Gå til innhold

"Flaut" med store barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det blitt flaut å føde store barn?

Rart spørsmål, kanskje, men synes det er så mange som slenger med leppa når de hører at noen får barn som er mellom 4-5 kg; som om det er ensbetydende med at mor bare har ligget på sofa'n og proppet seg med sjokolade i ni mnd.

Venter en stor unge nå, og gruer meg nesten litt til reaksjonene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner flere spreke småfolk som har fødd 5 kilos barn.

Ikke noe å tenke på.

Skrevet

hehe.. da er det uvitenhet som råder. For sjokoladespisingen og sofasittingen går bare ut over mor, ikke barnet:)

Skrevet

Jeg fikk et stort barn, 4250g og 52,5cm. Har ikke hørt noe negativt, var ikke passiv under graviditeten og jeg er ikke overvektig selv.

Vi har store barn i begge våre familier.

Sambos søster var 5090g og 54cm og min lille bror ble født 3 mnd for tidlig og var enorme 2500g og 50cm og hadde de største fotsålene de på sykehuset hadde sett. Han er nå 17år og 1,90. :)

Adrian er fortsatt en stor gutt og det har de sagt hele tiden, at jeg har fløte i puppene. :) Han er 14 mnd 79cm og 12.9 kilo.

Ikke tenk så mye på hva som har vært sagt. Du vet selv hva som er realitet. :)

Skrevet

Jeg trur det har blitt sånn, desverre... Jeg trur babyen min vil bli født stor (uten at jeg vet det sikkert), og føler at det vil bli litt flaut... Gruer meg liksom til å sende meldinger rundt til venner og slektninger etter fødselen, for da er det liksom vanlig at man skriver vekta og lengden. Blir så flaut å få meldinger tilbake som "Å, så morro at han endelig er her! Gratulerer! Så stor da! Dæven! Men godt han kom seg ut fordet! Haha!" eller noe :P

Teit og barnslig, jeg vet. Men gruer meg fordet...

Skrevet

det er litt flaut.. jenta mi var 4640.. Kommer alltid alle i "forkjøpet" hva kommentarer angår og kommenterer selv med et glimt i øyet at hun var stor. Er også viktig for meg å få fram at hun var 14 dager over termin.. Er selv slank i utgangspuntet og la "bare" på meg 14 kilo som forsvant fort, men ville nok syntes det hadde vært enda værre om jeg var overvektig i utgangspunktet..

Jeg synes også det er flaut å tenke at "alle" ser for seg hvordan det faktisk er mulig å få ut et så stort barn og at alle nok går ut fra at dåsa mi ble spjære i alle retninger... He he he... Den ble ikke det,da,men...

Jeg tror også t at folk tror jeg stappet meg i svangerskapet.. Det gjorde jeg ikke.. men mine barn blir vist store likevel.. neste gang skal jeg ikke spise noen ting i hele svangerskapet:-( Se om det hjelper...

Lykke til med den store babyen din, det kommer til å gå kjempefint.. Fødselen av min 4,6 kilos baby gikk som en drøm!! Ingen spjæring;-)

Skrevet

hmm. Så rart at dere tenker slik. Jenta mi var på 2700tallet og jeg synes dette er litt "flaut" dvs, jeg tenker absolutt ikke på dette i hverdagen men jeg skulle gjerne ønske at hun var 3,5-4 ideelt sett. Synes store barn er et sunnhetstegn snarere enn "hun har ligget på sofen og spist sjokolade" tegn. Jeg åt myye sjokolade og tilbrakte mange timer på sofen uten at barnet ble noe større likevel...;p (og nei, jeg gjorde ikke dette i håp om at barnet skulle bli tykkere/større)

Skrevet

Nå var det mer gener enn sjokoladespising som var årsaken til at storebror veide nesten 5 kg da han ble født. Men det er utvilsomt meget hardt for en stor baby å komme til verden. Storebror slet med skader og måtte ligge en uke på nyfødt intensiven.

Så uansett årsak, det er forbundet med risiko også for barnet å være stor.

Skrevet

Jeg tror det er blitt slik at mange tenker slik og jeg tror mediene er med på å lage slike "sannheter" ved å skrive artikler som sukkerbarna etc om de store barna som blir født i dag.

Dere som syns det er flaut får snu det hele på hodet og tenke/skrive til kjente ting som; Som den ultimate rugemaskinen til babyer som jeg er, har hvår nyfødte datter oppnådd en flott vekt på 4500 g og 52 cm og er sunnheten selv :):)

Eller; morkaken min er så frisk og sunn at den gir fantastiske vekstforhold til babyen vår :) Dette har resultert i en flott frisk og sterk jente på 5800 g og 55 cm

Skrevet

Jeg fikk en gutt på "bare" 4 kg. Noen har faktisk vært såpass frekke og sagt "oi, da er du vel helt ødelagt nedentil". Jeg har svart at det endte med keisersnitt, og da sier de at jeg burde være glad for det... Kanskje det er derfor det er flaut å føde store barn, fordi folk tenker at man er mer "ødelagt" enn dem som har fått små barn?

Skrevet

Jeg fikk en baby på litt over 4 kg. Regner med det er arvelig for jeg var også litt over 4 kg da jeg ble født.

Jeg fikk inntrykk på sykehuset av at det bare var positivt med en så stor og flott og sunn jentebaby!:)

(om det var så sunt for underlivet mitt er en annen sak... har store problemer enda, 6 mnd etter fødsel)

Skrevet

Ingen som har slengt med leppa eller kommentert saklig på kostholdet mitt selv om jeg har fikk en unge på 4,6 kg. Men nå vet jo de fleste at jeg spøy som bare det, så jeg er i alle fall et eksempel på at kosthold og vekt på baby ikke henger sammen. Ellers så hadde han jo bare blitt 1 kg, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...