1+2=3jenter Skrevet 19. mai 2009 #1 Skrevet 19. mai 2009 på gulvet, eller bare vente til de setter seg opp av seg selv...? Og når skjer det som regel? Husker ikke fra førstemann, også leste jeg på en oversikt over utvikling at mange sitter stødig rundt 7 mnd.... Jentene mine sitter IKKE stødig...har ikke kommet på å prøve på gulvet ennå, men de sitter litt i høystol, og det er mye sjangling.... Hva gjør deres små håpefulle?
mammaen til Benjamin :) Skrevet 19. mai 2009 #2 Skrevet 19. mai 2009 Jeg har en gutt på 7,5 mnd, og lurte på det samme. Han er heller ikke stødig når han sitter. Men har venner som har barn på samme alder som sitter. Men de har øvd litt da. Kommer rett fra kontroll på helsestasjonen, og de sa at vi IKKE skulle øve på det. Det er ikke anbefalt fra fysioterapeuter eller noe. De kan sitte korte perioder i høystol, men ellers er det best de leker på gulvet. Da ble utviklingen normal, og de lærer seg selv og sette seg opp og sitte. Om vi lærer dem å sitte, kan det også gjøre at de lærer seg senere å krabbe visstnok. Og som hun sa helsesøster: "Vi sitter vel nok i løpet av et liv, så et par måneder på gulvet til er bare bra"
mamarama og lille banan Skrevet 19. mai 2009 #3 Skrevet 19. mai 2009 jeg fikk også høre av hs at en ikke skal øve på å sitte.
Lillepusen-78 Skrevet 19. mai 2009 #4 Skrevet 19. mai 2009 Gutten min er 8 mnd om en uke. Han sitter ikke stødig. Har bare forsøkt noen få ganger på gulvet.... Sitter i tripptrapp når han spiser, men ellers er det gulvet og kryping og rotering som gjelder ;-)
Gjest Tale30 Skrevet 19. mai 2009 #5 Skrevet 19. mai 2009 Vi fikk beskjed fra fysioterapeut at man aldri skal plassere barna i sitende stilling. Det er greit å ha dem på fanget med støtte mot ryggen, men man skal vente til at de selv setter seg opp i sittende på gulvet for da er muskulaturen klar for det..
Loddengaard Skrevet 19. mai 2009 #6 Skrevet 19. mai 2009 Gutten min var utålmodig med å bare ligge på magen når han var ca 6 mnd. Han sutra og var ikke noe særlig å ha med å gjøre. Jeg satte han på rompa og støtta opp med ammepute rundt. Humøret ble noe helt annet, og han lærte seg raskt (ila 2 uker) å sitte på egenhånd. Kan ikke se nå at han har hatt noe vondt av det.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 19. mai 2009 #7 Skrevet 19. mai 2009 Loddengaard: "Kan ikke se nå at han har hatt noe vondt av det" Men det kan være at en fysioterapeut hadde sett det..... Er enig med de andre her om at de kan sitte korte perioder i høystol, men ellers skal man la det skje av seg selv.
lillegulletvårt=) Skrevet 19. mai 2009 #8 Skrevet 19. mai 2009 Jenta vår har hatt sterk rygg og nakke tidlig ,så hun satt stødig da hun var 6.5mnd hun da..men jeg tror at man ikke kan øve det ...de begynner å ville sittte selv ...hun er 7.5 mnd nå og begynte å mase for en god stund siden på å stå og klarer det fint av seg selv ...det er så veldig forskjell på de små ..vi har bevisst ikke brukt hoppe huske ,gå stol og latt de stå i fanget før de vill selv og ...virker jo som at det kommer av seg selv forde ,,ganske tidelig her da men ...hun er vel litt tidelig ute ,med denne ståinga si ... så man kan like gjerne ta tiden i vente og la barna ordne opp selv =))))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå