Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #1 Skrevet 18. mai 2009 Hva har dere? Har dere hver deres brukskonto eller en felles brukskonto? Hva er fordeler/ulemper?
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #2 Skrevet 18. mai 2009 jeg og mannen min har hver vår lønnskonto og en felles regnings/matkonto.. kunne ikke falle meg inn å ha felles lønnskonto selv om det er mannen min skal jeg måtte spørre han hver gang jeg skal kjøpe nye ting da? nei takke meg til å ha hver vår konto
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #3 Skrevet 18. mai 2009 Hver deres lønnskonto,og ta heller en sum som blir trekt automatisk fra deres lønnskonto til en fellers konto hvor utgiftene går til lån og regninger.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #4 Skrevet 18. mai 2009 Vi hadde felles før, men har hver vår nå. Er ikke store forskjelden, for vi disponere hverandres kontoer.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #5 Skrevet 18. mai 2009 Vi har hver vår konto, men har fordelt de faste kostnadene jevnt mellom oss, og vi prøver å dele på alle andre utgifter også. Syns det fungerer godt, og ser derfor ikke noen grunn til felles konto. Føler vi har bedre oversikt på denne måten.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #6 Skrevet 18. mai 2009 Vi har fleksilån på huset, det blir trekt for en konto. Vi setter inn halvparten av rentebeløpet med 8% rente på den kontoen. Det overskytende blir brukt på oppussing. Vi betaler ikke ekstra ned på huset nå, da vi har så mye arbeid å holde på med. Så har vi en rgningskonto, strøm, barnehage, telefon, internet, alt slikt som vi deler på, her betaler vi inn på halve månedsbeløpet hver, vi har foredelt kostnaden for hva året koster. Så har vi en konto hver som vi setter av til egne ting, ting vi sparer til, eller har av utgifter som den andre ikke har. Så bevarer vi resten av pengene våre på lønnskontoene våre, den vi har bankkortene på, og bruker dem til det er tomt. Mat, bensin, klær til oss selv og ungene. Er det noe til overs så går det med neste måned. Vi har for tiden ikke spare konto, og siden vi har fleksilån, lønner det seg ikke å spare, da betaler vi heller ned på lånet, slik v ihar gjort i før.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 #7 Skrevet 18. mai 2009 Vi har hver vår lønnskonto og ingen felles konto, men vi har felles økonomi likevel. Da min mann tjener minst 3 ganger så mye som meg har vi gjort det slik at han betaler huslånet og avdrag på dette, som utgjør ca. 20 000 i måneden (vi betaler VELDIG mye avdrag, frivillig, siden vi har og har hatt en god økonomi de siste årene). Jeg betaler alle de løpende utgiftene som husleie, telefon, strøm og nettleie og annet av den type utgifter. I tillegg betaler vi selv de utgiftene som vi selv genererer, som for meg vil si mobiltelefon (min mann får sin dekket gjennom jobben), frisør, hobbysaker, hudpleie og klær og slikt. Når vi handler mat i butikken bytter vi på å betale, men stort sett er det slik at han betaler de store helgehandlingene, og jeg betaler "suppleringsvarene" på hverdager. Ellers deler vi på alt som dukker opp alt etter hvem som har penger på konto. Alt er våre penger, ikke mine og dine, så til syvende og sist er det ikke så veldig nøye hvem som betaler hva, men vi synes vår ordning passer bra for oss. Jeg liker å ha kontroll over mine egne penger, ikke minst fordi jeg da kan holde enkelte ting "skjult" for min mann når det trengs. Med det mener jeg feks. innkjøp av gaver til ham. Greit at han ikke kan se hvor jeg har handlet alltid når slikt skal kjøpes kan man si.
Gutta er ute og puppene henger Skrevet 19. mai 2009 #8 Skrevet 19. mai 2009 Vi har felles bruks/lønns konto. Syns at vi har best oversikt når vi har felles økonomi. Vi har snart 2 barn sammen og bor jo også selvsagt sammen, så derfor ser vi heller ingen grunn til og ha separat økonomi;) ingen problemer her i gården i allefall. Vi setter opp alle regningene i nettbank så vi vet hvor mye det går ut hver måned i tillegg til lån. Resen av det som er igjen etter at alle regninger, mat og lån er betalt enten sparer vi eller blir enige om hva vi evt skal bruke det på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå