Gå til innhold

Når er noen rik i dine øyne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg på materielt sett.

Bare stusset litt over et innlegg for noen dager siden der en i en bisetning skrev noe lignende som "...og noen rike venner som bor i stor villa, har 2 biler og er på minst 1 utenlandsferie i året, men likevel velger...". Er man rik om man har en stor enebolig, 2 biler og reiser til utlandet en gang i året? I så fall er vi rike, men det har jeg faktisk aldri ansett oss for å være. Vi har det nok over gjennomsnittelig bra økonomisk, men er ikke rike syns jeg.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer vel muligens an på hvilket utgangspunkt man har.

Skrevet

Jeg syns man er rik når man har noen hundre tusen stående "på bok", og ikke trenger å bekymre seg for om man av og til greier å betale regninger i tide, samt at man kan takle uforutsette regninger uten problemer.

Skrevet

HI

Dette gjelder jo vel ca 50% av Norges befolkning i så fall? Ja, da er vi rike da i dine øyne ;-)

Skrevet

jeg mener man er rik når man har det godt med seg selv.er flink til å kombinere famiieliv med sosialt liv,og uten særlig økonomiske bekymringer.

Skrevet

Da er vi rike også isåfall. Har stor villa, 2 biler, og av og til på utenlandsferie, men det har ikke blitt en i året de siste par årene da, mest pga tidsmangel.

Men vi mangler hundretusener på bok, og fikk vi en kjemperegning på over 50.000 så ville det tatt litt tid å komme ajour igjen. Har rammelån på boligen og kan låne mer penger der om det skulle knipe, med penger til overs betaler vi også inn på lånet istedet for på sparekonto.

Skrevet

Jess - som prekæs sier, så kommer det an på hvilket utgangspunkt man har.

Skrevet

Man er vel ikke rik om man har allt det og masse gjeld foreksempel.

Om du har allt det og ingen gjeld ville jeg ihvertfall si at du er velstående.

Man er rik når man ikke har gjeld, har et godt sted å bo og allt annet man ønsker og kan bruke masse penger på tull uten at det påvirker økonomien.

Skrevet

nordmenn er rike. se på hele europa i finanskrisen. norge er nesten uberørt. de som har mistet jobben får pengene uansett og det er mest utlendinger i norge finanskrisen har gått utover. maaange nordmenn er rike, ingen tvil om det.

Skrevet

Vi har 1 bil, 1 firmabil, enebolig, en sinnsykt masse gjeld, 2 fantastiske barn og hverandre. Vi har ikke råd til ferie hvert år og må tenke oss om før vi kjøper noe. Har en liten sum på bok men de forsivnner nok i sommer for da skal vi flikke på huset. Og jeg anser oss som kjemperike!! Vi er rikere enn minst 99% av verdens befolkning. Har gratis helsevesen, skole, vi er friske og har trygge jobber, Anser oss som veldig veldig heldige.

Skrevet

Synes man skal være god for noen millioner for å være RIK ja,

Men man kan være rik på andre t ing også. Vi er veldig rike på kjærlighet;)

Skrevet

HI her

Var derfor jeg presiserte dette med materielt :-) Jeg føler meg veldig rik på kjærlighet og familie og sånt jeg også, er utrolig heldig her! Nå lurte jeg bare på dette med penger og sånt.

Skrevet

jeg er rik. selv om jeg har mindre penger enn gjennomsnittet og ikke eier så mange ting.

Skrevet

Da er nok vi også rike:)

Som en annen sier, det kommer nok helt an på utgangspunktet og hva man sammenligner med.

Jeg anser ikke oss selv som rike. Vi sammenligner oss jo stort sett med venner, naboer, familie etc og i våre omgangskrets har de aller fleste stor enebolig, flere biler, drar på utelandsturer 1-2 ganger per år osv. I forholde til de fleste vi kjenner virker egentlig dette ganske vanlig nå for tiden.

Selvfølgelig er det forskjeller her også, men jeg anser oss ikke som rike i alle fall. Da må man ha litt mer penger på bok, hehe, lukseriøse materielle ting etc. Millioninntekter. Da anser jeg folk for å være rike på materielle ting.

Vil likevel si at det kommer helt an på hva man definerer rik som. Rik på tid, penger, ting, kjærlighet, evner osv osv. Det er så mange måter å være rik på:) Regner likevel med at det var rik på materielle verdier det spørres om i dette innlegget, og da varierer det nok veldig ut fra hvordan man definerer seg selv, og hvem man sammenligner seg med.

Skrevet

Man er ikke rik hvis man har mange ting som hus, hytte, bil osv men samtidlig har gjeld.

;o)

Skrevet

Kan du smile gjennom tårer

når din drøm blir knust til støv,

kan du atter skimte våren

gjennom høstens gule løv,

kan du glemme sorg & smerte,

krig & urett, hån & svik,

uten bitterhet i hjertet,

er du meget, meget RIK!

Skrevet

Når man eier stort hus, har flere biler, drar på weekend turer til london når man føler for det, spiser biff og drikker vin hver helg og kan shoppe klær omtrent som man vil, da har man ganske god råd.

Skrevet

Rik: Milliardærer/multimillionærer

Velstående: Inntekt på 3mill og oppover

Solid økonomi: Lite gjeld og hus, bil, råd til god mat, reiser og klær/hudpleie. 100 000+ på bankkonto

Vanlig økonomi: Vanlig hus som er belånt, men hvor man klarer utgiftene, har bil, gjennomsnittlig inntekt, altså rundt 400 000 hver, reiser på vanlige sydenferier osv. Hvor man bør ha mulighet til å legge noen tusen til side hver mnd for å ha en bufferkonto.

Trang økonomi: Må tenke på hva man kjøper, og når. Må vurdere hvor det er tilbud, må spare lenge for å få råd til ferie, bunad, you name it. Må leve trangt når bilen plutselig må på reparasjon.

Skrevet

man er rik når man har verdifulle mennesker rundt seg, mennesker som bryr seg og ikke utnytter hverandre! Materielle goder har ingen ting med rikdom å gjøre, det handler om grådighet og egoisme!

Skrevet

Utifra dette innlegget har vi trang økonomi..

Og sånn tenker vi ikke at vi har det. Vi har ikke råd til mange utskjeinger osv, men vi klarer da oss fint i hverdagen.

Skrevet

Vanlig inntekt på rundt 400 000? er du klar over at en lærer tjener under 300 000 med 4 års utdannelse, de aller fleste yrker du møter hverdagen som søppeltømmer, sjåførere, butikkansatte, barnehge ansatte, rengjøringshjelper osv tjener LANGT under dette, så da er de FATTIGE?

Skrevet

Du er rik når du kan kjøpe akkurat det du har lyst til uten å se på prisen og i tillegg er gjeldsfri. Enkelt og greit!

Skrevet

Hehe.. stusset også litt på den.. vanlig inntekt på 400 000 HVER?? Det er da ikke vanlig at en familie tjener 800 000 til sammen, er det vel?? Da er vi i så fall ganske så fattige. Men det stemmer dårlig!

Når jeg er ferdig utdannet etter 5 år, kan det hende at jeg er heldig å tjene 400 000 i året.

Skrevet

Eh, en lærer tjener da mye mer enn dette... Startlønnen for en nyutdannet adjunkt er på ca 350 000 kr. Ellers er jeg enig med at 400 000 nok er litt over gjennomsnittet, slår ikke toppskatten inn ved ca 420 000-430 000 kr da?

Ellers er jeg ganske enig i oversikten til Anonym over her om de ulike kategoriene.

Gjest Sauen er fødeklar!
Skrevet

Alle i Norge er vel rike, sånn globalt sett.

Denne videoen fremstiller det ganske bra:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...