¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 19. mai 2009 #1 Skrevet 19. mai 2009 Hva har speltmel som andre meltyper ikke har ? Jeg har fått inntrykk av at spelt skal være spesielt bra, men syns det er noe uklart hva det i såfall skal være....:-D Det jeg HAR fått med meg, er at sammalt spelt, sammalt hvete og havregryn i samme deig gir utrolig velsmakende brød! :-)
Gjest Skrevet 19. mai 2009 #2 Skrevet 19. mai 2009 Det med spelt er at det har tilnærmet de samme bakeegenskapene som vanlig hvetemel, men det er mye mer av vitaminer/mineraler i hele kornet, ikke bare i det ytre som med hvete. "Spelt er den hvetesorten som regnes som urhveten eller stamfaren til dagens hvetesorter, den ble dyrket allerede 5-6000 år f.kr. Speltmelet har et høyere innhold av vitaminer og mineraler enn vanlig hvetemel. Dette skyldes at speltkornets frøhvite inneholder mikronæringsstoffer. Jerninnholdet er høyere i speltmel. Vær oppmerksom på at siktet Speltmel tåler mindre elting enn siktet Hvetemel pga. glutenet i melet. " Klippet fra møllerens
Gjest Skrevet 19. mai 2009 #3 Skrevet 19. mai 2009 For å presisere: spelt er sunnere enn hvete, men ikke sunnere enn feks rug og havre. Men pga bakeegenskapene så går det an å gjøre et måltid litt sunnere ved å erstatte hveten med spelt. Skal du bake kan det være lurt å tilsette et par dråper med feks sitron, pga hevingen.
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 19. mai 2009 Takk for det! Så man kan med god samvittiget bruke dette i stedet for sammalt hvete...? Eller...? Eller skal det brukes som hvitt mel...?
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. mai 2009 Da er jeg med! :-D Pleier du å erstatte hvitt mel med spelt ? Fungerer det greit i alle sammenhenger ? (vet du forresten hvorfor det er så inni hampen dyrt ?! ....:-D )
Gjest Skrevet 19. mai 2009 #6 Skrevet 19. mai 2009 Det finnes både sammalt og siktet. Bruk det som du vil. Selvsagt er grovere bedre.
Gjest Skrevet 19. mai 2009 #7 Skrevet 19. mai 2009 Det er dyrere fordi at det gir mindre avlinger (og fordi det er så himla in i tiden...). Spelt er mer hardfør enn hvete, så trenger ingen (?) gjødsel og er derfor perfekt til økologisk dyrking.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå