Gå til innhold

Rift i brystvorte, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den blør og det er så utrolig smertefullt å amme på den ene puppen pga det.

Vært sånn siden torsdag.

Har ammet ca 10ganger på den på 4 dager..

Gjør så ubeskrivelig vondt!

Noen råd eller tips?

Nå må jeg vel gå over på flaske på heltid :(

Hun er 3,5 mnd forresten..

Hvor lenge går det før det er slutt på melken?

Jeg vil så gjerne amme!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine også var sånn. Begynte med at de ble såre, så "sprakk" de. Det ble store åpne blødende sår på begge brystknoppene. Som aldri gikk bort. Ble bare værre uansett hva jeg gjorde. To uker at dette begynte oppdaget jeg at babyen hadde hvitt belegg i munnen. Det gikk da opp et lyst for meg. Vi hadde begge trøske. Fikk mycostatin (reseptbelagt) til å pensle både munnen hennes og knoppene mine. Hjalp ikke. Fikk beskjed om å bruke canesten, hjalp ikke. Går nå på Fluconazol (reseptbelagt), snart ferdig med kuren, så får vi se hvor det går.

Trøske på brystet kjennetegnes ved bringebær rød, sår gjerne flassende hud rundt knoppen. kløe og svie. Vondt å amme, og kanskje spesielt vondt når du er ferdig å amme. Kjennes ut som "glødende strenger". Etterhvert kan det oppstå sår som ikke vil gro.

Hvis dette er noe du kjenner igjen vil jeg anbefale å prøve canesten. Eventuelt sjekke om barnet viser tegn på sopp og få mycostatin til han/henne

Skrevet

Hvis det ikke er sopp, men ganske enkelt bare en rift. Kan det hjelpe å la puppen hvile noen dager mens du smører med bruledine (sårkrem som hindrer infek.) sånn at såret får gro.

Når du skal amme igjen passer du på at babyen har riktig sugetak så du ikke får ny rift.

Skrevet

Hun har sopp i munnen!

Kan jeg bruke samme canesten som man bruker til underlivet?

Det verker i hele puppen nå!

Skrevet

Hvis hun har sopp i munnen så er det ikke tvil om at det er det du også har.

Kjøp canesten krem (samme som man bruker til underlivet) og smør den på brystknoppen.

Dra til legen i morra og få mycostatin til barnet.

Hvis canestenen ikke hjelper kan du be legen om Fluconazol el. difulcan (er piller) litt vanskelig å få disse pillene (jeg måtte krangle meg til dem) så antar at du nok MÅ prøve canesten først. (i følge legen var det sjelden at canesten ikke hjelp)

Lykke til, håper du blir kvitt faenskapen.

(Jeg har kava med det i 7 uker nå og ammer ikke lenger:( )

Skrevet

Jeg har canesten liggende.

TUSEN TAKK!

Jeg skal krangle meg til det om det er det jeg må..

Hvor fort virker det?

Tror du jeg mister melken nå?:(

Skrevet

Canesten skal gi lindring i løpet av et par dager. Fortsett allikevel å smøre i 14 dager så du er sikker på det forsvinner.

Du kan amme selv om du bruker canesten, men i og med at du har sår kan det være lurt å la puppen hvile et par dager så såret får lukket seg. Du mister ikke melken om du lar være å amme noen dager. Om du blir sprengt kan du forsøke å håndmelke (det går enkelst om du står i dusjen- varmt vann)

Det er kjempesmittsomt, så viktig at du behandler både deg og babyen, eller så vil dere bare smitte hverandre igjen. Også viktig at du passer på å holde puppen nogenlunde tørr (soppen trivs i fuktighet) luft den så ofte du kan, og sov gjerne uten bh/tskjorte.

Alt som er i kontakt med brystet ditt må du vaske på 60 grader eller varmere. (bh, dyne osv) Bruk ammeinnlegg eller skift bh ofte(flere ganger for dag) Ikke bruk ullinnlegg rett inn til brystet (da disse ikke kan kokes)

Viktig at du også koker alt som har kontakt med barnets munn (smokk/flaskesmokk.) Og viktig at du passer på å ikke putte barnets smukk i din munn sånn at du også får det i munnen.

mer info finner du på www.ammehjelpen.no

Igjen, lykke til.

Skrevet

Albueskjell er magisk!

Da ligger såret badet i morsmelk mellom amming, og gror som bare det. Tro meg, jeg har vært der (mange ganger)

Skrevet

Jeg fikk rift da han var nesten nyfødt, ikke pga sopp, så det har jeg ingen erfaring med... Det gjorde for vondt til at jeg klarte å amme, så jeg avlastet puppen et par dager med å kun pumpe og gi ham melka på flaske fra den puppen (den andre var ok).

For meg er det i alle fall veldig ubehagelig hvis det går for mange timer mellom hver amming, og flere dager går ikke!! Prøv håndmelking/pumping, det er mitt beste råd. Det minsker dessuten sjansen for at du får brystbetennelse, noe du fort kan få hvis puppen ikke blir tømt.

Skrevet

Jeg trodde det var sopp hos meg og, prøvde ALT!

Viste seg jeg var allergisk mot ammeinnleggene jeg brukte..

Lykke til! Gå til lege om det ikke ordner seg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...