LilleMalin♀♂♂ Skrevet 19. mai 2009 #1 Skrevet 19. mai 2009 Babyen min er 6 mnd og det høres ut som han sier mamma, jeg tror han sier ma ma ma, men for meg høres det ut som "mamma":) Synes å huske at det tar noen mnd til før det kommer noe som likner ord, men det har jeg glemt... Husker dere?
Gjest Skrevet 19. mai 2009 #2 Skrevet 19. mai 2009 hun er 4,5 mnd å sier det veldig klart, men det er jo ikke bevisst da hehe.. sikkert bare en lyd som er lett og lage. ikke for å ødelegge moroa de hehe.. når Ida sier "mamma" så løfter jeg ho opp og responderer da hehehe må jo det hihi
Gjest Skrevet 19. mai 2009 #3 Skrevet 19. mai 2009 Jenta mi er snart 10 mnd. og har den siste uken sagt "mamma" mens hun har kommet krabbende bort til meg. Gutten min var rundt 10 mnd. han også. Men de sa mamamamamamama en god stund før det, men det var mens de holdt på med sitt (lekte alene på gulvet osv).
Gjest Skrevet 19. mai 2009 #4 Skrevet 19. mai 2009 Er jo en grunn til at mamma heter mamma ;-) På omtrent alle språk i hele verden heter mamma noe som ligner mamma, mummy, mama osv. Dette er jo fordi en av de første skikkelige sammenhengende lydene babyen lager er nettopp ma-ma-ma. Bevisst bruk av ordet tror jeg ikke er vanlig at kommer før ved 8-12 mnds alder en gang, alt ettersom, men jeg har selv sett/hørt noen få babyer som helt tydelig har brukt lyden bevisst som ord helt fra 6 mnds alder.
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. mai 2009 Sant, sant Alva:) Uansett om babyen sier det bevisst eller ikke, så er det hyggelig å høre lyden av "mamma". Jeg så på pasienthåndboka at det er rundt 12 mnd. Takk for svar alle sammen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå