Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #1 Skrevet 19. mai 2009 For å gjøre en lang historie kort: vi har akkurat lånt 1,1 mill til å bygge på huset. Nå sitter vi med gjeld på 2 350 000, og har ca 520 000 i samlet inntekt. Får helt vondt i magen ved tanken, men beslutningen er tatt, og vi får masse hus for pengene.. Synes dere dette var mye gjeld ift inntekt?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #2 Skrevet 19. mai 2009 ikke meningen å gjøre magen din verre, men jeg syns kanskje det var litt mye :S
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #3 Skrevet 19. mai 2009 Oi, det var veldig mye! Har dere ikke barn i barnehage og bil?
Guttemamma75 Skrevet 19. mai 2009 #4 Skrevet 19. mai 2009 AAAAAAAAlt for mye.. Det er jo nesten 5 x inntekten deres, og bankene opererer med lån på 3 x inntekt som hovedregel... Om jeg var i deres situasjon ville jeg snarest sett på en måte å få mer inntekt på, renta er lav nå men den kommer til å gå opp til et mer "normalt" nivå - håper dere har tatt dette med i beregninga... Vi har 2,5 mill i lån (ingen andre lån) og litt over 800 000 i inntekt.. Går fint det, men hadde renta gått opp måtte vi nok blitt enda mer økonomiske enn vi er.....
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #5 Skrevet 19. mai 2009 Det er ALT for mye. Det hjelper ikke å ha et fint hus hvis det går på tvangsalg. Hva gjør dere når renten stiger igjen?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #6 Skrevet 19. mai 2009 Det hadde ikke jeg giddet. Sitte å spise grøt og tørt brød i et fancy hus er omvendt av hva jeg ville valgt.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #7 Skrevet 19. mai 2009 Vi har barn i barnehage 60%. vi har biler(det lille som sto igjen av lån på den ene bilen ble tatt med i huslånet). Faren min er bilmekaniker, samboer jobber også med bil så vi har ikke utgifter på vedlikehold og deler av bil. Gratis bensin har vi også, da samboer fyller gratis på begge bilene på jobb. Jeg jobber bare 60% for å være hjemme med sønnen vår 2 dager i uka. Håper er å kunne fortsette med dette noen år, men går det ikke, så må jeg begynne å jobbe fullt. Inntekt brutto pr mnd 33 000 Utgifter m dagens rente på lån 21 500 pr mnd.. Synes ikke tallene ser så skremmende ut, ihvertfall ikke med dagens rente. HI
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #8 Skrevet 19. mai 2009 Nå får dere ikke male fanden på veggen helt da jenter !! Synes det ikke er så mye jeg da, forutsatt at dere lever nøkternt og bruker penger på en fornuftig måte. Det er nemlig her de store forskjellene ligger på om man klarer det eller ikke :-) Gå igjennom økonomien deres, og se hvordan dere kan stramme inn, feks på innkjøp, oppussing (kandle endel i utlandet feks sverige?), energisparing (ved (muligheter til å hugge selv?), olje, strøm?) Vi har klart oss på en inntekt lenge nå vi, da jeg har "valgt" å være hjemme i ulønnet perm nesten et år ekstra. Vi har "innkjøpsstopp" på alt unødvendig (klær osv), handler etter liste en gang i uka og sparer mye der :-)
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #9 Skrevet 19. mai 2009 Hvordan ser budsjettet deres ut for å få det til å gå rundt? Jeg håper for deres del dere får en utleieenhet eller to som dere kan få inn en del ekstra på når dere er ferdige med byggingen.
Guttemamma75 Skrevet 19. mai 2009 #10 Skrevet 19. mai 2009 Brutto inntekt på 33 000 - da har dere kanskje 27 000 netto etter skatt er trukket?? (regner med lav skatt pga høyt lån) Så koster huset 21500 i mnd (syntes forerresten det var et veeeeldig dyrt lån), etter at det er betalt sitter dere altså igjen med 5500 kr i mnd som skal dekke strøm, kommunale utgifter, evt. eiendomsskatt, mat + husholdning, telefon, forsikringer, tv lisens, klær og sko, barnehage, +++++...... Og dette syntes du ikke var skremmende tall sa du???
Sånn kan det gå Skrevet 19. mai 2009 #11 Skrevet 19. mai 2009 Hadde aldri i verden valgt å ta opp mer lån for å bygge på huset i deres situasjon. Er huset så knøttlite at dere er nødt til å bygge på nå med en gang da?
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 19. mai 2009 #12 Skrevet 19. mai 2009 Oi, det var mye. Og lånet deres var fryktelig dyrt. Vi har 2,8 mill i boliggjeld og etter siste rentenedgang betaler vi 11 800,- Når renten var på det høyeste i høst betalte vi drøyt 19 000,- Håper dere får råd til kommunaleavg., forsikring, strøm, mat, uforutsette utgifter osv. Ikke mulig å bygge på for mindre enn 1,1 mill da?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #14 Skrevet 19. mai 2009 Oj, det var mye. Vi har utbetalt 45-50 000 i måneden og betaler 11 000 på huslån. Det syns jeg er mer enn nok for nå, da har vi muligheten til både å leve ganske greit og spare penger...
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #15 Skrevet 19. mai 2009 Vi(dvs mannen min) har dobbelt av deres inntekt, men også dobbelt av lånet deres, og vi har ikke dårlig råd i det daglige. Har 2 biler, en er nedbetalt, og jeg er hjemmeværende enn så lenge. Dere hadde nok ikke fått lånet dersom banken mente det var håpløst, men ville nok kanskje prøvd å minske utgiftene noe vedr. påbyggingen og kansje i en periode økt inntekten din, slik at dere har en buffer stående på bok ifall noe uforutsett skulle skje. Lykke til, dere greier det!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #16 Skrevet 19. mai 2009 Det er jo ganske tydelig at det ikke kan være bare renter det er snakk om, men et stort avdrag også? (på lånet altså).
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #17 Skrevet 19. mai 2009 Hi her!! Beklager, ble litt feil det jeg skrev i forrige innlegg. 33000/mnd er NETTO! Og 21500 er alle regninger inkludert lån fordelt på hver mnd.. (strøm, komunale avg, internett, mobil, lisens, årsavgift, avis, forsikring, + + + ) Så da har vi igjen ca 11 500 "å leve" for...(og spare for...) Og da er hele huset nytt med etterisolering og nye vinduer. Ja, alt er rett og slett nytt! ...
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #18 Skrevet 19. mai 2009 Om man er bevisst på hva man kjøper, så tror jeg dette skal gå bra!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #19 Skrevet 19. mai 2009 Ja, dette synes jeg var veldig mye gjeld i forhold til inntekt! Men hvis dere er innstilt på å snu og vende på hver krone så går vel det meste
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #20 Skrevet 19. mai 2009 SYns ikke det hørtes mye ut. Man må regne med såpass i store byer for å få hus. Det går helt fint! Er jo bare til å tenke over hva man bruker penger på. Og dyre ferier må utgå.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #21 Skrevet 19. mai 2009 så 33000 kr uten at skatt er trukket? Det er ikke stort. Hva har dere når dere har betalt forsikringer, strøm, evntuelt tv, bredbånd, telefon? Hva med uforutsette utgifter, noe som stadig dukker opp??? Så skal man ha mat? Dere kan ikke unne dere noe særlig utenom ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #22 Skrevet 19. mai 2009 Jeg har aldri forstått at et stort hus er så viktig at man er villig til å snu på krona for å ha råd til det. Jeg gidder ikke leve et liv hvor jeg må handle på Rema for å ha råd til mat, ikke kunne gå på restaurant når vi har lyst, ikke kunne kjøpe de tingene jeg vil, ikke kunne reise på ferie, vite at om bilen ryker så har jeg ikke råd til en ny, være redd når det blir snakk om renteøkning osv bare for å ha et stort hus. Folk har blitt så grådige. Her skal man ha digert hus og helst et par biler før man er 25. Det er liksom ikke snakk om å begynne i det små, spare og bygge seg oppover etterhvert. Neida, alt skal skje NÅ. Enkelte har så ufattelig lite peiling på økonomi og å ta opp et boliglån 5 ganger høyere enn en inntekt som bare er helt grei for to personer er absolutt et tegn på at man har null økonomisk sans. Det kalles å leve over evne. Jeg håper faktisk veldig mange sliter skikkelig med lånet sitt og må selge sitt fancy hus. Veldig mange her i Norge har godt av å brenne seg på grådigheten sin og lære litt om økonomi.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #23 Skrevet 19. mai 2009 Jeg er veldig enig med deg anonym 15:00. Selvsagt må folk prioritere slik de vil, men at folk klager på at de ikke har råd til det ene og det andre sier bare noe om hvor blind de er. De omkranser seg med allslags luksus (og ja, før de fyller 30). De fleste har hus/leilighet, fine biler, de reiser på ferie på andre siden av jordkloden, går i dyre klær og sko osv... dette gjelder selvsagt ikke alle, men mange. Vi har god inntekt og har foreløpig ikke huslån. Jeg er blakk hver måned, så jeg skal ikke sitte her å fortelle folk at de må skjerpe seg, jeg er en av dem som må skjerpe seg, Men jeg tror jeg ville valgt å kunne leve livet litt, fremfor et stort fancy hus, slik som nå. Greit at jeg er blakk før neste lønn har rukket å komme inn på konto, men jeg vet ihvertfall at jeg har har kunne gjort akkurat det jeg vil. Reise, shoppe, spise ute osv. Men for noen er ikke dette viktig og det må man bare respektere. Heldigvis har det blitt mer trendy med gjenbruk når det kommer til hus, oppussing og interiør, så kanskje ikke folk tar like mye av fremover.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #24 Skrevet 19. mai 2009 Dere har 33 000 netto i mnd og ett lån på 2 350 000 Med 25 års nedbetaling og med 3,10% rente blir dette ca 11000 i mnd. Stiger renten til ca 6%, blir dette ca 15000 Dere har i dag 21500 i alle faste utgifter med dagens rente. Dere har da 11500 igjen til mat og rent forbruk. Det går helt fint. Stiger renten til 6% får du 4000 mer i låneutgifter pr mnd, da sitter du igjen med 7500 til mat og rent forbruk. Det begynner å bli lite. Så får du ett barn til og nye 2000 kr i bhg utg, da har du 5500 igjen... Dog, du jobber 60% og kan sikkert jobbe mer, da øker inntekten din. Det blir hardt, men jeg hadde gjort det samme. Ville anbefale deg å gå opp i 100% stilling nå, for å sette av til litt buffer og evt bygge opp rettigheter til full lønn under en evt ny permisjon. Det vil gi det kjærkomne inntekter. Vi er en familie på 2 voksne og 2 bhg barn. Våre utgifter er beregnet til (og jeg har ført budsjett de siste årene, så tror du kan sammenligne litt. Vi har også enebolig og har flexilån som gjør at vi velger selv hvor mye vi vil betale inn hver mnd) 13000 kr i snitt i mnd (strøm, kom.avg, abb, lisens, forsikringer, årsavgift, bhg til to, ett lite studielån osv) 12000 kr i kun renter på boliglånet pr mnd med dagens rente 10000 kr i mnd i mat og rent forbruk Dette blir 35000 kr i mnd og er det ekstreme minimum jeg kan gå ned på i inntekt pr mnd. Noen mnd ville være helt ok, men over tid ville dette kjennes trangt ut. Jeg vil ikke ha det ok over tid, her ligger kun ett minimum av klær, ingen kinobesøk, ingen ferie osv. Slik jeg har ført budsjett på i 2 år nå, ser jeg at jeg helst ikke bør ha en mindre inntekt til husstanden enn 40 000 i mnd. Øker du stillingen din til 100%, vil dere ca også komme opp i 40000 i mnd, gjør det.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2009 #25 Skrevet 19. mai 2009 Jeg vet ikke, men jeg får et lån på 2350000 med ca 3.10 % rente, nedbetaling 25 år, til å bli 15300 i måneden jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå