ennå tyngere med melk i. JM er også enig med meg i at flaske vil være best. Ingen er tjent med å amme for en hver pris.
Gjest Skrevet 19. mai 2009 #2 Skrevet 19. mai 2009 Nå har jeg ammet, men velger å svare likevel. Har selv F-cup, men plages ikke så mye med det at jeg ikke har klart å amme, brystene mine har ikke blitt så veldig mye tyngre egentlig bortsett fra første 2 ukene når man får melkespreng, etter dette er det jo sjeldent mer enn ca 200 g (+/-) ekstra på ett av brystene om gangen, dvs det babyen drikker til neste måltid. Jeg ville ammet babyen de første dagene om jeg var deg, råmelken er veldig viktig for immunforsvaret til babyen, om du da ikke vil amme mer etter dette, kan du få tabletter på respet fra legen som stopper melkeproduksjonen, da skal du slippe spreng. Jeg er helt enig i at ingen er tjent med å amme for en hver pris, men jeg ville kanskje forsøkt før du helt avviser muligheten for amming, er ikke sikkert det blir så ille som du tror :-) Jeg hr brukt mme og flaske i perioder av ulik grunner, og dette er helt greit. Ta med vann på termos om du ikke tror du vil få tak i, og ha pulveret i flasken før du går i rett dose, så tilsetter du bare vann, rister og lunker det opp litt. Går helt fint :-) Kjøp nok flasker til at du slipper å koke mer enn en gang i døgnet, og ha både store og små flasker. Ca 6-7 flasker burde holde. Siden mme ofte gir babyens mage litt mer plager enn mm ved at magen blir tregere, er det lurt å blande litt malt i melken innimellom, evt gi litt sukkervann ved siden av om babyen har det vondt. Nesten alle kafeer, bensinstasjoner osv er veldig behjelpelig med å varme flasker og kan tilby kokt vann, så du skal ganske langt ut i ødemarken før du får et problem. Du får ha lykke til uansett hva du velger :-)
Christina:) Skrevet 19. mai 2009 #3 Skrevet 19. mai 2009 Hei:) Jeg ammet, og måtte gi opp pga manglende teknikk, såre vorter ( de blødde) og betennelse i begge bryst. Så pumpet i flaske litt, men det ble for smertefullt. Så jeg kjøpte ertstattning og det ble maten hans, og jeg kan trygt annbefale feks NAN om det er problemer med å gi morsmelk.. Men det og få melken til og "forsvinne" er en grusom prosses, du må tømme deg og det er hardt. Jeg satt og pumpet og håndmelket i nesten 2 uker før det var nesten tomt. Det sprenger en del, det er jo masse som skal ut. Men om du er heldig så kan du få hjelp av lege til stopp, bare stå på ditt!! Og brystene mine ble større, og mindre faste.. De henger mer;) Ang morsmelkerstatning så har som sagt min gutt brukt det, han er nå 2 år og frisk og like bra som ammede barn:) Når vi ikke var hjemme så hadde vi med flasker med pulver på og kokt vann på termos! Helt ypperlig, det holder seg jo varmt. Om vi var hjemme hos noen tok vi og kokte der.. Men kjøp deg en god og stor termos! Etterhvert er det supert til og lage grøt ute med og! Men har et råd til deg; Ring jormorden din, og snakk ut om dette. Det gjorde jeg, og som hun sa, du er ingen dårlig mor om du ikke ammer... Lykke til da:-) Klem mor til 2 om 3 uker:)
Missy med sine 2 barn (✿◠‿◠) Skrevet 19. mai 2009 #4 Skrevet 19. mai 2009 jeg brukte morsmelk erstatning til min datter.. og det fungerte helt fint. angrer ikke i det hele tatt.. jeg gjorde det fordi jeg ikke hadde nok melk i brystene mine.. jeg ble gal av å ikke vite om ho fikk i seg det hun skulle ha eller ikke.. melka i brystene mine gikk bort etter en stund.. husker ikke helt hvor lang tid det tok, siden det nå er 5 år siden. da vi var ute så hadde jeg alltid kokt opp vann å tok det med meg i en termos.. og pulveret ferdig utmålt ved siden av.. noen ganger helte jeg det kokte vannet på flaskene hennes...og gikk alltids bort til en kafe eller noe lignende som hadde en micro og spurte pent om de kunne varme flasken for meg.. som stort sett alle gjør la jeg merke til.. så dette fungerte veldig bra for oss.. men det beste er å ha det ferdig kokte vannet på en termos.. men denne gangen skal jeg amme.. fast bestemt på at denne gangen skal det gå bra.. )
Julie09 Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. mai 2009 Tusen takk for gode svar :-) Jeg har en fantastisk Jm som jeg går hos, og hun har full forståelse for om jeg velger mme istden for amming.
fult hus:) Skrevet 19. mai 2009 #6 Skrevet 19. mai 2009 Hei. jeg mistet melka tidlig så måtte begynne med erstatning.. kjøpe en søt termos på ikea som jeg hadde kokende vann i, så hadde jeg en eske med pulver å noen flasker når jeg skulle ut. da var d bare å blande etter behov.. om jeg skulle på besøk til noen hadde jeg med færdiblandet på flaskene som jeg satte i kjøleskapet å varmet i mikroen. skal du bare ut å gå en tur så kan du lage en helt ny melk før du går ut, så står den på en måte til avkjøling i veska til baby skal ha. men da må du passe på så d ikke er så lenge til baby skal ha så den ikke bli lunken for lenge å blir dårlig siden den ikke står i kjøleskap:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå