Gå til innhold

Er speltmel spesielt næringsrikt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har speltmel som andre meltyper ikke har ?

Jeg har fått inntrykk av at spelt skal være spesielt bra, men syns det er noe uklart hva det i såfall skal være....:-D

Det jeg HAR fått med meg, er at sammalt spelt, sammalt hvete og havregryn i samme deig gir utrolig velsmakende brød! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med spelt er at det har tilnærmet de samme bakeegenskapene som vanlig hvetemel, men det er mye mer av vitaminer/mineraler i hele kornet, ikke bare i det ytre som med hvete.

"Spelt er den hvetesorten som regnes som urhveten eller stamfaren til dagens hvetesorter, den ble dyrket allerede 5-6000 år f.kr. Speltmelet har et høyere innhold av vitaminer og mineraler enn vanlig hvetemel. Dette skyldes at speltkornets frøhvite inneholder mikronæringsstoffer. Jerninnholdet er høyere i speltmel.

Vær oppmerksom på at siktet Speltmel tåler mindre elting enn siktet Hvetemel pga. glutenet i melet. "

Klippet fra møllerens

Skrevet

For å presisere: spelt er sunnere enn hvete, men ikke sunnere enn feks rug og havre. Men pga bakeegenskapene så går det an å gjøre et måltid litt sunnere ved å erstatte hveten med spelt. Skal du bake kan det være lurt å tilsette et par dråper med feks sitron, pga hevingen.

Skrevet

Takk for det!

Så man kan med god samvittiget bruke dette i stedet for sammalt hvete...? Eller...?

Eller skal det brukes som hvitt mel...?

Skrevet

Da er jeg med! :-D

Pleier du å erstatte hvitt mel med spelt ? Fungerer det greit i alle sammenhenger ?

(vet du forresten hvorfor det er så inni hampen dyrt ?! ....:-D )

Skrevet

Det finnes både sammalt og siktet. Bruk det som du vil. Selvsagt er grovere bedre.

Skrevet

Det er dyrere fordi at det gir mindre avlinger (og fordi det er så himla in i tiden...). Spelt er mer hardfør enn hvete, så trenger ingen (?) gjødsel og er derfor perfekt til økologisk dyrking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...