Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 19 mnd er veldig treg med å prate, sier ikke mange orda ennå, det går i au, bæ, mø, mamma, pappa og endel babling, da. Er hun veldig sent ute med praten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig forskjellig.

Min er sier ikke stort mer enn din og ingen som har reagert i barnehage osv.

Skrevet

Det er ikkje forventa at dei set saman to og to ord i setningar før dei er to år.

Ungar er veldig forskjellige, sjølv søsken. Eldste vår var tidleg med å snakke, laga 2-ordssetningar frå 18 mnd og hadde lange setningar då han var 2 år. Men lille som er 18,5 mnd er akkurat slik som jenta di :o) Ho seier hei, ha det, bade, mamma, der og nokre dyrelydar. Eg er ikkje bekymra i det heile tatt, helsesøster seier at det på dette stadiet er viktigast at jenta er interessert i språket og bablar, samt at ho forstår ein del av det vi seier til ho. Det hadde vore noko heilt anna om ho ikkje verken snakka eller babla, då burde ein nok tatt det opp med helsestasjon/lege.

Kjempemorosmt når jenta vår kjem med ein laaang bablesetning, og så når eg spør "Seier du det?" så svarar ho eit klart og tydeleg JA! Gøy å sjå at ho finn ut korleis ho skal bruke dei ordene som vi andre kan og :o)

Skrevet

vår lille sa omtrent like mye som din helt til han var 19 1/2mnd ca. da var jo selvfølgelig jeg (mamma) borte i en uke, og mini var hjemme sammen med pappaen. Da jeg kom hjem snakket mini MASSE!!!! kunne plutselig si sko, jakke, sokker osv.

Nå er han litt over 20mnd å prater som en foss :D har den siste uken begynt å sette sammen to og to ord. Den der eller ørene mamma f.eks.

Så ikke fortvil i det hele tatt, unger lærer og snakke til veldig forskjellig tid. Å for alt du vet så kan hun om 2uker prate som en foss, fordi det går nemlig fort i svingene når det først skjer :D

Skrevet

Snuppa på 19 mndr snakker ca like mye som din. Jeg er ikke bekymret i det hele tatt, for broren som nå er 4,5 begynte ikke å snakke før han var over 2 år. I løpet av bare en mnd snakket han helt rent og hadde et ordforråd av en annen verden. Var plutselig den flinkeste i barnehagen å snakke. Helt sprøtt. :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...