Gå til innhold

Hadde dere latt deres 15-åring få lov til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min jente på 15 vil gjerne overnatte i telt i helgen.

De er en hel gjeng med 15-16-åringer, som vil ut i skogen og overnatte i telt.

Jeg liker det egentlig ikke - å la dem være helt overlatt til seg selv med fire tøyler en hel natt. Ifølge henne får naturligvis alle de andre lov, mens vi ennå ikke har bestemt oss.

De er jo veldig greie og fornuftige, men de er tross alt en gjeng ungdommer.

Hadde dere sagt ja?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt ann på jenta. Er det en jente dere stoler fullt på så hadde jeg npk gått med på det. Jeg fikk gjøre slikt når jeg var på den aldere, men jeg var ikke noen villstyring heller.

Er hun en slik som prøver ut saker og blir lett påvirket av andre så kanskje ikke.

Som sagt jeg kjenner ikke til jenta di.

Skrevet

Hvis jeg skal basere svare på hva vi selv drev med som 15-16 åringer - nei. På den annen side finner de alltid en måte å få gjort det de vil uansett om det er festing, drikking e.l og litt tillit bør man jo gi dem også. Det kan jo også hende at det bare er en uskyldig telttrur... Huff, skjønner dilemmaet ditt.

Skrevet

Ring en av de andre foreldrene og hør om de har noen betenkeligheter?

Skrevet

Ja, det hadde jeg nok. Men jeg hadde nok gitt beskjed om at jeg kom til å ringe i løpet av kvelden for å høre om alt er bra, eller avtalt en tid hun/han må ringe for å sjekke inn. Litt strengt kanskje, men da vet du i hvert fall at ungen din ikke ligger døddrukken i skogen overlatt til seg selv. (krisemaksimering? neida :))

Skrevet

For min del så hadde eg sett an min egen unge og dei andre som skal vera med. Eg hadde nok vurdert det sammen og gitt ho ein sjanse til å bevise at dei er så fornuftige som eg trur dei er. Er snakk om å gje litt i den alderen for å at dei skal få bevise at dei er til å stole på. Eg var 16år når eg flytta heiman frå og budde på Internat, var heime nesten kvør helg men nokon gonger var eg hos ei i klassa mi og da var det fest. Mamma og pappa sa aldri nei til at eg ikkje kom heim den helga.

Det er mykje lettare for ungane og få lov og bevise at dei er fornuftige også får dei heller jobben med å holde på det. Det er vanskeligare å opprettholde noko enn å få det.

Skrevet

Hun er ei kjempegrei jente, veldig fornuftig og all right, og det er venninnene hennes også (men to av dem, de som er mest skikkelige skal ikke være med. Why??). Det kommer kanskje to gutter også, og de vet jeg ikke om er så rolige.

Ingen av jentene er veldig utprøvende såvidt jeg vet, men jeg vet at et par av de greie guttene ihvertfall har drukket litt på fest. De to guttene som skal være med vet jeg ikke noe om mht drikking.

Skrevet

Jeg ville latt henne dra på turen, men snakket med de andre foreldrene, så dere er enig i betingelsene.

Skrevet

Ja, hvorfor ikke? Synes folk er alt for strenge med sine barn! Snakk med dem om prevensjon og la dem kose seg.

Skrevet

tja, hva ville 15år gamle deg gjort?

15år gamle meg mista dyden og røyka mer enn bare sigaretter, så min 15 åring ville nok ikke fått lov av meg!!

ville heller latt de telte i hagen, der en av foreldrene kan sjekke til de, og ingen gutter!

Skrevet

HUn er litt vittig og, da, når sukker oppgitt og sier:"mamma da, jeg er jo snart SEKSTEN år." Som om det var en meget anselig alder.

Ja, NETTOPP, tenker jeg da.

Mne altså, hun er ei supergrei jente, som aldri har gitt meg noen grunn til å være mistenksom eller ekstra streng.

Skrevet

Ja! Husker selv hvor mye gøy jeg hadde det på den alderen. Nei, alt var ikke like stuerent, men ikke verre enn slik ungdommer skal gjennom, tror nok det ville bli en gøy og spennende opplevelse. Er vel en av de fæle mødrene som kommer til å si fy-fy til røyking og drikking og vise at jeg tar avstand fra at ungdommer gjør sånt, men som likevel rolig antar at både guttene og vesla vil prøve det meste her og klare seg helt fint likevel. Så lenge datteren din er noenlunde fornuftig, har mulighet til å ringe hjem og kjenner de hun skal med så kommer det nok til å gå bra.

Skrevet

Ja, det tror jeg. Kommer litt an på jenta. Men jeg gjorde det, og vi storkoste oss! Var en go gjeng med jenter og gutter, grillet, spilte gitar og sov nesten ikke i det hele tatt. Kjempegøy!

Skrevet

Hun fikk lov da hun var 15. Kommer vel an på 15 åringen, skulle jeg tro.

Skrevet

Man kan aldri vite helt hvordan barna oppfører seg sammen med venner og det motsatte kjønn, men vet man at jenta/ gutten har sunne verdier, er grei og ordentlig, så la dem få bevise at dette fikser de!

Skrevet

Jeg flytta hjemmefra ,til hybel, når jeg var 16. Da hadde jeg allerede fått lov til å leve litt som jeg ville, med visse premisser. Så ja.

Skrevet

nå er det heldigvis lenge til jeg har en 15 åring... men tror at det er viktig å vise de tillit og at datteren din trygt kan ringe hjem om det skulle skje noe ho ikke vil være med på.. uten at ho skal få den kjeften.. de må jo ha lov å prøve de og..

(håper jeg kan holde på denne tankegangen når mine blir 15.. he he)

Skrevet

Ja det hadde jeg. Vi var tre veninner på 15 og 16 som reiste to uker alene til England i egen regi. Det vet jeg at mine jenter aldri kommer til å få lov til, for at det gikk bra er et under. Men en telttur for en natt hadde jeg ikke hatt noen problemer med.

Er skeptisk til å ha for stramme tøyler, føler litt at det bare kan føre til opprør. Jeg selv hadde veldig frie tøyler i grunnen, og misbrukte ikke den tilliten så veldig mye :-). Mor og far var opptatt av å gi meg frihet, men tett med verdier. Det tror jeg har gjort meg til en selvstendig og fornuftig dame :-)

Skrevet

Ja, gjorde det mange ganger selv og det var utrolig fine opplevelser.

Såpass burde en gjeng 15-16 åringer få til.

Skrevet

Jeg var selv på flere teltturer og hytteturer som både 14- og 15- åring, med både gutter og jenter... smakte ikke alkohol før 18-årsdagen og hadde heller ikke sex før jeg var 18. Så kommer vel helt an på jenten vil jeg si?

Skrevet

Uten å vite noe om jenten? Ja, men jeg hadde først ringt til de andre foreldrene.

Tror du hun vil drikke seg full? Vil det komme gutter på overnatting? Blir det party party?

Skrevet

Ja det hadde jeg gitt henne lov til, i alle fall om teltinga skulle skje på en fornuftig plass. Hadde vært mer bekymret for at andre kom til å plage dem enn at de evt. drikker, røyker eller har sex.

Skrevet

Jeg hadde nok latt de gjøre det, men noen men. Tlf skulle vært med og jeg skulle vite hvor de var.

Jeg er vant med å si ifra hvor jeg var til mine foreldre, og veldig kjekt den ene gangen jeg trente de at de viste hvor jeg var. (ikke noe mer enn en som ramlet og slo seg veldig, men bare mine foreldre som viste hvor vi var) Så her blir det ett krav for at de skal få lov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...