Gå til innhold

Har sauer barnevaktordninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor langt ute på landet og kjører daglig forbi gårder hvor det nå for tiden er masse sauer med lam på jordene. Her har jeg observert noe jeg syns er litt pussig. Oftest står det en sau og vokter litt på bilene med en 4-6 lam rund seg, mens nabosauene gresser uforstyrret, så en ny sau som strirrer vaktsomt rundt seg med en 4-5 lam rundt seg, og flere sauer som gresser uten å engang gløtte opp når biler suser forbi.

Av alt jeg vet om sauer får de som regel bare 1-2 lam, noen få ganger 3 eller flere. Så da underer jeg meg litt over dette med en sau med hele 5-6 lam rundt seg, og så mange uten noen rundt seg. Har de rett og slett en form for barnevaktordning, sånn type "Nå skal jeg passe dine unger, så spiser du i fred, og etterpå passer du mine unger" ? Litt stilig i så fall da! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

he-he. Så bra observert! Utrolig stilig hvis det er tilfellet ja! Håper det er sånn!

Skrevet

godt spørsmål - veeldig godt egentlig :) nå fikk jeg noe å smile av :)

Skrevet

Må si jeg trakk på smilebåndet av denne. :-)

Kanskje de har skjønt at noe må gjøres og samarbeid er tingen, siden forbruket av pinnekjøtt øker hvert år! ;-)

"Å nei, der kommer bonden for å sanke lam, venner! Ta de små og løp mot skogholtet. Vi ordner en avledningsmanøver ved å toge ut i veien til møtende trafikk!"

Hehe.

Gjest Sauen er fødeklar!
Skrevet

Hehe, jeg har ihvertfall barnevaktordninger=P

Men sånn generelt sett er sauer mye smartere enn vi tror, så det kan godt være tilfelle=)

Skrevet

Hehe... Ja det kan du si! :-)

Jeg har litt kunnskap om sauer da, men dette vet jeg ikke noe om, har bare observert det. Derimot vet jeg at når sauene slipper til fjells, så er det alltid noen som stikker av, langt av. De blir gjerne funnet igjen i nabofylket, og da er disse de første som blir sendt til slakt fordi bøndene ikke vil viderføre "stikke av"genene til neste generasjon. De som går penest og mest lydig ned av fjellet, er de som oftest blir spart fordi at de kan lære sine lam det samme året etter. Så å stikke av er ikke noe smart dersom man er sau! ;-)

Skrevet

Måtte flire litt nå, og takk for at du minnet meg på at jeg hadde lovet guttungen at vi skulle bort og se på lammene en dag, vi kjørte forbi dem på 17. mai men hadde ikke tid til å stoppe da, men idag skal vi se på lam etter barnehagen. :)

Skrevet

Hehehe ;o)

Skrevet

Dytter denne litt jeg, siden jeg faktisk lurer på dette :-)

Kansje noen med litt kunnskaper om sauer her?

Skrevet

lamunger liker å leke med andre lamunger, akkurat som andre barn liker å leke med andre barn :-)

også er det sikkkert litt slik at det er fint at det er "voksne" i nærheten som vokter mot eventuellle farer...

sauer er jo flokkdyr, så de holder seg stort sett sammen noen voksne og barn hele tida.

pappa'n min har sauer, og det er til tider ganske tydelig at noen av sauene er bedre venner enn andre. ganske morsomt egentlig :-)

Skrevet

Hehe... Kult! Så sauer har også venninner? Artig :-)

Skrevet

Jeg skal ikke påstå at det er slik eller ikke er slik. Men jeg skal påstå at jeg er en av de som synes sauene er utrolig dumme!

Dette kan også være en av grunnene:

Siden du skriver at du vet litt om sauer så vet du at sauene går i "garder" eller binger sammen et visst antall. Hos oss går de 11 i en garde til vanlig.

Når de har lemmt så går de kanskje 6-7 sauer med lammene sine i disse gardene. Vi skiller av den ene enden av garden med en høy skillevegg, og legger ned en forskalingslemm (en stor tynn plate) på stålristene. Oppå der har vi sagespon og halm. Der ligger lammene sammen og holder varmen + at de slipper at sauene trår på dem og legger seg på dem ol. De har en liten åpning slik at lam kan gå ut og inn, men sauene er for store til å passere.

Når vi slipper de ut på hjemmebeite etter noen uker slipper vi ut en og en garde slik at disse lammene som har gått sammen siden de ble født kommer ut sammen. Mange holder sammen i gruppen i flere dager etter at de kommer ut også.

Og sauer, og også da lam, er flokkdyr, og født med det instiktet. Du kan ikke jage eller føre frem bare lam, de løper i hver sin retning, men får du med 1 eller 2 voksne sauer kan du også ha med 10 lam.

Skrevet

He he he nå må jeg le, trenger du barnevakt kan du vel bare spørre sauen lizzom:-DD

Jeg aner ikke, men mest sannsynlig så stemmer det. Fint at mor får spise i fred, vi skulle hatt en sånn ordning vi også:-D

Gjest biss med twins
Skrevet

Har sauer barnevaktordninger? Beste setningen jeg har hørt på lenge(=

Skrevet

hihihahahoho det var dagens lættis ;P

helt genialt,bare det å tenke *ler* på dette:)

Gjest Moave
Skrevet

Jeg måtte spørre min far om dette, og han mente at det er lammene som søker sammen for å leke med hverandre. Altså ikke "mødrene" som har avtalt noe seg i mellom, men praktisk allikevel :-)

Skrevet

Lo litt når jeg leste overskriften- for tenkte på Sauen- nicket her inne....

Og min tanke var da "er det ikke bare å høre med henne"

Men tråden var jo morsom- og tror sauer er smarte dyr så de har kansje noen sanne ordninger. Ser for meg den ene sauen spør den andre "ser du til ungene mine mens jeg stikker en tur"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...