Stolt alenemor til tre små Skrevet 19. mai 2009 #1 Skrevet 19. mai 2009 Hva gjør dere i løpet av en dag? Personlig gjør jeg litt husarbeid, lager mat og slapper litt av.. Datteren min på tre måneder ligger mye for seg selv i vuggen vi har i stua, sover endel, snakker litt med seg selv, osv.. Hun sier ifra hvis hun vil opp, er sulten eller trenger ny bleie, er det galt at hun ligger der for seg selv mens jeg gjør mitt?
helene0: jan09+jun11 Skrevet 19. mai 2009 #2 Skrevet 19. mai 2009 Knøttet ligger også for seg selv en del. Da ligger han på et teppe på gulvet eller i babygymen. Han er straks 4 mnd. Det gjør nok ingenting at hun ligger for seg selv. Hun har helt sikkert litt godt av å vite at det er trygt og godt selv om mamma ikke er rett ved siden av heeele tiden Om du vil kan du sikkert legge henne på et teppe på gulvet, så hun har mulighet til å snu seg rundt og sprelle litt Det liker ihvertfall knøttet mitt.
Lemonia Skrevet 19. mai 2009 #3 Skrevet 19. mai 2009 Jeg ser ikke noe galt i at en baby ligger for seg selv en del, så lenge den er fornøyd. Det er jo dessuten greit at hun venner seg til å underholde seg selv, og de sier jo i fra hvis de er misfornøyde. Vi gjør det mye på samme måten. Gutten vår ligger på treningsmatten sin på stuegulvet og er mer enn fornøyd med å pludre og prate for seg selv, snu seg og rulle alle veier og prøve å åle. Jeg vandrer gjerne litt rundt og gjør forskjellige ting, f.eks. husarbeid, setter på en maskin klær eller to, baker eller lager mat, sitter litt ved PC'en, spiser, slapper av med en bok osv og så er jeg bortom ham innimellom og prater, synger og leker. Og med jevne mellomrom skal han jo ha mat og sove. Det hender vi triller tur, men det synes jeg er ganske kjedelig så det blir langt fra hver dag, og en dag i uken er det barseltreff, så tiden går i grunnen veldig fort. Det finnes nok av foreldre som må underholde barna sine hele dagen fordi de nekter å ligge alene, så nyt at du har litt frihet. :-)
Litjmora Skrevet 19. mai 2009 #4 Skrevet 19. mai 2009 En sambygding ser jeg Det er ikke noe galt i at hun ligger for seg selv nei, som du sier så sier hun i fra når hun vil ha oppmerksomhet
Stolt alenemor til tre små Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. mai 2009 Skulle gjerne latt henne ligge mer på gulvet for seg selv, men siden vi har en veldig glad og vilter boxer-hann på 1 år, så tør jeg ikke la henne ligge der uten at jeg er rett ved siden av hele tiden.. For Shaggy, som hunden heter, har en tendens til å legge seg rett oppå oss voksne her, og da er jeg litt redd for at han gjør det på henne også.. Og litt over 30 kg hund på en liten baby er ikke akkurat det hun tåler best..
helene0: jan09+jun11 Skrevet 19. mai 2009 #6 Skrevet 19. mai 2009 Hehe.. da skjønner jeg jo at du vil ha henne i vugga!
Milla med spettn :) Skrevet 19. mai 2009 #7 Skrevet 19. mai 2009 ei venninne mi med hund har lekegrind til babyen sin. der kan babyen ligge å utforske leker og rulle rundt og styre uten at hun trenger bekymre seg for en leken hund
*En rosa og en blå* Skrevet 19. mai 2009 #8 Skrevet 19. mai 2009 Åh, nei - nyt det!!!! :) Snuppa vår er 10 mnd'er, og siden hun fant ut hvordan hun kunne komme seg rundt omkring, så kan jeg omtrent ikke slippe henne av syne et øyeblikk. Hun hadde frem til da ligget masse i lekegrinden sin, og kunne tidligere ligge der opptil en time og leke for seg selv. Nå får jeg omtrent ikke gjort noe så lenge hun er i rommet. I så tilfelle så må jeg sette henne i stolen og gi henne noe å gnafse på, eller noe å utforske... Nei, nyt det så lenge det varer! ;D
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. mai 2009 #9 Skrevet 19. mai 2009 Jeg har også latt jenta mi ligge mye alene på gulvet hele veien, og gjør det fortsatt (hun er 7 mnd nå). Dette har gjort at hun er veldig selvdreven og trives godt der nede på gulvet. Tror det er viktig at barn lærer seg å leke litt alene, sånn at de ikke er avhengig av oss voksne for lek hele tida. Men jeg tar henne selvsagt mye opp også, og koser, bærer henne litt rundt i leiligheta og peker og forteller om ting, vi hører på barneCDer sammen og så sitter hun også endel i vippestolen sin på kjøkkenet mens jeg rydder og ordner. Bare pass på at hun får trent nakken sin litt i mageleie, og trene på rulling osv. På litt lengre sikt vil det derfor kanskje være en ide å anskaffe seg en lekegrind f.eks, sånn at hun får litt bedre plass å boltre seg på=) Og før eller siden må vel hunden også lære seg at man ikke skal sitte på små babyer, for hun vokser jo fort ut av lekegrinda si vil jeg tro;)
Stolt alenemor til tre små Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #10 Skrevet 19. mai 2009 Nakketrening er ikke noe problem, det får hun masse av..
frk-fryd Skrevet 19. mai 2009 #11 Skrevet 19. mai 2009 Jeg gjør husarbeid, lager middag, strikker, ser på TV, og jobber litt på pc (fagforeningsarbeid). Innimellom henter jeg tuppa på 7 mnd som har fått tak i internettledninga IGJEN... Hun tilbringer altså stort sett dagen på gulvet med lekene sine. Hun ruller rundt omkring i stua, og trappegrinda er oppe for lengst:) Snart kryper hun vel, og får større fart, så jeg har mer å gjøre. Nyter det som bare det jeg. Hun sier ifra når hun er sulten og trøtt, og jeg går litt etter klokka også. Av og til blir hun lei, og da flytter jeg henne til vippestolen ved siden av meg så sitter hun der å vipper fornøyd en stund. Jeg har jo også tenkt på om jeg gir henne lite oppmerksomhet, selv om hun er fornøyd. Så jeg har lagt inn kosestunder og sangstunder på dagene, for min og hennes skyld. For alle de som nå gremmes over at ikke deres baby er skrikefri på dagene som min: Hun er oppe 3-9 ganger HVER natt.... (men jobber med saken)
Stolt alenemor til tre små Skrevet 20. mai 2009 Forfatter #12 Skrevet 20. mai 2009 Jeg skjønner det at jeg er ganske heldig med snuppa mi.. Hun gråter og skriker som regel bare når hun er sulten, har gjort i bleia, ellers så sutrer hun litt når hun ikke vil være alene.. Det er sjelden noe hyl og grin uten grunn.. Om natten er hun bare engelen, sover mellom 8-12 timer hver natt, og vekker meg sjelden tidligere enn kl.07.00.. Og hun er bare 3 måneder enda.. Men jeg regner med at det plutselig kan snu seg om..
eplejente Skrevet 20. mai 2009 #13 Skrevet 20. mai 2009 Høres deilig ut! Veldig fint at du lagde denne tråden, for akkurat det lurte jeg også på. Føler innimellom at det kanksje blir litt ensformig her hjemme: babygym, vippestol, sofa, gå litt rundt i leiligheten, vogna osv. Alt om igjen og om igjen. Spiller en del musikk for han også, og prater masse til han og forteller om hva vi skal gjøre. Jeg prøver å komme meg ut på tur hver dag, og det gjør meg veldig glad. Han sover stortsett i vogna hele turen. Han er forresten 2.5 mnd. Jeg tror det er viktig for dem at de lærer å leke på egenhånd, slik at de blir selvstendige. Hvis de trenger noe "sier" de jo fra, og da er vi der for dem.
helene0: jan09+jun11 Skrevet 20. mai 2009 #14 Skrevet 20. mai 2009 Tror ikke vi skal ha dårlig samvittighet for at dagene blir ensformige. Fysioterapauten på helsestasjonen sa at bebiser må gjøre samme ting 3000 ganger før den er automatisert og dermed lært. Tror det er en god trygghet med forutsigbarhet også kan man skjeie ut litt innimellom og gjøre ting man ikke pleier
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 20. mai 2009 #15 Skrevet 20. mai 2009 min lille tulle er 5 mnd og hun ligger på gulvet i babygymen, har bestilt en sånn matte som de har i barnehager som vi skal ha i stuen nå som blir mer aktiv, hun ruller rundt å åler seg bortetter, preiker å leker=) ligger alene, ligger meg veidsiden av å leiker med henne av og til så sitter hun i stolen sin å er med meg å henge opp klær å ta oppvasken å lage middag å sånn=) hun skriker bare når hun er trøtt å sulten å vil ha bleie, men hyler å synger en del ellers=) hun hlder på å få tenner så hun skriker litt av det nå fortiden.. men alle sier hun er en slstråle=) sover hele natten å tar morgen kl 7..
Sunnybeach4gull :) Skrevet 21. mai 2009 #16 Skrevet 21. mai 2009 Æ hadde kjeda mæ ihjel om æ "bare" sku vært hjemme me guttlarven, som forøvrig e 6,5 mnd å overalt å gjør rampestreka (åle sæ som en vind) ;-) E fulltidsstudent, å akkurat ferdig Farmasitekniker og straks Helsesekretær ;-) Til høsten når gulle bynne i b.hage så bynne æ på Aromaterapeut-utdanning og Medisin grunnfag ;-) Blir mye reising, 1 helg i mnd til Oslo, men da e nåkk pappan til lillemann kommet sæ hjem fra Afghanistan ;-) (jobbber i forsvaret dær) E akkurat ferdig me eksamensrushet, me eksamen annahver dag i første halvdel av mai ;-) Ellers e æ "aleinamamma" mens mannfolke e borte i nestn 4 mnd istrekk, og 3.juli skal vi gifte åss (han kommer hjem 26.juni) og ha navnefest:-) Så planlegge d å da ;-) Åsså e d jo husarbeid, å masse lek me sønn min ;-)
CMH Skrevet 21. mai 2009 #17 Skrevet 21. mai 2009 Her rydder vi litt, går tur når vi vil, tur på butikken til byen osv Håper etterhvert å bli kjent med noen i barselgruppe.. Synes ikke babyene har vondt av å ligge litt for seg selv Sålenge de ikke skriker.
Jente 06 + aprilgutt 09 Skrevet 22. mai 2009 #18 Skrevet 22. mai 2009 Min er snart 6 uker..mye mating og litt soving på morgenen. så forter jeg meg og dusje og spise før han våkner igjen. Så har han en lang lur, og så går vi tur/handler/møter noen på kafé, eller er inne og gjør husarbeid, netter, slapper av osv., har besøk. Mer mating, henter søster i bhg ca 15-15.30...Kosprater og leker litt innimellom alt da...han har begynt å være mer interessert nå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå