*HØYESTE ØNSKE* Skrevet 18. mai 2009 #1 Skrevet 18. mai 2009 Jeg har for en god stund siden invitert mange venninner til ost, kjeks og vin-kveld hos meg. Nå er jeg blitt gravid (juhu!!!) og begynner å lure på hvilke oster jeg kan spise. Jeg vet at TINE kremoster er trygge, noen som har andre tips? Har allerede "lagret" gode unnskyldninger for å ikke røre vinen...
arachnia Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 du kan igrunn spise det meste, men ikke muggeloster. altså blåskimmerost o.l. Min mor mener jeg kan spise brie og camonbert, og de andre hvite ostene, men ikke de blåe! Utover det er det meste trygt, så lenge du ikke spiser et kg av hver:)
MK73 Skrevet 18. mai 2009 #3 Skrevet 18. mai 2009 Det viktigste er at ostene er basert på pasteurisert melk, og i Norge står den informasjonen på pakningen. Utover det er det lurt å huske på at blåmuggost heller ikke er noe for oss :-) Ellers finner du "fasiten" her: http://matportalen.no/Emner/Gravide
Tweak Skrevet 19. mai 2009 #4 Skrevet 19. mai 2009 Som de andre skriver her, så er blåmuggoster fy fy mens brie og chamenbert er ok, bare husk at de skal være pasteurisert og at de skal være så ferske som mulig. Så kjøp de samme dag og oppbevar de kaldt så lenge som mulig, selv om ost gjerne skal serveres nærmere romtemperatur. Andre oster du kan ha, som er trygge, er ridderost og taffelost for eksempel. :-) Mmmm, nå fikk jeg lyst på ost og kjeks...
Mammas lille venn heter Liam Skrevet 19. mai 2009 #5 Skrevet 19. mai 2009 Spiser ost og kjeks nå, kjøpte tidligere i dag. Høng gullbrie oh brie de paris...mmmm kjempe godt
*HØYESTE ØNSKE* Skrevet 19. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 19. mai 2009 Tusen takk for gode svar. Dette var betryggende, nå gleder jeg meg!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå