Juni prinsesse Skrevet 19. mai 2009 #1 Skrevet 19. mai 2009 Med alt dette snakket om ekstra pappapermisjon... Hvorfor kan ikke deler av den legges til tiden før barnet faktisk blir født?? I hvert fall for førstegangsfødende... Nå blir det jo fort slik at mor styrer og kaver for å bli ferdig. Handler og skriver lister og ordner og rydder. I tillegg skal vi drasse på en tung kropp og vonde bein, smerter i ryggen og jeg vet ikke hva. Mens jobben til far nekter å legge til rette for at han skal kunne hjelpe til. Og så... Når ungen er født - da skal far være hjemme for å kose seg og knytte bånd med barnet?! Jeg kunne i hvert fall trengt han mer hjemme nå, og at ikke kvelder og ettermiddager forsvant i overtid og forberedelse av møter som noen "glemte" å fortelle om... Og så synes de at de er rart at mor ikke er helt fornøyd med at det tas av hennes tid...
OhBaby! Skrevet 19. mai 2009 #2 Skrevet 19. mai 2009 bare en opplysning: det "tas" ikke to av mors uker for å gi til far. det eneste av permisjonen som er forbeholdt mor er 3uker før termin og 6uker etter. resten er til fri fordeling mellom foreldrene. og siden pappapermen utvides med to ekstra uker også fra staten,vinner dere jo sammen to ekstra uker,selv om disse er forbeholdt far. vet også at folk reagerer p åat det er 9uker forbeholdt mor og nå fra 1juli 10uker forbeholdt far,at far liksom får en uke mer enn mor som erlovfestet hans,men det er jo bare for at far skal få mer mulighet til å knytte bånd og være hjemme med den lille,netopp pga at de fleste ser på alt utenom de til nå 6uker pappaperm som mors perm..
Kæmma og trultene Skrevet 19. mai 2009 #3 Skrevet 19. mai 2009 Jeg har en ide om det her. De mener at mødre skal amme barna sine så lenge som mulig, Det ønsker jeg, derfor tar jeg ut all permen mens min samboer får sine 6 uker på slutten, Vi er skjønt enige om at det rent BIOLOGISK er sånn at mor og barn har og skal ha et sterkere bånd den første tida. Jeg er helt helt for at far får mer tid med barnet. Hva med å ha 6 ukers pappaperm som nå, 4 uker SAMperm dvs at mor og far BEGGE er hjemme 4 uker og mor har de ukene som nå. Resten kan de dele som de vil. DET ville vært bra for familiene det - unge har både mamma og pappa, familien får tid til å samle seg og finne ut av den nye hverdagen, mor får avlastning (det er tøffe krav til mødre syns jeg - vi skal årne alt og være oppe og hoppe til vi føder, ute og gå et par dager etter fødsel, alt av barselomsorg er strippet og vi skal helst ut i jobb igjen etter 3 uker for å være politisk korrekte - jeg har gått gravid i 9 mnd og har nettopp født et barn for pokker, cut me some slack! ) Beklager hehe dette engasjerer meg så veldigveldig. Det ER ikke alle ting i verden som MÅ være likestilt og akurat dette med mor og barn de første månedene i livet tror jeg er ufattelig viktig. Det er et spesielt bånd der - uten at det trenger å ekskludere far på noen måte men igjen - hva med å ha noe sammen da???
Juni prinsesse Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 19. mai 2009 Jeg er helt med på den tanken at det er noe eget med mor som faktisk har båret frem dette barnet. Jeg er også helt for at far skal få knytte seg til knerten, og at de skal få tid sammen. Det synes jeg er en god tanke. Men hvorfor skal han da ikke også få lov å ta ansvar i forkant. Nå har jeg verdens flotteste samboer, så han gjør virkelig så godt han kan. Men når jeg må opp på do, kan han sove videre. Når jeg ikke får sove fordi Trulte spreller, så kan han bare snu seg. Han får vondt inni seg når han ser beina mine, men det er ikke han som ikke får på seg skoene. Han trenger ikke bekymre seg for kvalme, hemorider, revning osv... Og når han da har en jobb som krever så mye at vi knapt har helgene sammen, da faller veldig mye ansvar på meg. Det er fordeler og ulemper med alt. Nå driver de og vedtar at vi kvinner skal dele på fordelene som tidligere har vært forbeholdt oss. Men ulempene nytter det ikke å gjøre vedtak på, der har naturen enerett... Da må det jo bli litt skeivt og urettferdig...
Kæmma og trultene Skrevet 19. mai 2009 #5 Skrevet 19. mai 2009 Helt enig, det ER tross alt kroppen vår som bærer fram barnet, med alle konsekvensene det får i løpet av de 9 månedene og i månedene etterpå. Vi er jo hjemme 3 uker før termin, kanskje gubbene skulle være hjemme iallefall siste uka. Kjenner selv, med 4 dager til termin, at jeg ikke orker ta i et tak og gjerne skulle hatt selskap i alle hormoner og rare tanker og hatt hjelp til vanlige gjøremål....og det er jo bare pappan jeg vil dere alle de tingene med, ikke ei venninne eller mamma. Her er sambo vekk "bare" to kvelder i uka, ellers er det bare jobb, men de to kveldene med treåringen hjemme er tøffe, asså. Igjen, jeg mener at dette ikke er et punkt å kreve likestilling på fordi naturen har gjort det til at mor bærer frem barnet og har et spesielt bånd som er viktig. SAMMEN med far.
CAT77 Skrevet 19. mai 2009 #6 Skrevet 19. mai 2009 Poenget med permisjon er ihvertfall at man skal ha tid hjemme sammen med barnet. Om man synes man trenger mer tid til forberedelser før fødsel får man heller ta ut ferie spør du meg....! Mye av forberedelsene kan man jo tross alt gjøre lenge før de siste ukene før termin hvor alt er tungt! For min del synes jeg det er strålende at far får mer tid sammen med barnet! Tror det er sunt for hele familien, også for mor! Vi delte permisjonen ca 50/50 sist og det fungerte utmerket! Føler at min mann virkelig fikk en forståelse for hvor mye jobb det faktisk er å gå hjemme med en liten en! Jeg er overhodet ikke tilhenger av tvang og skulle i utgangspunktet ønske at dette med fordelingen var noe man kunne bestemme selv. Men det er min mening alt for mange konservative jenter der ute som ikke vil slippe pappaene til...! Det er naturligvis noen pappaer som ikke vil være hjemme også merkelig nok...! Det at mange her inne skriver "får permisjon fra mor" viser hvor mange som etter min mening har et gammeldags syn på dette. Ved 6 mnds alder begynner de fleste barn å få annen mat i tillegg til pupp, så det går ann å kombinere litt med bruk av pumpe, litt erstatning etc. Alle får velge sin permisjon som det passer dem synes jeg, men jeg finner det underlig at mange velger så "tradisjonelt" som de gjør og at ikke flere ser verdien i å la far slippe mer til...! Forskning viser faktisk at det er færre skilsmisser i ekteskap hvor far tar ut mer permisjon enn kun de obligatoriske ukene. Greit å ha i bakhodet...!
Villemo -- Twins og Storebror! Skrevet 21. mai 2009 #7 Skrevet 21. mai 2009 Hva med oss der far er selvstendig næringsdrivende da? Her hos oss er han bonde og med sistemann fikk han 2uker dekket og ingenting mer. Med min daværende studenttilværelse og hans luselønn ( er ikke særlig lukrativt å være bonde i dette landet nei) hadde vi ikke råd til å leie inn avløser på ukevis. Hadde det ikke vært for at vi reiste på sykehuset søndags morgen så svigerfar kunne gått i fjøset måtte jeg nok ha ligget og ventet et par timer med rier og misfarget fostervann før han hadde kunnet kjørt meg, hvis ikke jeg hadde fått sykebil da. Er to timer til sykehuset så kunne ikke ha kjørt selv. Kjenner jeg gruer meg litt til å bli gravid igjen..
erteposen + 4 Skrevet 21. mai 2009 #8 Skrevet 21. mai 2009 En kan jo spare ferie om en ønsker at begge skal være hjemme før fødselen. Det er jo mye enklere når en ikke har barn fra før som må ta ut 3 uker om sommere osv. Jeg tror nok vi er litt forskjellige, også som førstegangsfødende. Hva er alt dette som skal fikses og ordnes nå på slutten? Og som ikke far kan gjøre på ettermiddagene? Greit nok om jobben tar mye tid, men helgene er jo der.
CAT77 Skrevet 21. mai 2009 #9 Skrevet 21. mai 2009 Det er på tide at de endrer de gammeldagse reglene om at fars permisjon er knyttet opp til om mor har jobbet eller ikke. Om far skal ha permisjon burde det vært nok at far selv har jobbet. Men så vidt jeg vet kommer det ihvertfall nye regler for selvstendig næringsdrivende så det går ihvertfall i riktig retning. Alt kan bli bedre, men alt i alt er vi utrolig priviligerte som får barn i Norge....!
HØNAogEGGET *har født* Skrevet 21. mai 2009 #10 Skrevet 21. mai 2009 Jeg venter nr to, og kan love at jeg ville hatt MYE mer bruk for mannen hjemme sammen med meg ETTER fødselen enn før. Det er da ikke SÅ mye som må ordnes før barnet kommer?? Jeg syns vi hadde det meste klart lenge før, og satt og strikket og kjedet meg de 3 ukene før. Men etterpå... Sliten, trøtt, etterrier, brystspreng, nattevåk, skriking, usikkerhet, håpløshet - og sto alene med alt. Kan love deg at det ikke bare er å komme hjem og koooose seg med babyen!! Og siden han ikke jobbet i staten, fikk han ikke de 2 ukene etter fødsel heller. Og at far får ti uker er vel ingen krise. Mor må da i jobb to uker tidligere enn før, og det kan da umulig merkes så godt?? Jeg gikk i jobb 10 uker etter fødsel sist og far var hjemme. Jeg fullammet til han var 6 mnd uansett, han smakte ikke tillegg. Men det krever jo litt planlegging, og selvfølgelig en brystpumpe og endel flasker. Krever også at far er innstilt på å komme på jobben hver dag for ammepause. Jeg tok ammepausen kombinert med lunsjen. Er så mange mødre som føler de har rett til å gå hjemme med full lønn i årevis. Det er få som ikke har helse til å gå tilbake i jobb 8 mnd etter fødsel, og i så fall burde man skaffe sykemld. Hvorfor skal samfunnet betale for at man skal gå hjemme og sulle i heimen i evigheter, og hvorfor skal ikke far også få gleden av å ta ansvar for barnet?
Kari Trestakk Skrevet 22. mai 2009 #11 Skrevet 22. mai 2009 Jeg skjønner ikke helt at det er noe behov for å ha pappaen hjemme FØR fødselen. Grunnen til at den vordende moren som regel starter sin permisjon 3 uker før termin er jo for det første at man trenger å samle litt krefter til fødselen, samt at fødselen strengt talt kan starte 3 uker før termin. Ultralydterminen er jo ikke nødvendigvis helt presis! Og hva skal egentlig pappaen gjøre hjemme i denne perioden. Holde kona i hånda mens hun sitter og venter? Montere barneseng og stellebord? Dette kan han få til på fritida, for det er ikke han som er sliten av å gå rundt med barnet i magen. Når det gjelder fordeling av permisjonen er jeg helt enig med de som synes at det er rett og rimelig at moren har mer permisjon enn faren. At det kun er 9 uker som er forbeholdt mor, mens 10 uker er forbeholdt far er ikke så viktig. I realiteten er det svææææært sjelden at moren nøyer seg med 9 uker uansett. Jeg og mannen min kommer nok til å fordele det slik at han får sine 10 uker, men ikke mer. Grunnen til det er for det første at vi kommer til å ta 46 uker perm med 100% lønn. Har termin 1. september, og regner med å sende ungen i barnehage fra august neste år. For det andre har jeg absolutt tenkt å fullamme i 6 mnd. Etter det trengs det nok litt tid (tenker en mnd) på å venne barnet til annen mat før jeg kan stikke avgårde på jobb hele dagen. Jeg har en time å reise til jobb, så det er uaktuelt for pappaen å komme med barnet for at jeg skal kunne amme i løpet av arbeidsdagen. Men i tillegg til de 10 ukene med pappaperm, så kommer han til å spe på med ferie slik at det blir litt lenger tid hjemme med barnet. Det må være greit for foreldre å fordele permisjonen slik de vil (og ofte må), uten at det skal snakkes om manglende likestilling dersom man ikke fordeler 50/50.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå