Gå til innhold

Spørsmål om blodprosent og jernlagernivå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk målt jernlageret mitt til 5 for et par mnd siden. Fikk beskjed om å begynne med jern, men ble så gærn i magen av de tablettene så måtte bare slutte. Blodprosenten var på 11,8 og det var visst bra.

Nå fikk jeg målt blodprosenten min til 10,7 i dag etter abort med kraftig blødning. Hvor fort synker blodprosenten? Jeg blør fortsatt ganske kraftig, men skulle tro at jeg merker det på kroppen dersom prosenten blir alt for lav? Hadde det vært alvorlig hadde jeg vel fått beskjed om det på sykehuset i dag?

Er bare litt bekymret for alt blodet - ikke vant å blø så mye. Blir så uvel og svimmel når jeg går på toalettet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvor fort blodprosenten synker, men jeg har fått beskjed av legen min at de gjerne vil ha den på rundt 12 før en fødsel for da tåler man blodtapet under fødselen og renselsen godt...

Jeg hadde en blodprosent på nesten 12 før siste fødsel, det ble keisersnitt og livmoren ville ikke trekke seg sammen etterpå. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde mistet mye blod, mer enn dobbelt så mye som vanlig ved et keisersnitt. De målte blodprosenten til 6 komma et eller annet. Siden jeg allerede var syk og redusert pga lungebetennelse valgte de å gi meg blodoverføring så jeg skulle komme meg fortere, men jeg hadde klart meg fint uten også.

Vil tro du klarer deg greit når blodprosenten var over 10 når det værste var over. Pass på å drikke mye og ta jerntablettene dine så du kommer deg opp igjen. God bedring!

Skrevet

Tusen takk for svar! Har du noen jerntabletter å anbefale, eller blir man kanskje like treg i magen av alle typer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...